› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › >Köpråd hawkeye > WRC-spec
- Detta ämne har 19 svar, 3,131 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
TomK.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2011 kl. 18:53 #25164
Errol
DeltagareJag har kikat runt i flera år nu men måste ändå vända mig till er,experter 😉
resonemang om vilken modell jag söker medmer1. Köpa en WRXSti
Främst är det -DCCD- jag är ute efter.
Satt först i PSE bilarna för att senare hamna i nyare wrxerna.
men just PSE I,II etc känns som om dom får gå väldigt hårt
(ofta motorbyten om man läser blocketannonser)
så det lutar åt en wrx sti från ca 2003-07men vilken årsmodell rekommenderas?
Vissa säger att ”05” hade bäst väghållning, andra påstår något annat.
Vilken är det bättre valet om man enbart är ute efter prestanda och resurser att testa för den lite mer aktiva föraren?
Personligen är ju 06-07 snyggast och antagligen förfinade av ingenjörerna.
OBS. Hatchback är inte av intresse2. Ex en sådan WRC-preppad bil som Solberg körde 2007 var får man tag i en sådan?
Finns det någon man kan konsultera,den där Finnen som bygger rallybilar och burar kanske? Har långsiktiga planer på att få tag i en /alt bygga.
Ett enorm projekt som lär hamna närmare 600k ^finns det ens något liknande bygge ni hört talas om? Det hela är ju upphängt på att man får tag i ett rullande chassie -med- de extremt dyra sekv.lådan + diff-systemet.Tack på förhand
Mvh
/blivande ägare17 februari, 2011 kl. 19:02 #218967andreaswrx
Deltagare2. Ex en sådan WRC-preppad bil som Solberg körde 2007 var får man tag i en sådan?
Finns det någon man kan konsultera,den där Finnen som bygger rallybilar och burar kanske? Har långsiktiga planer på att få tag i en /alt bygga.
Ett enorm projekt som lär hamna närmare 600k ^finns det ens något liknande bygge ni hört talas om? Det hela är ju upphängt på att man får tag i ett rullande chassie -med- de extremt dyra sekv.lådan + diff-systemet.Tack på förhand
Mvh
/blivande ägareprodrive säljer sådan ska du ha en 2006-2007 så får du räknar med en 2 miljoner plus att du måste ta över en gubbe från prodrive varje gång du ska köra den annas kommer du inte ur 1 växel.
och få tag på delar är inga problem men kom ihåg att du måste ha allt för att det ska lira ihop, bytter du växellåda behöver du bakdiffen med och då behöver du bryggan drivaxlar alla stag, och då måste du ha dom stora hubbarna och wrc fjäderbenen, ett sådan projekt kommer kosta nämare 3 miljoner. och du kommer aldrig kunna köra med det på gatan och en wrcbil går inte heller regga för gatan
17 februari, 2011 kl. 19:11 #218975Steewe
DeltagareDiskuteras wrx sti i denna tråd: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=88490
/S
17 februari, 2011 kl. 19:23 #218968andreaswrx
Deltagare:D:D:D:D +1
Fast 2 miljoner för en S12/S12B är ju lite lågt räknat Andreas, dom ligger väl högre i pris? Dessutom är det väl oftast utan moms inräknat. 🙂
Serviceintervallen på växellådorna i dom bilarna är 50 mil för liten service och 100 mil för helrenovering, en helt nygenomgången låda ligger på runt 80 tusen pund utan moms. 🙂 Billigt.
Tommi Mäkinen Racing bygger endast grupp N bilar och har ingenting med WRC bilar att göra.
nä det ligger en sliten S12 ute i england för 169k£ plus lite moms med,
räknar med att grejer kommer vara mer på renoveringen än du kommer köra med den! räkna en driftkostnad på mellan 5-15k per mil du kör17 februari, 2011 kl. 19:39 #218979TomK
DeltagareHär har du en vänsterstyrd! 🙂
17 februari, 2011 kl. 19:48 #218980TomK
Deltagare:D:D:D:D +1
Fast 2 miljoner för en S12/S12B är ju lite lågt räknat Andreas, dom ligger väl högre i pris? Dessutom är det väl oftast utan moms inräknat. 🙂
Serviceintervallen på växellådorna i dom bilarna är 50 mil för liten service och 100 mil för helrenovering, en helt nygenomgången låda ligger på runt 80 tusen pund utan moms. 🙂 Billigt.
Tommi Mäkinen Racing bygger endast grupp N bilar och har ingenting med WRC bilar att göra.Ja det här känns inte direkt billigt!
The level two rebuild, at 1000 km for the WRC and up to 1500 km for the Group N, is a full service. In a WRC, all the gear ratios are replaced with new, as well as the drive plates in all three differentials. The hydraulic components, including the clutch and gear actuator units, are sent to our hydraulics department for rebuilding, while the wiring harness is inspected and computer checked by our electrical team. For Group N, we also replace all the gear ratios and replace the front differential and input shaft with new units.
17 februari, 2011 kl. 22:46 #218976Mäki
DeltagareTrådägaren kanske skulle spana in en lite preppad Spec C?
18 februari, 2011 kl. 16:25 #218973Errol
DeltagareHehe kul,Grabbar.
Jag hade dock mina aningar om att en wrc är vidrigt dyr.
(transmissionen,datorstyrda diffarna mm)
Men 2 miljoner betingar väl en nybil eller?
Eller har även en begagnad sådant extremt samlarvärde!?räknar med en 2 miljoner plus att du måste ta över en gubbe från prodrive varje gång du ska köra den annas kommer du inte ur 1 växel.
..och du kommer aldrig kunna köra med det på gatan och en wrcbil går inte heller regga för gatanVad skulle hindra mig att köra gata… 😉
Skämt åsido men jag har verkliga planer på detta och tänker satsa hårt.Även om det ligger några år dit.
Givetvis är det mekaniska underhållet ett stort problem men jag anser nog
att man kan lära sig det mesta + erhålla alla specialverktyg.
Har dom inte back-växel btw?Mina planer är som sagt bara planer men:
* Få tag i balanserad wrc-vagn utan motor.
* samma eller likvärdig drivlina
* eftermontera en aaning mer realistisk motor/alt med snällare setup & mapp
* hiskelig massa eftermontering för att åtminstone godkännas som amatörbyggt fordon. eu-typade halvljus,blinkers,avgaskrav
+ Saker jag glömt & inte har vetskap om. Upplys gärna?Trådägaren kanske skulle spana in en lite preppad Spec C?
Berätta mer.
Nu var dock fråga2 mer spekulativt stadie.
Fråga1 är mest aktuell.18 februari, 2011 kl. 16:50 #218969andreaswrx
DeltagareHehe kul,Grabbar.
Jag hade dock mina aningar om att en wrc är vidrigt dyr.
(transmissionen,datorstyrda diffarna mm)
Men 2 miljoner betingar väl en nybil eller?
Eller har även en begagnad sådant extremt samlarvärde!?Vad skulle hindra mig att köra gata… 😉
Skämt åsido men jag har verkliga planer på detta och tänker satsa hårt.Även om det ligger några år dit.
Givetvis är det mekaniska underhållet ett stort problem men jag anser nog
att man kan lära sig det mesta + erhålla alla specialverktyg.
Har dom inte back-växel btw?Mina planer är som sagt bara planer men:
* Få tag i balanserad wrc-vagn utan motor.
* samma eller likvärdig drivlina
* eftermontera en aaning mer realistisk motor/alt med snällare setup & mapp
* hiskelig massa eftermontering för att åtminstone godkännas som amatörbyggt fordon. eu-typade halvljus,blinkers,avgaskrav
+ Saker jag glömt & inte har vetskap om. Upplys gärna?Berätta mer.
Fråga1 är mest aktuell.en kaross låg det ute för ett tag sen 01-02 var den med alla plåt till, den gick på 300k utan papper, kom ihåg att du INTE kan plock delar mellan dom olika modelerna för det är olika infästningar och stagen är olika på alla lika dant kabelhärvo och allt. så det bästa är att köpa en komplet bil, men om du inte ska köra rally med den vet jag inte vad du ska ha den till. ligger du och svinkör med den så kommer prodrive bli galna och vägra renovera grejer
nybil för 2 miljoner nejnej ny är det mellan 4,5-6 miljoner
för 2 miljoner får du en väldigt sliten S12 en 06 altså18 februari, 2011 kl. 17:02 #218970andreaswrx
Deltagareeftersom du inte verkar ha koll på vad grejer kostar
1 fram bromsok 2550£
pedal box inne 4950£
roolbar 550£ st
styrservo pump 1200£
1 st drivaxel 5000£ så 20000£ runtom
bakdiff beg 11200£
koppling 5000£glöm inte lägga på engelsk moms på 17.5% på dessa priser
18 februari, 2011 kl. 17:15 #218971andreaswrx
DeltagareEn S7 från 2001 utan elektrohuydralisk semiautomat låda, 90k euro.
http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrc&md=details&id=53210
Den ska jag köpa.
hehe den har jag nog åkt 50-100 mil i den bilen. den är hårt använd om man milt vill utrycka den! den lider av ett lite elfel någonstans i kabelhärvan. den har ej varit använd sen mads hade den som reservbil uppe i trondheim 06
18 februari, 2011 kl. 17:37 #218981TomK
DeltagareSjuk porr med alla wrc grejer!! 🙂
Men det är astronomiska summor för allt 🙁18 februari, 2011 kl. 22:45 #218977Mäki
DeltagareBerätta mer.
Fråga1 är mest aktuell.http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=87865
Läs igenom den tråden så vet du vad en Spec C är, en lite preppad sådan med värre prylar kanske skulle vara något mer för dig? Jag personligen förstår ju inte tjusningen att sitta i en WRC-bil för gatbruk, men alla har olika drömmar! 🙂
18 februari, 2011 kl. 23:31 #218965Kvarnis
DeltagareMoms i UK är numera 20% 🙁
18 februari, 2011 kl. 23:33 #218966Kvarnis
DeltagareSen ksotar en Ny WRC bil långt över 2mille, vill minnas runt +6 är närmare sanningen, Gob Stoppern ränkande man med ca 4 mille för x antal år sedan 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.