› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd om både bil och trim.
- Detta ämne har 14 svar, 1,648 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2014 kl. 21:36 #32724
jontasratt
DeltagareTjenare allihop, efter att ha åkt en subaru impreza alldeles nyligen så blev jag frälst och sa till mig själv att jag ska fan införskaffa mig en impreza.
Så jag började få upp bilder i huvet om vad för modell, årsmodell, budget, antal kusar, styling och sådant spännande. Lite i mitten av det här insåg jag att hjälp skulle vara underlättande. Så därför började jag leta lite och vart styrd mot det här forumet.
Jag undrar då följande:
Som jag har förstått så finns det ett par wrx modeller att välja bland, vad jag har läst hittils är att det finns modeller som är mer eller mindre optimerade för trim. Skulle någon kunnig person kunna peka ut en bil som klarar av trim bättre än de andra och av någon slags standard?Då kommer vi till den andra frågan som är såklart trim. Hade varit kul och hjälpsamt om någon skulle kunna uppskatta ett pris för att få runt 400 hästar på hjulen. Kan då även tillägga att jobbet kommer göras själv förutom planing och sådant som kräver erfarenhet och maskin.
Ni kan även komma med förslag, tips, tricks och andra bra råd. Innan jag kom fram till att det skulle bli en subaru så stog det mellan mitsubishi och subaru, och då fick jag höra att evon är billigare att trimma, men jag är mest ute efter att ha lite mer. Inte att vara värst.
Skulle det vara något som ni måste veta för att kunna ge ett bättre svar så är det bara att fråga.
Med vänliga hälsningar snart peppad subaru ägare.
9 augusti, 2014 kl. 22:06 #271640Simon.x
DeltagareHej satsa på en STI. (lite annat i utförande chassi ,motor, vx låda mm)
Nu vet jag inte vilken årsmodell du är inne på att skaffa och vilken prisklass.
Hur mycket det kostar att trimma bilen, Hur långt är ett snöre 😉
Men titta runt på forumet där finns det bygg trådar och trim mm d—0.o—b
Have fun 😀
//Simon
9 augusti, 2014 kl. 22:21 #271644jontasratt
DeltagareHej satsa på en STI. (lite annat i utförande chassi ,motor, vx låda mm)
Nu vet jag inte vilken årsmodell du är inne på att skaffa och vilken prisklass.
Hur mycket det kostar att trimma bilen, Hur långt är ett snöre 😉
Men titta runt på forumet där finns det bygg trådar och trim mm d—0.o—b
Have fun 😀
//Simon
Jag hade tänkt mig något mellan årsmodell mellan 03-07 och en prisklass ända upp till 130k. Kan nog pyttsa in 20k till om det skulle vara så, men helst inte.
Vad jag menar med trim så pratar jag om hela kitet, större turbo, stakar, kolvar, ic, planing, sprut, och vad jag nu har missat. Vilket jag kan gissa på ligger på över 150k.
10 augusti, 2014 kl. 08:14 #271635Patrick P931
DeltagareDet behöver inte bli så dyrt. Är du hyfsad med datorer och bilar så mappar du själv (det har säkert ingen sett mig skriva tidigare). 😉
Jag hade gjort detta:
Bil: 2005 EDM STi
Trim:
Turbo (Blouch Dom 3)
Spridare (ID1000)
Downpipe och avgas (Cobb)
SoppapumpDet räcker till 400 på hjulen, typ.
🙂
10 augusti, 2014 kl. 09:26 #271641adrenalin
DeltagareDet behöver inte bli så dyrt. Är du hyfsad med datorer och bilar så mappar du själv (det har säkert ingen sett mig skriva tidigare). 😉
Jag hade gjort detta:
Bil: 2005 EDM STi
Trim:
Turbo (Blouch Dom 3)
Spridare (ID1000)
Downpipe och avgas (Cobb)
SoppapumpDet räcker till 400 på hjulen, typ.
🙂
Ska han köra 400whp på oöppnad motor? Det lär inte hålla så länge..
Sen är nog inte evo mycket billigare att trimma när man ska upp i de effekterna 🙂10 augusti, 2014 kl. 17:22 #271636Patrick P931
DeltagareAbsolut!
Varför ska det inte hålla länge?
Loggar man själv och har koll så minimerar man rasrisken.
Låter man firmor mappa med hjälp av knacksensorn så sticker motorn hur välbyggd den må vara.
🙂
10 augusti, 2014 kl. 17:34 #271638Igge
DeltagareJa fast bortåt 500 kusar börjar vara lite vågat på oöppnade motorer va?
Edit: okej, 460-470 kusar verkar närmre sanningen.
Men håller original lager, stakar, packningar, koppling etc för det? 🙂10 augusti, 2014 kl. 18:13 #271642adrenalin
DeltagareSkulle aldrig rekommendera någon att köra över 400bhp på en oöppnad motor.. Visst vill man ligga på gränsen, men tror de flesta vill ha en motor som håller inte kan smälla vilken dag som helst.
10 augusti, 2014 kl. 20:08 #271643clasen
DeltagareDe går väl inte ens. Inte utan att öppna och sänka kompet åtminstone, om man nu inte vill köra e85 istället.
10 augusti, 2014 kl. 20:38 #271633Turbovin
DeltagareEJ207orna 02-05 pallar en hel del, finns många i UK som kört med en del effekt utan ras. Men visst det är ju förstås bättre att uppgradera och då kan man ju passa på att stroka upp till 2.1l också.
11 augusti, 2014 kl. 06:53 #271637Patrick P931
DeltagareDet är klart att det är bättre att uppgradera, stoppa i bra prylar. Men varför börja med det? Det känns som helt meningslöst om motorn generellt är frisk.
Kör på orginal så länge det håller, logga regelbundet och ha koll på att det inte spikar. Kör en safe mappning som är lagom fet. Med en större turbo har man ändå bra marginaler effektmässigt.
Sen då raset kanske kommer får man ta itu med det. Eller varför inte bygga ett schysst longblock vid sidan av? Då är det klart den dagen det är dags, om man nu inte tror på att det kan hålla.
Sedan så är det inte så att allt helt plötsligt magiskt kommer att hålla bara man byter kolvar och stakar etc. Spikar det med superduperkolvar så kommer det att rasa där med.
🙂
11 augusti, 2014 kl. 07:42 #271632Adam K
DeltagareHåller med. STi är det enda som gäller. (WRX, ej STi är som lancer ralliart.)
Helst 05 widetrack med 2.0 litetsmotorn. Du vill *inte* ha 2.5an.
Jag skulle rekommendera FMIC också förutom råden innan.13 augusti, 2014 kl. 15:21 #271645jontasratt
DeltagareÄr hellre på den säkra sidan, ska inte nöja mig med 400hk. Men det duger till en början + att min ekonomi inte tillåter nå mer.
Men alltså en WRX STi med 2.0 liters motorn, vill någon vara vänligt att förklara vad som är sämre med den som är på 2.5 liter och vad som gör att 2.0L är bättre?
Kan även tillägga att jag kommer nog att köra original ett år, det beror dock på hur min ekonomi ser ut. Den bör dock se bättre ut då. Sen kan jag nämna att FMIC var med i planerna.
Kommer nog höra av mig nästa år här på forumet ifall det är någon ska sälja sin. Så att man köper den av någon vettig person.
mvh Jonas
13 augusti, 2014 kl. 15:31 #271639Igge
Deltagare2,5 liters har taskiga kolvar i originalskick sägs det
Sedan finns den inte i Closed deck vilket är att föredra om du ska trimma vidare sen om jag förstått rätt
13 augusti, 2014 kl. 15:59 #271634Turbovin
DeltagareBlocket i sig har klenare cylinderfoder också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.