› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd STI 08-
- Detta ämne har 56 svar, 9,572 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Boxer.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2011 kl. 23:19 #26652
TSR
DeltagareSöker köpråd eller befintlig köpguide till STI -08 och nyare.
Kända fel, ev recalls/återkallningar.
Utrustning standard/tillval.
osv osv
Endast Svensksålda bilar är av intresse.
3 september, 2011 kl. 04:22 #228673andreaswrx
Deltagarevevlagerras, givarn till diffen som sitter i ratten (kostar 5 siffrigt)
om det är uppdaterad programvara och hur tidigt det är gjort, beror lite på hur bilen är körd med, är den körd på varvstopet med gamla programvaran så kan motorn tagit skada, min är uppdaterad från första m,
sen kan du kolla när dom är utagna, finns dom som bara gått 2.5 år i trafik och dom som gått 3.5 år
3 september, 2011 kl. 08:52 #228710TSR
Deltagarevevlagerras, givarn till diffen som sitter i ratten (kostar 5 siffrigt)
om det är uppdaterad programvara och hur tidigt det är gjort, beror lite på hur bilen är körd med, är den körd på varvstopet med gamla programvaran så kan motorn tagit skada, min är uppdaterad från första m,
sen kan du kolla när dom är utagna, finns dom som bara gått 2.5 år i trafik och dom som gått 3.5 år
Vevlagerras och givarn är detta något som dom haft ”kampanj” på och åtgärdat?
Jag tror jag nöjer mig med en originalbil ev annat system för lite finare ljud.
Är det någon som har en fin bil till salu så går det bra att höra av sig.
3 september, 2011 kl. 08:59 #228704Steewe
Deltagarehttp://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89955
Svart som synden! 🙂
3 september, 2011 kl. 09:38 #228709TSR
Deltagarehttp://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89955
Svart som synden! 🙂
Inte riktigt vad jag är ute efter, gillar helt klart färgen men siktar nog in mig på en ren originalbil till ett betydligt lägre pris.
3 september, 2011 kl. 11:20 #228698Fricke.w
DeltagareÄr ju även samma problem med kolvarna i ej257 maskinen i nyare subaru, som de var i 2006-2007 ej257 maskinen, för trång borning helt enkelt och lite väl sköra kolvar på de, ingen super bra kombination om man vill pröva grejerna ordentligt och de börjar bli varmt och svälla, där av anledningen att de alltid är mer tolerans spel på smida eftermarknads kolvar, för att de ska finnas mer utryme för dom att expandera när sakerna pressas ordentligt.
Men finns ju lite teorier om att de inte enbart beror på kolvarna, utan fel aktig program vara bland annat, så är de så att även my08 lider av detta, så bör man kanske kola upp hur de är med program uppdateringar även på dessa och hur tidigt dom är gjorda.3 september, 2011 kl. 12:05 #228711TSR
DeltagareFår lite bilden av att bilarna inte alls är att lita på…. Är det verkligen så vanligt förekommande att motorerna rasar på denna modell?
Kanske borde titta mer på Evo X…
3 september, 2011 kl. 12:46 #228674andreaswrx
DeltagareFår lite bilden av att bilarna inte alls är att lita på…. Är det verkligen så vanligt förekommande att motorerna rasar på denna modell?
Kanske borde titta mer på Evo X…
Ja då har du diffpumpar om du köper en tia som strula
3 september, 2011 kl. 12:55 #228712TSR
DeltagareJa då har du diffpumpar om du köper en tia som strula
Va fan har dom inte fixat det än?
3 september, 2011 kl. 17:32 #228699Fricke.w
DeltagareNu är de ju så att de är ju inte 8/10 impreza som rasar utan 1/10 och oftast skulle jag vilja tro, är de pg 1 kolar inte oljan ofta vilket man alltid ska göra på bilar med lite mos under huven, då dom flesta bil märken av nyare modeler kör med så pass mycket lågfriktions material och spel, så de är oundvikligt att de kan dra lite olja och givet vis drar de mer under ful gas för hålanden då de blir mer tryck i motorn.
2 så länge man inte åker runt på varv spär hela dagarn, samt undviker att göra donuts tit som tät så håller de, som någon sa på forumet lysna på ordet donuts = DO NOT!!! oljan trycks upp i ett hörn på tråget om du inte har någon form av buffle plate, eller bufflat tråg, vilket kommer leda till sluta lager eller sluta kolvar mm om du har lite soppa i tanken.3. se till om de finns ecu uppdateringar att dom är gjorda, för på första ej257 generationen my06-my07 så har de vel kommit fram att varv spär orginal klipte soppan och de är ju inte så jätte bra, deta ändrades tydligen vid uppdatering till att tändning klipte i stället, samt att de varit diskusioner om att ecu kan ha varit för instäld på ett högre oktan tal, än våran pissiga 98 som i själva verket håller 97 någon stans, allt deta ska vara uppdaterat från verkstad vid service. Behöver inte vara så på my08.
Tycker inte du ska vara räd för subaru för som sagt håller inge sämre än någon annan bil, de är vell mer körstilar som dödar motorer, där emot har de diskuterats om de inte är en bra grej att mappa bilarna hos trim firma, för att få en optimal mapp för våran soppa och förhållanden.
När jag byggde motor i vintras på min 2006a, hade den av verkat nästan 6000mil och de fanns inte en till stymelse till skador eller förslitningar på vare sig kolvar, cylindrar eller lager :).
3 september, 2011 kl. 17:33 #228700Fricke.w
DeltagareOj 1/10 var nog att ta i som fan de också 😀 bara någon enstaka kan vi vell säga då i alla fall.
4 september, 2011 kl. 19:54 #228714TSR
DeltagareDom verkar rätt rikligt utrustade från start, fanns det några tillval? Ingen automatlåda va?
4 september, 2011 kl. 20:05 #228675andreaswrx
DeltagareVevlagerras och givarn är detta något som dom haft ”kampanj” på och åtgärdat?
Jag tror jag nöjer mig med en originalbil ev annat system för lite finare ljud.
Är det någon som har en fin bil till salu så går det bra att höra av sig.
det ända som ska vara återgärdat är uppdatering av boxen om det är gjort bör man nog kolla upp och hur tidigt med som nämts,
givarn är en 12000:- plus bytte så inte billigt och behöva göra det och inte ha garanti kvar,
vevlager ras går ju på maskinförsäkringen om dte skulle vara rasa, men inte om det är TRIMMAT
4 september, 2011 kl. 20:13 #228715TSR
DeltagareNågon som kan länka till en lista med standardutrustning? jag letar vidare sålänge…
Vad har dom för nybilsgaranti eller övrig garanti?
4 september, 2011 kl. 20:42 #228685Andersson
DeltagareVälj 08-09 den har mest utrustning. Man kunde inte välja till något särskilt på bilarna förutom dragkrok, cykelställ mm. Ingen automatlåda på en räserbil hur skulle det funka tror du med ecuteks nya racemapp som man bara MÅSTE ha 😉 Du skulle varit med på kinnekulle hade du fått en åktur 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.