SSC Allmänt snack Allmänt småprat köpråd: impreza wrx 07

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    danne_88
    Deltagare

hej!
      Sugen man är på att byta bil har jag tittat lite på en impreza wrx 07:a, då jag inte kan jätte mycket om impreza får ni gärna hjälpa mig lite! Är detta en bra bil? hållbarhet på låda, drivlina MM? hur är hållbarhet vid trimmning?
      skiljer just wrx:en någon mot sti:n i utseende?
      fyll gärna på med saker ni vet om den!

MVH//Daniel

Mumin
      Deltagare

Det funkar kanon och allt håller om du inte ska trimma förmycket.. isf köp en sti men dock så är kolvarna svaga i 2.5 men lådan håller 😀 bror på hur mycker du ska plocka ut ur den, finns info om ang trimmning, kolvarna och allt.. bara leta runt. Kvarnis är ju kokarguden så han har alla svar du söker 😀 men ska du över 400 hk så bör du byta turbo kolvar osv…. Tänk igenom det du är ute efter och se hur ekonomin ser ut!

Christian S
        Deltagare

så här svarade en tomte på hans fråga på garaget.org ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=189522 )

Impreza är en utav bilarna du SKA undvika trimmad, står som första punkt i beg. bilguider

han vekar ju ha stor koll:rolleyes:

danne_88
          Deltagare

okej tack för bättre svar än på garaget 🙂 angående trim så blir det steg 1 från typ jrm alltså typ 320hk enligt deras sida! va och provade en impreza idag med 5000 mil på mätaren! Ganska rolig bil men dock så känns det att några mer hk skulle inte va fel 🙂 alltså ny soppa pump, stift och avgas och en mappning på det! och att köpa en sti är inte direkt någon alternativ för mig då jag kan tänka mig att dom blir ganska mycket dyrare att äga med!

//MVH

Christian S
            Deltagare

och att köpa en sti är inte direkt någon alternativ för mig då jag kan tänka mig att dom blir ganska mycket dyrare att äga med!

//MVH

är väll lite dyrare försäkring men annars så är det väll ingen större skillnad.

andreaswrx
              Deltagare

okej tack för bättre svar än på garaget 🙂 angående trim så blir det steg 1 från typ jrm alltså typ 320hk enligt deras sida! va och provade en impreza idag med 5000 mil på mätaren! Ganska rolig bil men dock så känns det att några mer hk skulle inte va fel 🙂 alltså ny soppa pump, stift och avgas och en mappning på det! och att köpa en sti är inte direkt någon alternativ för mig då jag kan tänka mig att dom blir ganska mycket dyrare att äga med!

//MVH

320 i en wrx så lever lådan farligt! inte bättre att lägga dom pengarna du lägger på tirm på en sti istället? du har ju tillbaka dom pengarna när du säljer den! vilket du inte har på trimmade grejer till en wrx!

Andersson
                Deltagare

Håller med föregående talare, välj en STI och skit i o trimma. 280hk räcker långt plus att bromsar, växellåda mm. är mycke bättre på STI.
                  Det är roligare att köra än att skruva 😉

danne_88
                  Deltagare

ok så wrx är ändå så pass ”klena” om man kan säga så.. trodde ändå att dom nyare var lite starkare! anledningen till att jag va sugen på en wrx är att jag hittade en till en ganska bra pris och steget upp till en sti är ganska mycket pengar och att trimmet hade jag inte haft råd att köpa nu direkt ändå! frågan är om man bör sikta på en sti typ 03-04 isåfall? dom ligger ju för samma pengar som denna wrx:en som jag kollat på! hmm nu blev det mycket att fundera på 🙂

danne_88
                    Deltagare

okaj då får det nog bli att börja titta på sti 🙂 någon som har en fin till salu?

andreaswrx
                      Deltagare

på mig är en wrx dyrare i försäkring än vad min sti är!

wrx 01 8470:- på mig 27 år
                        STI 08 6800:- på mig 27 år dock har jag bara halv på den nu när vagnskadan är kvar tro jag betala 3200:-

danne_88
                        Deltagare

okej men hur är en sti att trimma då? håller sakerna i den? jrm steg 1 typ borde det hålla för eller?

danne_88
                          Deltagare

okej! spanar på blocket flera gånger om dagen nu! om jag har fattat rätt så kom det ganska mycket uppgraderingar 05? är det värt att lägga några tusen till och sika på en 05:a? annars har jag hittat en fin 03:a som verkar bra!

Adam K
                            Deltagare

Håller med de andra svaren, STi. Gå bak i årsmodell tills du har råd med en.
                              Och det finns ingen WRX/GT i världen som ger 320hk utan turbobyte.
                              Med Td04’an ser du inte mer är ca 280, kanske lite mer i 2,5orna, men knappast över 300.

NickeH
                              Deltagare

2l STI motorena och dom 6 petade växellådorna håller riktigt bra, går väll att köra runt 400hk utan att öppna upp en 2l STI spis om jag har fattat det hela rätt. Steg 1 är väll bara avgasbyte och ommappning? Det är stenlugnt.

2.5l (06-07 hawkeye) är mycket sämre, värdelösa vevstakar och kolvar i dom.

06-07 är inte såå dåliga(nu snakar vi STI inte WRX) om man nöjer sig med 360-370hk väldigt bra vrid också jämfört med 02-05, dock kan man som sagt trimma mer på en 2l STI motor utan att öppna den, 450 hk ska gå bra.

Skillnad mellan 03-04 är bla att 04 PSE(svensksåld) har DCCD(ställbar diff)
                                skillnad mellan 04-05 kopierat ut annan tråd:

MY05 PSE II – Ändringar från MY04 PSE
                                ————————————-

Ny framdiff, Mekanisk isf Suretrac

Ytterligare en sensor till för DCCD (Yaw om inte minns helt galet)

Annan momentkvot för DCCD, 65:35 isf 60:40 (gick tillbaks till 61:39 2006)

Ny framvagnsgeometri (Samma som JDM SpecC, 2cm längre hjulbas, mer caster)

Nya stötdämare (ger tyvärr tillsammans med nya geometrin lite mindre max neg. camber)

Nya kraftigare länkarmar bak

Pillowball krängningshämmarlänkar (fram och bak)

Breddade bakskärmar med plastlist (se nästa punkt)

8″ fälgar isf 7,5″ (avsett för 235x45R17 men leverades i europa med 225x45R17)

Ny inredning

Röda STi märken isf rosa (hrmmmm….)

Annars så skiljer det inte så mycket på PSE och PSE II 😀

(med reservation att jag glömt något)

*edit* förutom kraftigare hjullager och annat bultmönster som redan nämnts */edit*

danne_88
                                Deltagare

okej det är lite som skiljer då. men ska åka och kolla på en sti 03:a med 6500mil på mätaren på lördag! Kan mycket möjligt bli ett köp 🙂
                                  Nätt speciellt man ska titta på när det gäller denna?

MVH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.