- Detta ämne har 12 svar, 6,581 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av CN1985.
-
FörfattareInlägg
-
1 januari, 2013 kl. 13:59 #29718CN1985Deltagare
Hej !! är ny i Subaruvärlden har aldrig ägt en förut men har starka funderingar på att skaffa en då jag vill ha 4×4 och bra kvalite. Jag åker nästan enbart mercedes men saknar 4×4 när jag ska dra skotersläp och sånt. VAG bilar och sånt skrot ratas direkt.
Jag har kikat på legacy och outback den karosssen som finns från 03 och framåt. Funderar vad man ska satsa på av dom och om det är några skillnader förutom markfrigång och nivåregleringen.
Jag har även kikat lite i tyskland och priserna är något lägre där men funderar om dom saknar rostskydd och sånt som svensksålda har eller om dom har gjort alla lika från fabrik.
2.5 bensin eller 2.0d verkar vara bra motoralternativ men dieseln är lite dyrare i inköpspris. 2.0 bensin låter lite trött om man ska belasta den.
Tacksam för tips och råd inför kommande köp.
/Christoffer
3 januari, 2013 kl. 17:24 #252140LegacyLarsaKeymasterLegacyn är det standardhöjd på , medans outbacken är högre. 2004 kom generation 4, och det är väl den som du ska satsa på. På den manuella bilarna är 50/50 i drivning och på automaten är det 40/60.
Det är dessutom konstant fyrhjulsdrift, den drar inte speciellt mycket mer soppa än vad en liknande modell med bara grävlingsdrift.
Dessutom så behöver du aldrig fundera på om du kommer loss eller inte, korsningar med ishalka, behöver du inte heller fundera på.2,5gx är en bra bil, det finns lite mer vrid i den. sedan finns även 3.0(6a), den ska det gå att köra under litern med, Manor här på forumet åker 3.0..
De är perfekta dragbilar.Har själv åkt Subaru sedan 1997, och är fortfarande nöjd.
/Larsa
3 januari, 2013 kl. 17:38 #252147pettsunDeltagarejag hade kört på en legacy spec b, alltså 3l boxer sexa med sti låda.
3 januari, 2013 kl. 21:39 #252148CN1985DeltagareOkej tack för bra tips och råd !
Jag har ev kommit över en 2,0r -08 från tyskland till rätt peng.
den har gått 11200 så rem och sånt är nybytt.
Min kontakt skulle kolla så att rostskyddsgaranti och sånt gäller när den kommer hit också.Den har full servicebok och allt verkar vara i sin ordning.
Det är en bensin/gas bil har sökt lite i sverige men det verkar knappt finns såna här ? tänkte mest om det är nån annan konstruktion på motorn och så för jag har inte för avsikt att använda gasfunktionen.Den saknar drag som dom flesta tyskimportare men det finns att få tag i för under 4 tusen har jag sett..
Är sugen på den men skulle vara tacksam för svar ang det där med flexifuel funktionen.
3 januari, 2013 kl. 21:59 #252142TomKDeltagareOkej tack för bra tips och råd !
Jag har ev kommit över en 2,0r -08 från tyskland till rätt peng.
den har gått 11200 så rem och sånt är nybytt.
Min kontakt skulle kolla så att rostskyddsgaranti och sånt gäller när den kommer hit också.Den har full servicebok och allt verkar vara i sin ordning.
Det är en bensin/gas bil har sökt lite i sverige men det verkar knappt finns såna här ? tänkte mest om det är nån annan konstruktion på motorn och så för jag har inte för avsikt att använda gasfunktionen.Den saknar drag som dom flesta tyskimportare men det finns att få tag i för under 4 tusen har jag sett..
Är sugen på den men skulle vara tacksam för svar ang det där med flexifuel funktionen.
..
4 januari, 2013 kl. 09:42 #252145JommieDeltagareGas-hybrid på en 08a från Tyskland. Det är eftermonterad och inga som Subaru gör. Ska du ha original gasdrift på Subaru får du titta på 2012 års modeller, och da endast (som jag vet) Svensk-sålda.
Men andra ord – lite inte på att det går använda den gasdrivningen här. Är det rätt typ gas? Är det rätt typ påfyllning (Med tryck o sånnt)?
Personlig har jag inga problem köpa en tysk Subaru (ha redan haft 1) eller Italiensk, men jag hadde tittad på bensinare. Inga konverterad grej. Sen carfax, carfax, carfax. Det är din bästa vän.
Kostar typ 100sek och du får i stort sett all historik på bilen. Kan vara bra veta om den har varit skrotad innan eller hur?.Sen – rostskydd. Kommer inte i håg exakt, men på mitten av 2-tusen talen slutade svenska importören rostskydda dom som kom hit, så efter det är det inga skillnad på våra och t.ex. tyska.
(utrustning kan skilja en del – så som sitsvärme mm)Mitt tips är: Kolla efter 2.5L eller 3.0L. Är det 3.0L är det kamkedja, så da behöver du inte tänka på rembyte.
4 januari, 2013 kl. 09:49 #252143FladricDeltagareAngående Carfax, blev inte imponerad när jag gjorde en sån koll på min Impreza innan jag köpte den… Fick bara upp 3 poster där alla var i Sverige efter att den tagits in från england :p
4 januari, 2013 kl. 10:05 #252146JommieDeltagareAngående Carfax, blev inte imponerad när jag gjorde en sån koll på min Impreza innan jag köpte den… Fick bara upp 3 poster där alla var i Sverige efter att den tagits in från england :p
Da fick du jo indirekte veta att den inte var skrotad i USA – skeppad till nån öst-stat och lagats – för sen skeppas till ett eu-land för att säljas som i nyskick 😉
4 januari, 2013 kl. 11:40 #252144FladricDeltagareDa fick du jo indirekte veta att den inte var skrotad i USA – skeppad till nån öst-stat och lagats – för sen skeppas till ett eu-land för att säljas som i nyskick 😉
Haha, sant! 😉 Men jag trodde att man skulle få veta någonting om t.ex. besiktning eller första inregistrering i england också 🙂
4 januari, 2013 kl. 12:00 #252149CN1985DeltagareOkej ja jag är lite tveksam på det där med gasen så det inte uppstår nåt krångel med avgasrening när jag ska regbes den och sånt. Skulle nog helst vilja ha en diesel för att det är skönare gång i dom sen är jag lite dieselfreak också :). Måste höra med min kontakt så får vi se. Men jag tycker oftast att tyskimporter är mest till fördel med utrustning etc. Tyskarna sköter sina bilar bra vad jag vet.
5 januari, 2013 kl. 08:56 #252150CN1985Deltagaretydligen så är gasen väldigt vanligt på dom tyska bilarna och det är Subaru tyskland som monterar dit det.
Sen heter den celebration och vad det innebär har jag inte kunnat hitta nåt om ? antar att det är ett utrustningspaket men är inte säker. nån här som vet nåt om det ?
Annars verkar allting bra med bilen.
5 januari, 2013 kl. 18:18 #252141LegacyLarsaKeymasterhöjer en varningsflagg på gasbilar, då jag vet att en person köpte en gas legacy från italien, innan han kollade om den gick att registrera, tyvärr åkte han på patrull och fick tyvärr sälja bilen som resevdelsbil..
Se till att du har det på papper att gasbilen du tar in, verkligen får användas i sverige, för annars får du en dyr reservbil på gårn..
/Lars
5 januari, 2013 kl. 21:48 #252151CN1985DeltagareOkej ja det är det jag är mest osäker på också. Men om det står i regbeviset från Tyskland så ska det inte vara några problem enligt han som hjälper mig att ta hem den. Det är Subaru i Tyskland som monterat det på bilen när den va ny. Har sett flera likadana. Men ska kolla en gång till för säkerhets skull. Tack för bra tips och råd.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.