Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34908
    cratusg
    Deltagare

      Tjena allesammans!

      Har suttit och kollat igenom alla köprådstrådar både här på SSC och garaget men finner inte de svaren jag vill ha.

      Min budget ligger runt 100k men skulle helst inte vilja spendera mer än 60k vilket är inom ramarna för en GT i ett okej skick. Har sett 1 WRX STI 05 för 90k på blocket.

      Det jag undrar är hur vanligt det är med motor/växellådsras i en GT om man använder bilen som en bruksbil och inte använder den som en busbil. Jag förstår självklart att mycket beror på hur bilen körts/underhållts tidigare men generellt sätt om jag kör den lugnt och gör regelbundna oljebyten och inga hastiga ryck/tryck i växellåda och koppling?

      Om bilen har låt oss säga har närmare 20k mil på mätaren, otrimmad och kostar runt 40k. Är det skräp då eller värt att provköra?

      Funkar en GT eller borde jag hellre “skita” i den och ändå satsa på en WRX sti 03-05 då jag har förstått att newage STI 6 pet lådan är betydligt mera stryktålig samt modernare ofc 🙂

      Gillar utseendet mera på en GT än en bugeye men om GTn är opålitlig och mera är en budget-version av WRX STI kanske man ska skippa den..

      Anledningen till att jag vill ha en Subaru Impreza som bruksbil är för att jag inte hittar någon annan året runt bil som jag tycker är snygg och vill ha en relativt pålitlig bil med körglädje. Gillar inte Audi, BMW, Wolkswagen, Volvo och annat liknande.

      Tack på förhand 😀

      #283544
      Manor
      Deltagare

        Jag ägde min GT-99 i 11,5 år och den kördes 22500 mil som ren familjebil inklusive husvagnsdragning på sommaren. Jag hade inget problem med vare sig låda eller koppling, så visst håller den om man kör som folk och original. Problemet med GT:n är rosten, och du hittar inte en rostfri GT i den prisklass du tänkt dig.

        STI:n är en bättre bil överhuvudtaget men samma sak där…köp inte skräp utan försök att fixa lite mer pengar…det har du igen på mindre strul och bättre andrahandsvärde.

        Nu vet jag inte din ålder, men kolla även upp försäkringskostnaden innan…det brukar kunna kosta massor om man är ung.

        Ett annat biltips, som iofs inte är en Subaru, är en Suzuki Swift Sport…det finns inte så många, men med ett nypris på runt 170′ så kan du få en väldigt rolig bil relativt billigt :-). Det är ju dock en helt annat typ av bil, men om du nu bara har 100′ så kanske det kan vara ett ok alternativ.

        #283546
        t1hero
        Deltagare

          Om du inte skall trimma skiten ur den utan verkligen köra den som bruksbil så är det GT du vill ha. Men du lär ju få leta om du skall hitta en som du kan äga många år utan regelbundet rostlagande.

          Med en GT på parkeringsplatsen kan du sätta hälften av pengarna på banken och spara ihop till en fin STI som du kan trimma skiten ur (och en sådan håller för detta)

          (Mellanläget är en bugeye wrx, det är ju samma bil som 03 men där man måste stirra på gamla rallyklipp minst 20minuter om dagen för att coolhetsfaktorn skall överväga lyktdesignen)

          #283545
          Turbovin
          Deltagare

            Bruksköra en gammal GT som blir 17-18 år, kommer se så otroligt rutten ut i bakre skärmkanter efter några vintrar till. Vissa är ju redan skrotfärdiga nu.

            #283548
            cratusg
            Deltagare

              Hur är det med rosten på WRX STI 03-05? 🙂

              #283547
              t1hero
              Deltagare

                Hur är det med rosten på WRX STI 03-05? 🙂

                Min 2003 har bara flygrost och på bakluckan (rost under vingen som tittar fram)

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.