› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd STI 08
- Detta ämne har 43 svar, 5,841 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2008 kl. 08:54 #22830
pannan
DeltagareHar lite frågor till de som har denna som bruksbil.
Hur mycket bensin drar den? Är den snålare än de äldre modellerna? Finns ju 3 olika körprogram och det vore ju kul om man kunde ligga under litern iallafall på det snålaste programmet.
Hur upplevs bilen att köra längre sträckor etc? Fällbara säten, lastkapacitet? Har ju blivit lite mer komfort i den men vore trist om den kanske upplevs tråkig efter någon månad 🙂 Lånade en bil en 40 min i våras och jag vart positiv iallafall, men vore skoj att ha en bil en helg istället och summera.
Håller på att kika på tjänstebil och valen ligger just nu på:
Audi A4 2.0 TDI Avant
BMW 330 D touringMen dessa bilar kostar ju fasen nästan 400.000 kr med lite tillval. Så min tanke är ju att det finns bra prutmån på STI 08 och tittar man på bytbil är det många bilar som redan rasat nästan 100.000 kr i bilhallarna. Så det vore nog inte omöjligt att få loss en ny för 350.000 kr. Kravet är bara att man skall kunna ligga under litern för att det iallafall skall vara lite ekonomiskt 😀 sedan om man väljer sport sharp ibland är ju något helt annat.
mvh
J23 september, 2008 kl. 09:58 #198089Andersson
DeltagareHar nu kört 920mil med min, snitt förbrukning 10,6/100km med AC och lite tung högersko.Kör alltid på I-läget men slår över till Sport Sharp ibland vid omkörning.
Mycket skönt att kunna fälla ryggstöden så man slipper sätta R-däcken i baksätet.
Skön åkkomfort, bättre väghållning o bromsar.MVH C Andersson / Mr Konjak
”Det var bättre förr…
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus
var en krukväxt”23 september, 2008 kl. 10:34 #198071pannan
DeltagareHar nu kört 920mil med min, snitt förbrukning 10,6/100km med AC och lite tung högersko.Kör alltid på I-läget men slår över till Sport Sharp ibland vid omkörning.Mycket skönt att kunna fälla ryggstöden så man slipper sätta R-däcken i baksätet.Skön åkkomfort, bättre väghållning o bromsar.MVH C Andersson / Mr Konjak”Det var bättre förr…när kvinnor var kvinnormän var män och fikusvar en krukväxt”
Fast bromsarna är väl samma som satt på föregående modell bara att dom valt en Svart kulör med STI logga denna gång.
Tackar för infon.
mvh
J23 september, 2008 kl. 13:00 #198068griml0ck
DeltagareEnligt testerna japsarna gjorde så hade dom väl minska 100-0 meterna ytterligare med 08:an. Men det kanske var nått elektroniskt dom gjort för o få den o stanna snabbare. Är inte helt säker på vad som är gjort men dom ska va bättre än tidigare modeller iaf.
23 september, 2008 kl. 13:10 #198066Strat
DeltagareKan ju vara så enkelt att det är bredare däck? 🙂
23 september, 2008 kl. 15:09 #198090Andersson
DeltagareKan ju vara så enkelt att det är bredare däck? 🙂
Och några andra belägg?
MVH C Andersson / Mr Konjak
”Det var bättre förr…
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus
var en krukväxt”23 september, 2008 kl. 23:16 #198083Boki
DeltagareLåter som om vi borde träffas en dag nu i helgen 😉 hör av dig så går vi igenom hela bilen…..
24 september, 2008 kl. 06:40 #198072pannan
DeltagareLåter som om vi borde träffas en dag nu i helgen 😉 hör av dig så går vi igenom hela bilen…..
Jag mötte dig faktiskt på Slingerbulten i helgen som var. Själv körde man en galen camaro som inte var direkt det lättaste att hålla på vägen 🙂
Vore kul att få syna den i sommarna.
Nya 08:an verkar ju också vara riktigt lätt att få fart på. Luftfilter, avgas och en ommappning så gör den låga 12 or på strippen.
Suget har blivit stort igen på Subaru. Fast kanske inte att såga i bilen men att få köra lite bana igen. Men front ic, performance friction skivor, belägg, Autronic 😀 hmmm
24 september, 2008 kl. 10:09 #198069Yonaz
DeltagareVi saknar dig så det är helt klart rätt beslut att köpa kokare igen.
Vad det gäller bromsar på nya STI’n hoppas vi verkligen att det inte är samma skivor som sitter på 06-07. Eller vad säger SPiKE? :+
24 september, 2008 kl. 11:42 #198073pannan
DeltagareVi saknar dig så det är helt klart rätt beslut att köpa kokare igen.Vad det gäller bromsar på nya STI’n hoppas vi verkligen att det inte är samma skivor som sitter på 06-07. Eller vad säger SPiKE? :+
Såg ett test där den bromssträckan var markant mycket bättre än på STI 06-07. Dom sade att anledningen var ”bigger rotors” alltså större skivor 🙂 Förut var det runt 320 mm. Nu kanske de har ökat storleken till 330 eller 350mm. Någon som har fakta?
24 september, 2008 kl. 22:11 #198070hberno
DeltagareHar selv enn STi08 og jeg kan bekrefte at den bremser bedre, dvs. raskere og mere kontrollert.
Har selv erfaring fra både STi03 og STi05.
På langkjøring er den perfekt, mere GT-følelse (Grand Touring)!De nye setene er også bedre, sitter lavere og mere kontakt med underlaget.
Ved moderat kjøring på fin vei og I-mode (Intelligent) kjører du ned mot 0,8 liter pr. mil.
Selv kjører jeg som oftes i S-mode (Sport) og da ligger forbruket i på ca. 1,0.
Skal du kjøre aktivt, legg inn S# (Sport Sharp) med en gang!
Pannan, løp og kjøp. De andre bilene kan ikke sammenlignes!
25 september, 2008 kl. 00:42 #198084Boki
Jag mötte dig faktiskt på Slingerbulten i helgen som var. Själv körde man en galen camaro som inte var direkt det lättaste att hålla på vägen :-)Vore kul att få syna den i sommarna.Nya 08:an verkar ju också vara riktigt lätt att få fart på. Luftfilter, avgas och en ommappning så gör den låga 12 or på strippen.Suget har blivit stort igen på Subaru. Fast kanske inte att såga i bilen men att få köra lite bana igen. Men front ic, performance friction skivor, belägg, Autronic 😀 hmmm
🙂 ……………. pratade med JOcce på JRM och han sa det också, de är superlätta att trimma.
26 september, 2008 kl. 08:04 #198098wrxsti-08
Deltagarehar en sti-08 med kbappt 100mil på mätaren..
den bästa bil jag haft!
åkte v70r awd-04 innan och haft audi s4, s6 och allt annat skitdyra bilar…
skillnaden?
inte lika mycket lull lull men bättre väghållning och en otrolig motorkaraktär..
om du har råd…KÖP!!!!!!!
13 oktober, 2008 kl. 22:23 #198097Ulvenhag
Jag mötte dig faktiskt på Slingerbulten i helgen som var. Själv körde man en galen camaro som inte var direkt det lättaste att hålla på vägen :-)Vore kul att få syna den i sommarna.Nya 08:an verkar ju också vara riktigt lätt att få fart på. Luftfilter, avgas och en ommappning så gör den låga 12 or på strippen.Suget har blivit stort igen på Subaru. Fast kanske inte att såga i bilen men att få köra lite bana igen. Men front ic, performance friction skivor, belägg, Autronic 😀 hmmm
🙂 ……………. pratade med JOcce på JRM och han sa det också, de är superlätta att trimma.
Då har jag en fråga, vad är det som gör -08:an så mycket lättare att trimma än t.ex. -06:an?
Jag mailade och frågade dom på JRM om uppskattade effektsiffror med steg1 gentemot -06:an och då skrev dom att det var en marginell skillnad men det var samtidigt så tidigt att dom itne fått hem några grejer till den nya men höll på att förhandla om det..
Har dom kommit ut med några effektsiffror på den nya modellen?
Finns det någon här på klubben som blivit effektstinn och steg1-trimmat sin nya STI?/gabbe
8 november, 2008 kl. 19:24 #198099rigdab
DeltagareHar en ”ny” STI 2008. Köpte en demobil med 200 mil på mätaren.
Pris 339.000kr
Har en Subaru Baja och Outback diesel sen tidigare. Dock ej erfarenhet från tidigare STI.
Resultat: SUPERNÖJD. (Stenskott på vinrutan idag, med 30 cm spricka som följd! J-a Estländska lastbil!!) Enda plumpen så långt…
Bilen används ca 10 mil dagligen. Bilen känns minsta sagt gedigen.
Inte som en trimmad Audi-tröska eller liknade.
Känns att det finns mer att ta av…Till våren blir det 400HK, minst….(JRM Racing kanske)
Kör nu på Nokian Hakkapellita R, dubbfria (225/50-17). Går aningen tystare än sommardäcken(Dunlop 245/40-18).Köpråd: Ingen tvekan om du vill ha prestanda med god komfort.
Ingen nackdel att utseendet är mer anonymt än tidigare modeller. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.