› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Köpråd: insugsslang till turbo
- Detta ämne har 6 svar, 1,757 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 4 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2011 kl. 11:14 #26264
OzO
DeltagareBehöver lite råd ang. köp an ny insugsslang som går till turbon. Dessa original har ju en viss livslängd och kvalitet… ska vara till en turbo ver3/4 motor.
Bildexempel:

Ska man köpa original igen (t.ex. från http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=4266&cat=0?=0&sec=0&var=0&dc=&gen=&searchKey=intake? Detta betyder ju ta bort satans insuget vid installation.
Ska man köpa ”värsting” från Samco (http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=2731) eller ViperPerformance (http://www.viperperformance.co.uk/tabular.php?xscId=9738) och hoppas på att man slipper ta bort insuget och istället lita på tur och massa såpa för att få dit den? Och dessutom få kvalitet på köpet?
Jag har egentligen ingen lust att skeppa ut pengar på en bil som jag inte kommer behålla livet ut, men jag vill heller inte köpa skitdelar… sen det där med att inte ta bort insuget jmf med att trycka in en silikonslang med såpa.. jag undrar vad som är jobbigast egentligen?
Har ni någras tips/råd?
8 juli, 2011 kl. 12:02 #226056Fricke.w
DeltagareJa jag personligen i alla fall, tycker inte att de är någon störe operation att bara lyfta plenumet, för jag tycker då att du ska sattsa på ett alu rör från typ Agency Power eller APS mm, för de har visat sig i tester att rör i silikon kan börja implodera när man laddar på lite, men du kannske kör orginal grejer med mappning bara, och då duger säkert ett silikon rör 🙂
8 juli, 2011 kl. 13:17 #226053OzO
DeltagareJa jag personligen i alla fall, tycker inte att de är någon störe operation att bara lyfta plenumet, för jag tycker då att du ska sattsa på ett alu rör från typ Agency Power eller APS mm, för de har visat sig i tester att rör i silikon kan börja implodera när man laddar på lite, men du kannske kör orginal grejer med mappning bara, och då duger säkert ett silikon rör 🙂
Ah, tackar för tipset! 😎
Till den här bilen (en gammal Forester turbo) så kör jag enbart original än så länge eftersom det är en automat och ingen vet hur man mappar om en automat eftersom lådan har en separat styrenhet från motorn.Så om man byter till icke-original insugsslang så bör man mappa, det är det du säger? I så fall, har jag nog inget val än att köpa en original insugsslang… =)
(Men till min blåa kommer jag absolut snegla på dom 2 du tipsar om!
)8 juli, 2011 kl. 15:28 #226057Fricke.w
DeltagareAh, tackar för tipset! 😎
Till den här bilen (en gammal Forester turbo) så kör jag enbart original än så länge eftersom det är en automat och ingen vet hur man mappar om en automat eftersom lådan har en separat styrenhet från motorn.Så om man byter till icke-original insugsslang så bör man mappa, det är det du säger? I så fall, har jag nog inget val än att köpa en original insugsslang… =)
(Men till min blåa kommer jag absolut snegla på dom 2 du tipsar om!
)Nja att du behöver mappa om för att du byter slang tror jag då inte 🙂
men har du en orginal slit och släng bil, som jag förmodar forestern är, så skulle då inte jag lägga massa pengar på den, då är de ju bättre du lägger slantarna i imprezan som du sa 🙂
Jag har föresten orginal turbo pipe ligandes hemma, den kan du få billigt om du vill, men beror ju på om den passar från en new age sti då?
Men dom ser ganska lika ut mellan klassik och new age i alla fall.MVH
Fredri12 juli, 2011 kl. 15:53 #226055.zip
DeltagareJag själv ska byta så fort jag får hem slangen. Har aldrig lyft på insuget tidigare men av allt jag har om att byta insugsslangen så är det enklare att bara lyfta insuget än att hålla på att kapa originalet och såpa in 🙂 Glöm inte bara att även köpa packningar om du ska lyfta insuget.
Om det hjälper så har jag en mapp med bilder på hur man går till väga.12 juli, 2011 kl. 22:03 #226054OzO
DeltagareFricke: Jag köpte en originalare för jag är tveksam om din från new age passar min stenåldersbil. Men tack ändå! 🙂
Japp, packningar också beställda till insuget som jag får ta bort. Noggrann rengöring innan, har jag fått som stalltips. Man vill tydligen inte få ner nåt i insuget… konstigt! 😀 Har lite dokumentation om hur man gör så det ska nog gå vägen.
12 juli, 2011 kl. 22:43 #226058Fricke.w
DeltagareJa de kan vara bra om du har tillgång till tryckluft för att blåsa med, för de sammlas lite små grus och skit ovan på motorn med tiden från scoopet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.