› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kopplingsknas?
- Detta ämne har 4 svar, 883 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av
Lirkus.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2008 kl. 07:12 #4103
Lirkus
DeltagareTjena!
Har nyss köpt en GT 00 och funderar över en sak.
När jag gasar genom växlarna så känns det galet 🙂
1:an till 2:an känns normalt, att det kommer som ett hugg när man släpper upp kopplingen, men 2:an till 3:an känns de som när man slirar på kopplingen, samma på 3:an till 4:an å 4:an till 5:an.
Svårt att beskriva men jag hoppas ni förstår 🙂
Vad kan det vara för knas? bilen har gått 12000mil.11 maj, 2008 kl. 07:30 #63600Palm
DeltagareÄr bilen orginal eller trimmad, vet du om kopplingen är bytt någon gång?
Är den svag borde du kunna känna att de luktar brännt om du stressar den lite, typ start i backe eller lite ”rakte fram race”.
Orginalkopplingen brukar vara bra hållbarhet på men tål ju inte hur mycket som helst. Min bil är lite mera effekt i än orginal(ca260) och den rullar med första orginalkopplingen fortfarande efter 12700 mil men bär man sig dumt åt så går de få slir på den:-(11 maj, 2008 kl. 09:18 #63602Scav
DeltagareJag har osså nå skumt kopplingsfel som uppstår efter man har kört ett tag !? Då blir pedalen konstig å funkar typ bara halvvägs å hugger direkt ?? Den blir så efter ett tag
”sorry att jag lånar tråden”
11 maj, 2008 kl. 09:27 #63601Palm
DeltagareJag har osså nå skumt kopplingsfel som uppstår efter man har kört ett tag !? Då blir pedalen konstig å funkar typ bara halvvägs å hugger direkt ?? Den blir så efter ett tag”sorry att jag lånar tråden”
Kan vara koppling men eftersom pedalen blir konstig och det är ”hydralisk” kopplingsmekanism så skulle jag kollat över huvud och slavcylinder först, den ena sitter ihop med koplingspedalen och har en nivåbehållare på torpeden bredvid bromsservot samt delen ovanpå växellådan som man enkelt kommer åt under IC:n. Renoverings sats med nya packningar till båda borde finns hos subaru för runt 100 lappen styck.(brukar de kosta till bilar)
11 maj, 2008 kl. 10:39 #63603Lirkus
DeltagareÄr bilen orginal eller trimmad, vet du om kopplingen är bytt någon gång?Är den svag borde du kunna känna att de luktar brännt om du stressar den lite, typ start i backe eller lite ”rakte fram race”. Orginalkopplingen brukar vara bra hållbarhet på men tål ju inte hur mycket som helst. Min bil är lite mera effekt i än orginal(ca260) och den rullar med första orginalkopplingen fortfarande efter 12700 mil men bär man sig dumt åt så går de få slir på den:-(
Den är original och jag tror inte den e bytt.
Har inte kännt någon lukt från den. Förutom när jag drog upp en bil för en backe 🙂 Men det var knas innan, kör jag raktframrace så blir det samma, rycker på som sjutton mellan ettan och tvåan, men inget ryck alls mellan 2:an å 3:an, fast man snabbväxlar 🙂 segar sig fram lixom. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.