- Detta ämne har 4 svar, 851 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 8 månader sedan av Dave.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2016 kl. 09:05 #34670DaveDeltagare
Senaste gången jag var ute och körde med bilen så låste sig alla växlar, visade sig att kopplingen inte frikopplar helt utan när man trycker ner pedalen i mattan så ligger den fortfarande i som om man hittat dragläget vilket gör att man inte kan växla. Det känns som om trycket i hydraulsystemet är normalt samt gaffeln rör på sig när man kopplar. Allt skedde under ett lite enklare gaspådrag på 1:ans växel, gick hur bra som helst att växla innan detta. Det varken small till, började ryka eller något när det hände.
Bytte för ca 2 månader sedan växellåda från 5 – 6 växlad STi låda och har gått bra sen dess, jag valde att ha kvar det gamla svänghjulet och kopplingen från 5 växlade modellen samt “crossmembern” (bytte bara växellådskudden till en group N).
Bilen är en 96:a Impreza WRX STi, någon som kan ha ett hum om vad som har hänt? Eller kan det vara att det är luft i hydraulsystemet?
Kollar man under huven så ser allt normalt ut… :confused:Tack för svar!
24 april, 2016 kl. 15:18 #282135PaddyPandaDeltagareMin Audi S4 gjorde också så efter ett gaspådrag i ettan. Visade sig att lamellen började bli dålig. För sen släppte det och jag kunde växla igen och då började den slira på kopplingen. Kanske inte alls samma sak i detta fallet, men lät alldeles för likt för att låta bli att skriva. Lycka till! 🙂
24 april, 2016 kl. 16:05 #282134DaveDeltagareVad gjorde du för att få den att släppa?
Den gnisslar då man har kopplingen nedtryckt men så fort man lägger i en växel så går den som om inget har hänt. Vet ju att kopplingen börjar bli lite sliten och den verkligen bör bytas snart men vore glad om den höll fram tills slutet av sommaren :p25 april, 2016 kl. 00:28 #282136PaddyPandaDeltagareDen släppte av sig själv efter jag låtit den stå ett tag och vevat lite med spaken. Men det kanske är ditt urtrampningslager som är kass då?
25 april, 2016 kl. 14:17 #282133DaveDeltagareHmm, jag tror mer på att det är lamellen eller tryckplattan. Jag rev ner lådan för ca 2 månader sedan då jag bytte till 6 vxl och smorde upp glidytor osv. men rörde inte kopplingen alls.
Allt ser ju normalt ut på utsidan och när man trycker ner kopplingen så känns det normalt, just de att den inte vill frikoppla helt. Gnisslet kommer nog mer från tryckplattan/lamellen eftersom den gnisslar i “takt” med hur bilen vill röra sig framåt. Även fast uttrampningslagret skulle vara slitet så borde den ändå frikoppla tycker jag…
Mina funderingar går mot: “Kan det ha kommit in någon form av smuts/skit innanför tryckplattan? Kan jag ha brutit av ett finger på tryckplattan eller är lamellen som pulver…?”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.