SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpråd impreza 03

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    madgod
    Deltagare

Detta blir mitt första inlägg här på forumet så ni får ursäkta om det redan finns liknande trådar. I så fall ber jag er att länka dom.

Jag har bestämt mig att förverkliga min pojkdröm och köpa en impreza.
      Främst vill jag importera en Impreza från England årsmodell -03 eller nyare och budget ligger på 70k.

Min kunskap om import och subaru är ytterst begränsad så jag tar tacksamt emot alla förslag och tips ni kan komma med. Om du har importerat så vill jag gärna höra från dig vad man bör tänka på.

Det finns många olika utföranden av Impreza, (sti type r / type ra, wrx, gx med mera) så jag undrar vilken 03:a som skapar mest körglädje och har motor modell stark 🙂

Finns det någon bra sida där man kan jämföra dom olika modellerna?

Kom med förslag och med för och nackdelar.

berne
      Deltagare
        Andersson
        Deltagare

Välkommen till forumet!

Här en länk till import http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=63981
          Här om modellen http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64199

03-04 har samma kaross som 05 men då ändrades lite som du kan läsa under modeller.
          Kolla efter en WRX STi den har bättre drivlina, bromsar, motor mm. köper du en WRX är du nöjd någon månad sen vill du bara uppdatera den till en STi.

Hoppas du fick svar på några av dina frågor.

madgod
          Deltagare

Jättebra tips grabbar. Länkarna svarade på i stort sätt alla frågor.

En sista bara. Vilken försäkringsbolag har billigast försäkring till sti modellen?

madgod
            Deltagare

Men vad jag har lyckats få fram så såldes JMD modellen enbart på Japanska marknaden. Sen så när du säger att lådan har lägre utväxling så tänker jag bara på två saker, lägre topphastighet samt högre bränsleförbrukning på motorvägskörning. Klart det är roligare med kortare växlar när man leker med bilen men det är bara 49% av körandet. Resten (51%) kommer den att användas som pendlarbil 😛 hehehe

andreaswrx
              Deltagare

Men vad jag har lyckats få fram så såldes JMD modellen enbart på Japanska marknaden. Sen så när du säger att lådan har lägre utväxling så tänker jag bara på två saker, lägre topphastighet samt högre bränsleförbrukning på motorvägskörning. Klart det är roligare med kortare växlar när man leker med bilen men det är bara 49% av körandet. Resten (51%) kommer den att användas som pendlarbil 😛 hehehe

ja då är det ju som oskar skriver här uppe helt meningslöst att hämta en bil från england, bättre att köpa en där ratten sitter på rätt sida och som även är enklare att sälja när den dagen kommer!

Garagekungen
                Deltagare

ja då är det ju som oskar skriver här uppe helt meningslöst att hämta en bil från england, bättre att köpa en där ratten sitter på rätt sida och som även är enklare att sälja när den dagen kommer!

Då jag skulle ha en bruksbil så var ”fel” sida för ratten uteslutet – tänk alla gånger man skall betala i parkeringsgarage (som exempel).
                  (synd bara att inte Sladden´s bil var till salu redan när jag letade bil…
                  …då skulle den blivit såld direkt 😀 )

madgod
                  Deltagare

Import kommer det att bli. Är student och har helt enkelt inte råd att betala dom svenska priserna.

Har nog bestämt mig nu, ska handla in en STi årsm 03-05 (dom är fan snyggast). Helst blå men svart fungerar också 🙂

Måste bara kränga min nuvarande bil först 😀

Turbovin
                    Deltagare

JDM Sti är kraftigt mycket bättre än europa-STI:erna så känns ju helt meningslöst att ta hem en UK Sti. Det skiljer ”bara” 300 rpm på högsta växeln ändå, men den har bättre acceleration genom växlarna istället. Hoppas du inte behöver köra om lastbilar när du bruksåker 🙂 Jag vägrar bruksköra min postbil iaf 🙂

andreaswrx
                      Deltagare

Import kommer det att bli. Är student och har helt enkelt inte råd att betala dom svenska priserna.

Har nog bestämt mig nu, ska handla in en STi årsm 03-05 (dom är fan snyggast). Helst blå men svart fungerar också 🙂

Måste bara kränga min nuvarande bil först 😀

grattis att få hem en sådan bil klar i sverige för 70k bara hemtagningen och regningen kostar 10k brukar man räknar så max 60k får bilen kostar då?
                        den billigaste som ligger på pistonhead nu en silvrig 03 kostar 7495£

försäkringen lär ju vara billig om du är ung eller ska du göra en fuling och sätta den på dina föräldra

madgod
                        Deltagare

Jo man måste ju räkna med extra utgifter, därför begränsar jag mig till 70k för bilen, så har jag lite över till lullul. Och som ni säger så får bilen kosta 60k +10 för import och reg. 7495£ det var lite dyrt för en 03:a. Har surfat lite och hittat betydligt billigare, strax över 5000£. Här är två exempel och då bara från en hemsida, så det lär ju finnas fler.

bil 1

bil 2

Garagekungen
                          Deltagare

Jo man måste ju räkna med extra utgifter…
                            …7495£ det var lite dyrt för en 03:a. Har surfat lite och hittat betydligt billigare, strax över 5000£…

Vill inte vara någon pessimist eller belackre.
                            Men det kan vara värt att nämna, att köpa billigt kan ibland betyda att man köper riktigt dyrt.

Hoppas att du kan kolla upp bilen ordentligt innan du köper den – har sett att vissa ”reservdelar” snabbt kan vända budgeten för nästan vem som helst.

Hoppas att du hittar bilen du vill ha och att du kommer med ut och åker när vi har träffar !
                            🙂

madgod
                            Deltagare

Härligt. Då har jag all information jag behöver för stunden. Det kommer nog att dröja till februari/mars tills jag är redo att åka och hämta en pärla. När det börjar närma sig kommer jag att skriva här igen om fler frågor som säkert dyker upp.

Subaruträff, låter intressant. När är nästa i i Västerås/Sthlm trakten? Vore trevligt om man fick provköra någons högerstyrda subaru. Vem vet, det kanske inte funkar alls för mig.

Tack för alla tips och förslag.
                              Som sagt, ta inte bort den här tråden för jag kommer att börja skriva igen när jag är redo för import.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.