SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpråd om både bil och trim.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32724
    jontasratt
    Deltagare

      Tjenare allihop, efter att ha åkt en subaru impreza alldeles nyligen så blev jag frälst och sa till mig själv att jag ska fan införskaffa mig en impreza.

      Så jag började få upp bilder i huvet om vad för modell, årsmodell, budget, antal kusar, styling och sådant spännande. Lite i mitten av det här insåg jag att hjälp skulle vara underlättande. Så därför började jag leta lite och vart styrd mot det här forumet.

      Jag undrar då följande:
      Som jag har förstått så finns det ett par wrx modeller att välja bland, vad jag har läst hittils är att det finns modeller som är mer eller mindre optimerade för trim. Skulle någon kunnig person kunna peka ut en bil som klarar av trim bättre än de andra och av någon slags standard?

      Då kommer vi till den andra frågan som är såklart trim. Hade varit kul och hjälpsamt om någon skulle kunna uppskatta ett pris för att få runt 400 hästar på hjulen. Kan då även tillägga att jobbet kommer göras själv förutom planing och sådant som kräver erfarenhet och maskin.

      Ni kan även komma med förslag, tips, tricks och andra bra råd. Innan jag kom fram till att det skulle bli en subaru så stog det mellan mitsubishi och subaru, och då fick jag höra att evon är billigare att trimma, men jag är mest ute efter att ha lite mer. Inte att vara värst.

      Skulle det vara något som ni måste veta för att kunna ge ett bättre svar så är det bara att fråga.

      Med vänliga hälsningar snart peppad subaru ägare.

      #271640
      Simon.x
      Deltagare

        Hej satsa på en STI. (lite annat i utförande chassi ,motor, vx låda mm)

        Nu vet jag inte vilken årsmodell du är inne på att skaffa och vilken prisklass.

        Hur mycket det kostar att trimma bilen, Hur långt är ett snöre 😉

        Men titta runt på forumet där finns det bygg trådar och trim mm d—0.o—b

        Have fun 😀

        //Simon

        #271644
        jontasratt
        Deltagare

          Hej satsa på en STI. (lite annat i utförande chassi ,motor, vx låda mm)

          Nu vet jag inte vilken årsmodell du är inne på att skaffa och vilken prisklass.

          Hur mycket det kostar att trimma bilen, Hur långt är ett snöre 😉

          Men titta runt på forumet där finns det bygg trådar och trim mm d—0.o—b

          Have fun 😀

          //Simon

          Jag hade tänkt mig något mellan årsmodell mellan 03-07 och en prisklass ända upp till 130k. Kan nog pyttsa in 20k till om det skulle vara så, men helst inte.

          Vad jag menar med trim så pratar jag om hela kitet, större turbo, stakar, kolvar, ic, planing, sprut, och vad jag nu har missat. Vilket jag kan gissa på ligger på över 150k.

          #271635
          Patrick P931
          Deltagare

            Det behöver inte bli så dyrt. Är du hyfsad med datorer och bilar så mappar du själv (det har säkert ingen sett mig skriva tidigare). 😉

            Jag hade gjort detta:
            Bil: 2005 EDM STi
            Trim:
            Turbo (Blouch Dom 3)
            Spridare (ID1000)
            Downpipe och avgas (Cobb)
            Soppapump

            Det räcker till 400 på hjulen, typ.

            🙂

            #271641
            adrenalin
            Deltagare

              Det behöver inte bli så dyrt. Är du hyfsad med datorer och bilar så mappar du själv (det har säkert ingen sett mig skriva tidigare). 😉

              Jag hade gjort detta:
              Bil: 2005 EDM STi
              Trim:
              Turbo (Blouch Dom 3)
              Spridare (ID1000)
              Downpipe och avgas (Cobb)
              Soppapump

              Det räcker till 400 på hjulen, typ.

              🙂

              Ska han köra 400whp på oöppnad motor? Det lär inte hålla så länge..
              Sen är nog inte evo mycket billigare att trimma när man ska upp i de effekterna 🙂

              #271636
              Patrick P931
              Deltagare

                Absolut!

                Varför ska det inte hålla länge?

                Loggar man själv och har koll så minimerar man rasrisken.

                Låter man firmor mappa med hjälp av knacksensorn så sticker motorn hur välbyggd den må vara.

                🙂

                #271638
                Igge
                Deltagare

                  Ja fast bortåt 500 kusar börjar vara lite vågat på oöppnade motorer va?

                  Edit: okej, 460-470 kusar verkar närmre sanningen.
                  Men håller original lager, stakar, packningar, koppling etc för det? 🙂

                  #271642
                  adrenalin
                  Deltagare

                    Skulle aldrig rekommendera någon att köra över 400bhp på en oöppnad motor.. Visst vill man ligga på gränsen, men tror de flesta vill ha en motor som håller inte kan smälla vilken dag som helst.

                    #271643
                    clasen
                    Deltagare

                      De går väl inte ens. Inte utan att öppna och sänka kompet åtminstone, om man nu inte vill köra e85 istället.

                      #271633
                      Turbovin
                      Deltagare

                        EJ207orna 02-05 pallar en hel del, finns många i UK som kört med en del effekt utan ras. Men visst det är ju förstås bättre att uppgradera och då kan man ju passa på att stroka upp till 2.1l också.

                        #271637
                        Patrick P931
                        Deltagare

                          Det är klart att det är bättre att uppgradera, stoppa i bra prylar. Men varför börja med det? Det känns som helt meningslöst om motorn generellt är frisk.

                          Kör på orginal så länge det håller, logga regelbundet och ha koll på att det inte spikar. Kör en safe mappning som är lagom fet. Med en större turbo har man ändå bra marginaler effektmässigt.

                          Sen då raset kanske kommer får man ta itu med det. Eller varför inte bygga ett schysst longblock vid sidan av? Då är det klart den dagen det är dags, om man nu inte tror på att det kan hålla.

                          Sedan så är det inte så att allt helt plötsligt magiskt kommer att hålla bara man byter kolvar och stakar etc. Spikar det med superduperkolvar så kommer det att rasa där med.

                          🙂

                          #271632
                          Adam K
                          Deltagare

                            Håller med. STi är det enda som gäller. (WRX, ej STi är som lancer ralliart.)
                            Helst 05 widetrack med 2.0 litetsmotorn. Du vill *inte* ha 2.5an.
                            Jag skulle rekommendera FMIC också förutom råden innan.

                            #271645
                            jontasratt
                            Deltagare

                              Är hellre på den säkra sidan, ska inte nöja mig med 400hk. Men det duger till en början + att min ekonomi inte tillåter nå mer.

                              Men alltså en WRX STi med 2.0 liters motorn, vill någon vara vänligt att förklara vad som är sämre med den som är på 2.5 liter och vad som gör att 2.0L är bättre?

                              Kan även tillägga att jag kommer nog att köra original ett år, det beror dock på hur min ekonomi ser ut. Den bör dock se bättre ut då. Sen kan jag nämna att FMIC var med i planerna.

                              Kommer nog höra av mig nästa år här på forumet ifall det är någon ska sälja sin. Så att man köper den av någon vettig person.

                              mvh Jonas

                              #271639
                              Igge
                              Deltagare

                                2,5 liters har taskiga kolvar i originalskick sägs det

                                Sedan finns den inte i Closed deck vilket är att föredra om du ska trimma vidare sen om jag förstått rätt

                                #271634
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  Blocket i sig har klenare cylinderfoder också.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.