SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt köpråd igen

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    adam.b.w
    Deltagare

Hej jag har bästämt mig för att köpa en sti till årsskiftet.
      Det var ditt alla tippsen ledde.
      Men nu till en ny fråga:-) haha för 10000-15000 som jag tänkerlägga ut på bil.
      Är detta en bra bruksbil?
      skiljer de sig mycket skiljer de sig mycket mellan 02-04 förutom karossen?
      känner mig fortfarande lite vilsen trotts all hjälp jag fick. men vet vilken modell jag vill ha ialla fall 🙂
      så det tackar jag jätte mycke för.
      Är de något särskilt jag bör vara vaksam på vid köp av sti’n än med en vanlig wrx?
      Tack åter igen på förhand känner mig lite tjatig och hoppas folket har överseende med detta

TomK
      Deltagare

Hej jag har bästämt mig för att köpa en sti till årsskiftet.
        Det var ditt alla tippsen ledde.
        Men nu till en ny fråga:-) haha för 10000-15000 som jag tänkerlägga ut på bil.
        Är detta en bra bruksbil?
        skiljer de sig mycket skiljer de sig mycket mellan 02-04 förutom karossen?
        känner mig fortfarande lite vilsen trotts all hjälp jag fick. men vet vilken modell jag vill ha ialla fall 🙂
        så det tackar jag jätte mycke för.
        Är de något särskilt jag bör vara vaksam på vid köp av sti’n än med en vanlig wrx?
        Tack åter igen på förhand känner mig lite tjatig och hoppas folket har överseende med detta

Tror knappast du får en bra STI för 10 000 – 15 000:-

adam.b.w
        Deltagare

Jag vet ett flertal på olika sidor jag kan få för mellan 130-160
          Det är väll bara bra om jag gör ett klipp.
          Men de va faktist inte de jag undrade omjag skulle ha rpd eller inte.
          men tack ändå

Kvarnis
          Deltagare

En STI från 02 kan du nog hitta til vettig peng.
            En nyare PSE 04-05 är nog betydligt dyrare.

Bra bruxbil., tja dyr försäkring, hög soppa förbrukning
            Men kan du leva med det,sjukt rolig bil 🙂

Hade själv en 02 som bruxare med behövde en dragbil, annars så var den trevlig 🙂

adam.b.w
            Deltagare

🙂 de känns vättigre efter som den hr en del extr krut under huven.
              Men när jag väl ska kika på en är de typiskika fel som skiljer sig från den vanliga vrxen eller är de att vara uppmärksam med samma saker

TomK
              Deltagare

Jag vet ett flertal på olika sidor jag kan få för mellan 130-160
                Det är väll bara bra om jag gör ett klipp.
                Men de va faktist inte de jag undrade omjag skulle ha rpd eller inte.
                men tack ändå

Du skrev tio till femton tusen!!
                Tror inte att någon i hela världen säljer en sti för Tio till femton tusen kronor

Om du menar 100 000 – 150 000:- så är det en helt annan sak.

syke
                Blockerad

Du skrev tio till femton tusen!!
                  Tror inte att någon i hela världen säljer en sti för Tio till femton tusen kronor

Och du tror inte att han menade 100.000 – 150.000 kr?

adam.b.w
                  Deltagare

Va med sambon i stallet såde skriva fel va gsnska trött:-)
                    Får be om ursäkt för detta 🙂 vad dricker dom i snitt dp kan väll inte vra mycket ner än litern om jag kör lugnt. Sen kommer man ju leka ibland. annars kan man ju köpa en vanlig sugis:-)
                    Men de måte ju vara böttre att köpa en sti än en vanlig wrxoch lägga ut massa på trim osv.
                    Fast dp kan jag ändå inte tänka mig att de vlir samma kör kännsla som en sti.

TomK
                    Deltagare

Va med sambon i stallet såde skriva fel va gsnska trött:-)
                      Får be om ursäkt för detta 🙂 vad dricker dom i snitt dp kan väll inte vra mycket ner än litern om jag kör lugnt. Sen kommer man ju leka ibland. annars kan man ju köpa en vanlig sugis:-)
                      Men de måte ju vara böttre att köpa en sti än en vanlig wrxoch lägga ut massa på trim osv.
                      Fast dp kan jag ändå inte tänka mig att de vlir samma kör kännsla som en sti.

Enl transportstyrelsen på min -03

Bränsleförbrukning, blandad körning: 11,1 L/100KM

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 8,5 L/100KM

Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,5 L/100KM

Räkna minst runt litern och om man håller stumt så ser man nålen sjunka fort! Så dom suger i sig endel 😀

Köp helt klart en STI då en wrx är ljusår ifrån.
                      Man får bygga om massor om man ska få alla sti grejer på en wrx.

Kvarnis
                      Deltagare

Beror väldigt mycke på vad du ska ha bilen till…

Ska du åka till vardags bara så vore nog en WRX 06> ingen dum idé.

STI som bara åks till vardags är lite onödigt, om det är trångt med pengar.
                        WRx drar lite mindre och har lägre försäkring.

Åker man på enstaka banträffar/konbanan m.m helt klart sti.

Men om det bara är lite fortåking i bland på motorväg litev kurrviga vägar.
                        Så skulle jag satsa på en wrx med lite 2.5″ och race kat mappad.

STI är betydligt hårdare i chassit, men visst det är mycket mer bus bil oxå 🙂

Visst nog inte många STI för under 150k som är något att ha

adam.b.w
                        Deltagare

Okej haha nu blir jag osäker på nytt jag har med funderat på det du poängterar.
                          men pengar är ientligen inget problem fast kanske är bättre att satsa på en sti lite senare.
                          Jag ör ju bara 21 men är väldigt mistänksam mot trimmat ialla fall om de ska vara en bruksbil. men en liten mapning och störe rör skadar ju inte. sen kanske de skulle vara för mycke bil med en sti.
                          Fast ja kommer helt klart köpa en impreza de är jag säker på:-)
                          även om det känns lite villseledande med alla olika svar.
                          men de har nog säkert mycke med smak att göra 🙂 jag tror det ör lättare när jag väl ser just DEN bilen jag verkligen vill ha:-)
                          Behöver jag ientligen se upp äfter så mycket annat än eventuell rost när jag kollar på en bil från 02 och framåt.
                          Vill såklart jälst hitta en som är orginal och speca den efter behov när man lärt känna bilen.
                          Eller låter det som en dålig ide?

challe
                          Deltagare

Stötdämparna bak verkar ha en tendens att börja glappa på 03 och uppåt, men det brukar och andra sidan gå på garantin 🙂

adam.b.w
                            Deltagare

Stötdämparna bak verkar ha en tendens att börja glappa på 03 och uppåt, men det brukar och andra sidan gå på garantin 🙂

tack de kan vara bra att ha lite utkik efter 😀

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.