SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpråd Blå WRX STi USA -05

• Detta ämne har 10 svar, 1,207 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av Plogen.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    celer0n
    Deltagare

Tja.
      Jag undrar vad ni tycker om bilen som jag skrivit i rubriken. Jag tycker själv att det är en trevligt bil och de då jag provkört den några gånger. Men om jag nu skulle köpa den är jag orolig över andrahandsvärdet på bilen. Är det så att det faller snabbt eller håller det sej kanske ganska bra på den modellen?

Bilen ifråga är denna: http://www.blocket.se/vi/5345549.htm?ca=11_s

Davve
      Deltagare

varför inte köpa en svensksåld för mindre pengar?? Då får du detta på köpet oxå.

”fri service i 3 år (1500, 3000 och 4500 mils service, samt extra service på vissa modeller). Du får 3 års garanti på hela bilen (10.000 mil), 3 års vagnskadegarant samt 3 års lackgaranti och inte mindre än 12 års rostskyddsgaranti. Plus att du har vägassistans i 3 år om något mot all förmodan skulle gå snett.”

Och vill du ha en 2,5 Liters motor så skulle jag köpa en 06 STI.. Jag kan tänka mig att försäkringen blir dubbelt så dyr mot en svensksåld eftersom det inte är någon vagnskadegaranti på den i annonsen!!

Så fundera du lite extra…

celer0n
        Deltagare

Det är så att garantier är inga direkta problem då jag kan köpa till garantier på bilen för en liten summa om det nu inte är garantier på bilen och jag får bilen lite billigare samt finans eftersom jag jobbar på firman som säljer bilen. Försäkringen kostar lika mycket som för en sv-såld enligt mitt försäkringsbolag och första 6månaderna så betalar man 500kr för en helförsäkring eftersom det är en ny bil.

Det ända jag är orolig för då är andrahansvärde.

Davve
          Deltagare

Men vad kostar det att köpa till alla garantier som en sv. såld har?

Du kan ju få en sv.såld wrx sti 05 för ca 340 000 :-

jag skulle ha köpt en sv.såld istället.. om du nu inte har fått gigantisk rabatt. Men det kanske bara jag som tycker det ?

Sen har jag hört att en US- STI drar mer soppa en en SV-STI…

celer0n
            Deltagare

En tilläggs garanati kostar typ 5000kr beroende på vilken bil och som anställd så har man ganska bra förmåner. Därför det känns bättre att köpa en genom firman istället.

Davve
              Deltagare

ok.. Du kan kolla in den sv sålda WRX STI 05 som finns på bytbil för endast 299 000:- 😮

Fan det är ju helt sjukt va billig den blev då!!

pannan
                Deltagare

Som föregående talare säger skulle jag hellre satsa på en 06:a än den 05:a som EC säljer. Visst är bilen fin men tänk på att 06:an är ännu mer förfinad i väghållning m.m så det är inget snack om saken.

Plogen
                  Deltagare

Jag har haft en 04 sti 2,5. Bilen var underbar på alla punkter förutom soppaförbrukningen som var för hög. Jag hade inga problem att sälja bilen till ett bra pris. Dock var det innan 2,5:an kommit till Sverige eller några oficiella uppgifter fanns om den.

Jag tror andrahandsvärdet kommer ligga i nivå med svenska bilar av samma årsmodell som har 2 litersmotorn.

Hur mycket får du betala för bilen? Får du den för runt 300 kan det väl ses som ok. Vår bil såldes för ~350k med 1500 mil på mätaren i våras.

Om du har råd skulle borde du satsa på en 06:a.

celer0n
                    Deltagare

Jag har haft en 04 sti 2,5. Bilen var underbar på alla punkter förutom soppaförbrukningen som var för hög. Jag hade inga problem att sälja bilen till ett bra pris. Dock var det innan 2,5:an kommit till Sverige eller några oficiella uppgifter fanns om den.Jag tror andrahandsvärdet kommer ligga i nivå med svenska bilar av samma årsmodell som har 2 litersmotorn. Hur mycket får du betala för bilen? Får du den för runt 300 kan det väl ses som ok. Vår bil såldes för ~350k med 1500 mil på mätaren i våras. Om du har råd skulle borde du satsa på en 06:a.

Hur hög ligger den ungefär på landsväg då man ibland ska köra upp till norrland och hälsa på.

Jag får betala lite mindre än 350k för den och jag tror att det är med alla nybilsgarantier. Och jag tycker ju att -05an är snyggare än -06 + att det är mer hästar i US modellen. Fast inte mycket mer.

Hade egentligen tänkt mej en Evo7 men Impreza är ju också tilltalande.

BacRazz
                      Deltagare

ok.. Du kan kolla in den sv sålda WRX STI 05 som finns på bytbil för endast 299 000:- 😮 Fan det är ju helt sjukt va billig den blev då!!

Undrar om inte denna bil har varit duktigt krockad?
                        När jag köpte min så hörde jag talas om en bil i Växjö.
                        Undra om det är denna, någon som vet?

Plogen
                        Deltagare

Det är ingen fara med bensinförbrukning på landsväg med lätt gasfot. Det är alla annan körning som drar fett med sås 🙂

Om du skickar PM kan jag vidarebefodra kontaktinfo till nuvarande ägaren.

Edit: min nya signatur blev inge snygg 🙁 hmm
                          Edit 2: Tack Janne!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.