SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpråd STI 08

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Har en ”ny” STI 2008. Köpte en demobil med 200 mil på mätaren.Pris 339.000krHar en Subaru Baja och Outback diesel sen tidigare. Dock ej erfarenhet från tidigare STI.Resultat: SUPERNÖJD. (Stenskott på vinrutan idag, med 30 cm spricka som följd! J-a Estländska lastbil!!) Enda plumpen så långt…Bilen används ca 10 mil dagligen. Bilen känns minsta sagt gedigen.Inte som en trimmad Audi-tröska eller liknade.Känns att det finns mer att ta av…Till våren blir det 400HK, minst….(JRM Racing kanske)Kör nu på Nokian Hakkapellita R, dubbfria (225/50-17). Går aningen tystare än sommardäcken(Dunlop 245/40-18).Köpråd: Ingen tvekan om du vill ha prestanda med god komfort.Ingen nackdel att utseendet är mer anonymt än tidigare modeller.

Subarus rutor är skräp. Bytte vindrutan 2 ggr på gamla STI:n tack vare att de sprack för minsta stenskott.

Beror vad för Audi du menar. Har haft 2 st RS4:or både nya och den äldre och kvalitetsmässigt och just känsla i material ligger Subaru väldigt långt efter. Går inte att jämföra t ex B7 mot en STI. B7 känns mer gedigen på allt, även körmässigt. Men STI är en väldigt bra bil för det, och för mindre peng.

Nu står man i valet och kvalet om man skall vänta tills vår och plocka ut bil, vet sist då man plockade ut en på vintern att det var inte kul med alla dubb och allt salt.

rigdab
      Deltagare

Heeeej.
        Long time , ingen synts här.
        Har depressionen tagit överhanden här?

Min sti 08 går som tåget. (Bajan är parkerad permantet).Plumpen var rutbyte, nu även en stenskottslagning. Kör nu alltid på sport sharp, gasresponsen är nummer 1.

Misstag nummer 1: Låste mittdiffen och tog en långkurva i fullspeed, 3vxl, fick kast på bilen, nära diket, läste på i boken och låsning av mittdiffen är endsat att rekommedera vi halt och körning rakt fram. Min första STI by the way…

Vill ha en chans att ”träna” på bana eller sjöis.
        Någon som vet om det finns i Borlänge med omnejd?
        Hoppas att detta forum har samma POSITIVA respons som IWSTI.COM

Cheers…

Janne248
        Deltagare

Vill ha en chans att ”träna” på bana eller sjöis.Någon som vet om det finns i Borlänge med omnejd?

Du har inte sett dessa trådar??

Sala:
          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=11&topic_id=23825&mesg_id=23840#23840

och

Hofors:
          http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=47982&mesg_id=47982&page=

pannan
          Deltagare

Efter lite funderingar fram och tillbaks vart det ett postbilsköp istället. Hämtade en GT-R34 V-spec förra veckan, och jag ångrar mig inte 🙂 Perras f.d blåa Skyline har hamnat i mitt garage nu 😉

Jag får väl åka med Supra….Subaru-Micke på träffarna hädanefter 🙂

syke
            Blockerad

Efter lite funderingar fram och tillbaks vart det ett postbilsköp istället. Hämtade en GT-R34 V-spec förra veckan, och jag ångrar mig inte 🙂 Perras f.d blåa Skyline har hamnat i mitt garage nu 😉 Jag får väl åka med Supra….Subaru-Micke på träffarna hädanefter 🙂

Vad tråkigt för dig! 😉

:7

pannan
              Deltagare

Jo då det funkar 😉

Marcus
                Deltagare

Har lite frågor! 🙂

1. Denna modell har väl inte varit någon storsäljare direkt om jag förstått det rätt. Kommer det några fler till Sverige överhuvudtaget efter 08orna? Finns ju en del kvar ute hos handlarna.

2. Har också hört något om att handlarna ”reat” ut kvarvarande bilar. Nybilspriset var ju relativt högt satt så vad kan man tänkas kunna ge för en 08a hos en bilfirma?

3. Om vi tar en titt in i framtiden också:)! Hur kommer andrahandsvärdet på en Sti 08a se ut? Säg en 3 år gammal bil med 5000 mil? Vad tror ni?

Vet att det inte går att säga något exakt men man kan ju spekulera lite i dessa frågor:)

MVH// Marcus

Boki
                  Deltagare

Har lite frågor! :)1. Denna modell har väl inte varit någon storsäljare direkt om jag förstått det rätt. Kommer det några fler till Sverige överhuvudtaget efter 08orna? Finns ju en del kvar ute hos handlarna.2. Har också hört något om att handlarna ”reat” ut kvarvarande bilar. Nybilspriset var ju relativt högt satt så vad kan man tänkas kunna ge för en 08a hos en bilfirma?3. Om vi tar en titt in i framtiden också:)! Hur kommer andrahandsvärdet på en Sti 08a se ut? Säg en 3 år gammal bil med 5000 mil? Vad tror ni?Vet att det inte går att säga något exakt men man kan ju spekulera lite i dessa frågor:)MVH// Marcus

1. Nej inte i lilla Sverige… Ja det kommer nya (priset är satt till 469K)

2. Finns bara 4-5 ute just nu då den billigaste hos en bilhandlare ligger på 389K (rullat 151mil), en privat också för 309K (rullat 2900mil 😮 ) ….. med andra ord så är det rätt så relativ prissänkning hos bilhandlarna (ca minus 50K för en 1 år gammal ”ny” bil)

3. Det tror jag ingen kan svara på……

andreaswrx
                    Deltagare

Har lite frågor! :)1. Denna modell har väl inte varit någon storsäljare direkt om jag förstått det rätt. Kommer det några fler till Sverige överhuvudtaget efter 08orna? Finns ju en del kvar ute hos handlarna.2. Har också hört något om att handlarna ”reat” ut kvarvarande bilar. Nybilspriset var ju relativt högt satt så vad kan man tänkas kunna ge för en 08a hos en bilfirma?3. Om vi tar en titt in i framtiden också:)! Hur kommer andrahandsvärdet på en Sti 08a se ut? Säg en 3 år gammal bil med 5000 mil? Vad tror ni?Vet att det inte går att säga något exakt men man kan ju spekulera lite i dessa frågor:)MVH// Marcus

2. jag köpte min hos handlara april i år helt nya hade ståt i en bil hall! gav 350 för den med vinterdäck och sommardäck utan fälg! så att säga att dom reade ut dom! det stämmer!

Marcus
                      Deltagare

Andreaswrx:
                        Tack för infon! Är ändå 100k mindre än vad den kosta från början!

Är som ni kanske förstår lite småsugen på en Sti till våren eller nästa höst:). Men är nog inne på att köpa en beggad… Är en ute på blocket idag för 289k(tror jag det var iaf) med ca 3000 mil. Verkar som att det är en ganska massiv värdeminskning på Sti 08 och uppåt men lär ju stabiliseras någon gång!

Som sagt, går ju bara att spekulera i denna fråga!

//Marcus

Marcus
                        Deltagare

Passar på och ställa ett par frågor till när jag ändå är igång:)

Vad har ni fått era bilar att dricka per mil ni som äger 08or? Ngn skillnad på Sport sharp och inteligence(stavning?)tex?

Vad har ni hittat för försäkringspremier på bilen? Själv är man 25 år och bor i småstad. Om det är någon som har lust att ge ett exempel så uppskattas det!:)

Ni som äger en 08a, hur är den att leva med som brukis? Dyr/billig, skön/obekväm, rolig/tråkig 😉 etc etc.

Tack på förhand!

//Marcus

andreaswrx
                          Deltagare

Passar på och ställa ett par frågor till när jag ändå är igång:)Vad har ni fått era bilar att dricka per mil ni som äger 08or? Ngn skillnad på Sport sharp och inteligence(stavning?)tex?Vad har ni hittat för försäkringspremier på bilen? Själv är man 25 år och bor i småstad. Om det är någon som har lust att ge ett exempel så uppskattas det!:)Ni som äger en 08a, hur är den att leva med som brukis? Dyr/billig, skön/obekväm, rolig/tråkig 😉 etc etc. Tack på förhand!//Marcus

på inteligence läget körde sambon och jag en tur för någon vecka sedan harstad-abisko-harstad! harstad ligger på havsnivå mkt upp och ner körning så låg den på 0,76! vid stads körning tycker jag man ligger runt 1,0!

är själv 26 och betala 3700:- i halvförsäkring är ju vagnskada på den!

down_the_drain
                            Deltagare

Går att köra snålt på sportsharp läget oxå,körde själv oxå 0.76 med min.Höll hastigheten +10km/h..Gäller bara att man är lätt på foten:)
                              Blev själv förvånad över att den kunde gå så billigt.

/P

rigdab
                              Deltagare

Det var min bil som var ute för 289000. Drog tillbaks annonsen men en spekulant var seriös och han fick köpa bilen för 290000 inklusive lite godis. Köpte bilen för 339000 i okt 2008, 196 mil på mätaren.
                                Nu 3100 mil. Svårt att ligga under litern med denna bil, alltför inspirerande att gasa på.
                                Angående si-drive så är de lägen olike ”responslägen” för gaspedalen kontra gasspjället. Full gas på sport ger samma effekt som sport sharp. Däremot så öppnar gasspjället inte fullt vid fullgas på intelligent läget. Finns inga andra bränslebesparande åtgärder för intelligent kontra de andra två lägena (har letat igenom programvaran).Går alltså att köra lika snålt på sharpläget som de övriga lägena.
                                Kolla in dessa sidor, har mycket god erfarenhet av dessa!!

tactrix.com, openecu.org, romraider.com, xpttuning.com,

Finns ej behov av Ecutek och deras ”låsning” av ecu:n i din bil.
                                Min nästa bil?? Mazda 3 MPS 2010….

Marcus
                                Deltagare

Tack för infon Rigdab!

Skall också plöja igenom sidorna du skrev om och kolla om det finns något läsvärt:).

Har fått ett bra intryck av nya Sti´n efter att ha läst runt lite!
                                  Många som gnäller på designen men personligen tycker jag den är grymt snygg! Verkar dessutom mycket mer funktionell och lätt att leva med som brukis.

//Marcus

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 44 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.