› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Köpråd gt kombi 98
- Detta ämne har 4 svar, 1,010 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av
Homer.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2006 kl. 22:02 #9220
Homer
Deltagarehttp://www.blocket.se/vi/6954900.htm?ca=9_s
är ny på området å känner tyvärr ingen som åker impreza men jag funderar på denna bil
och undrar om det är någon som kan ge lite råd?
Vad ska jag kolla på osv osv.Tacksam för svar
20 januari, 2006 kl. 13:00 #103313Adam K
DeltagareJag kan inte uttala mig om motortrimmet.
Men i gemen är det ingen som kan nåt om imprezan som rekommenderar chipstrimning, det rekommenderas mappning
Men avgaset, det står inget om den har sport eller racekatalysator på systemet, eller om grenrör+uppipe är bytt. Ta reda på om du måste byta systmet iför varje besiktning. Jag vet inte om bilen klarar en besiktning med bara katten i uppipen kvar.-98:an har lite annan spec än 99/00, bla är insidan på växellådan annorlunda = dyrare om nåt går sönder elelr om du vill gradera upp nåt i den. Bromsarna är också 2kolvs jämfört med 99/00ans 4kolvs, nu är ju de uppgraderade i den i annonsen, men i original duger de inte alls.
Dessutom är ecu’n annorlunda programmerad och det finns inga ’delta dash’ eller andra eftermarknads datoravläsningar som kan den utan du måste till en subaruverkstad för att kunna få felkoder avlästa/nollade. Likaså går det inte att ’ECUTEK’a’ styrboxen, alternativen är unichip (piggybakc) hos Trollspeed eller helt nytt sprut.
Original är 98an ovanligt mjuk i fjädringen.Dessutom är den helbilsgodkänd, om du inte ska göra nåt med den kanske du ska fundera på om du inte ska ha en 99/00, och om du ska göra nåt mer fundera på en som inte är helbilsgodkänd, vet inte om 97an räcker eller om du måste köpa en ännu äldre.
/A -m 98an kombi m nya bromsar, bussningar, fjädrar, krängningshämmare m.m. (o älskar den)
22 januari, 2006 kl. 08:41 #103315Homer
DeltagareTackar för hjälpen.
har hör att de ska funka väldigt bra med autronic på imrezorna, bara att byta?Vad hade du gjort?
är den något att satsa på har tröttnat på min bmw 523. så jag ska kanske byta mot den.22 januari, 2006 kl. 09:53 #103314Adam K
DeltagareHej,
Autronica, jag har hört om dem som ett alternativ, men jag vet inte något om dem. Detta gäller ju bara OM du vill byta sprut helt.
Jag skulle vara rätt orolig för chippet, vad styr det om? 1.1 bars laddtryck är iof ingen fara, fuelcut’en kommer på 1.2bar.Men vad du ska ha för bil kan inte jag avgöra eller ta ansvar för!!
Testa den, och testa en original 99/00a, du kanske inte hittar nån kombi till salu i det närmaste, men testa isåfall en sedan, det är ju samma bil utom i backspegeln 😉Och fråga om och ifrågasätt chippingen, miltalet (servicebok!), avgasreningen och allt annat vanligt vid beg.bilsköp.
(O kolla regskyltsbelysningen bak, de pajar alltid!)Daniel Tallberg har en fin 95a till salu.
OT; hmm, är det du som har en 523 touring uppe på blocket?
Ser också en 00a i stockholm med bytt kamrem.Edit: och sök i forumet, du hittar massor av trådar om köpråd.
22 januari, 2006 kl. 10:19 #103316Homer
DeltagareOk tackar.
det är ju bra att ha lite vetskap innan man åker och tittar.japp en mörkblå 523 med 17bbs.
det är ju iof. en underbar bil men notorstyrkan kan diskuteras. tyvärr. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.