› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd STI 08-
- Detta ämne har 56 svar, 9,572 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Boxer.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2011 kl. 18:39 #228705
Taggen
DeltagareJag har en 08 som har fått en ny motor för att dom glömde mappa om den. Så risken finns motorn inte mår helt bra om dom har mappat om den för sent. Den är även till salu. Har en just nu som är intresserad av den får se vad han säger.
Taggen
WRX STI -0811 oktober, 2011 kl. 08:20 #228702Fricke.w
Deltagaremin 2006a vart upp daterad och om programerad vid 3000mil nånting, och när jag rev motorn i vintras för att bygga roligare smid maskin, så fanns inte något spår av ovanligt slitage i vare sig cylindrar, eller på kolvar, så har nog att göa med kör settet en hel del hur de slits med fel mappning, ja menar ej updaterade bilar mår nog inte så bra av hård bankörning kan jag tänka mig tex, men de är klart är oturen framme så kan de ju skita sig även vid lungn körning.
11 oktober, 2011 kl. 10:24 #228683andreaswrx
Deltagarevill man vara helt särker köper man en som varit uppdaterad från första början, vill man chansa så köper man en som man inte är särker på och ta med i beräkningen att det kan bli ett motorras som går på maskinskade försäkringen om man inte har trimmat eller det har gått för mkt mil,
sådana här bilar provas i 99% någon gång och då kan motorn ligga skadad
11 oktober, 2011 kl. 16:42 #228706Taggen
DeltagareProblemet var att på just 08:ans modell så gick Subaru Nordic ut till alla subaru säljare att dom var tvungna att kalla in alla bilarna och mappa om dom. Om det inte var gjort innan leverans till kund. För alla bilar som lämnade Japan var inte om mappade. Så det gäller bara 08:an. Så det har inget med hur man har kört mm.
Det som hände med min och en kompis bil var att kolvringarna i fyrans cylinder vek sig.Taggen
WRX STI -0811 oktober, 2011 kl. 17:01 #228727Björklund
DeltagareVad drar 08orna motorvägskörning i 120km/h? Kommer man ner under litern med farthållare på?
11 oktober, 2011 kl. 17:13 #228684andreaswrx
DeltagareVad drar 08orna motorvägskörning i 120km/h? Kommer man ner under litern med farthållare på?
nja du ligger nog runt litern i det läget, tycker min ligger på blandat körning runt litern, men när det börjar gå över 110 så dricker det på rätt mkt
11 oktober, 2011 kl. 17:28 #228707Taggen
DeltagareHåller med där om runt litern. Jag kör min mellan 0,9 till 1,0 ca på 120km/h
Har jag lagt mig på 110 enligt mätaren med farthållaren så har jag fått ner min på runt 0,88Taggen
WRX STI -0811 oktober, 2011 kl. 19:25 #228703Fricke.w
DeltagareProblemet var att på just 08:ans modell så gick Subaru Nordic ut till alla subaru säljare att dom var tvungna att kalla in alla bilarna och mappa om dom. Om det inte var gjort innan leverans till kund. För alla bilar som lämnade Japan var inte om mappade. Så det gäller bara 08:an. Så det har inget med hur man har kört mm.
Det som hände med min och en kompis bil var att kolvringarna i fyrans cylinder vek sig.Taggen
WRX STI -08Detta gäller i allra högsta grad 06-07 också, skulle tro att de var där man började ana vad felet va, med tanke på att dom la in uppdaterad program vara mer eller mindre i smyg vid service, för att säkert sedan vara medvetna om vad de hade kostat i motor bytten på 06-07 modeller gick dom nog ut redan från start på 08ans modell och upplyste om problemet.
Nu var de ju inte 06-07 denna post handla om, men var bara tvungen, som Oskar skrev så var de ju att varv spär klippte soppa i stället för tändning, som ändrades till tvärt om och ändrad mapp får våra oktan tal 🙂29 oktober, 2011 kl. 15:25 #228728Björklund
DeltagareHur ska man göra med rostskydd på en 08:a? Räcker rostskyddet från Subaru?
29 oktober, 2011 kl. 15:44 #228693Mumin
DeltagareHur ska man göra med rostskydd på en 08:a? Räcker rostskyddet från Subaru?
Villket rostskydd? Min uppfattnig av subaru och rostskydd är skräp.
29 oktober, 2011 kl. 15:55 #228697johan_gt
DeltagareVillket rostskydd? Min uppfattnig av subaru och rostskydd är skräp.
Håller med!!
Jag tog bort innerskärmarna och spraya på ett lager av dinitrols gegga.
Under innerskärmarna fanns bara en beige liknande lack, skadar inte att lägga på något där då det hade bildast en ler klump i ena hörnet.Så köp några burkar dinitrol eller liknande och lägg på. Ta öven någon rinnigare typ i trösklar och i balkar.
Såg även att subaru hade lagt på rostskyddamassa runt avgasrör och drivaxlar, precis som att ”det är lite jobbigare att spraya där skiter vi i det” 😉6 november, 2011 kl. 21:41 #228694Boxer
DeltagareMin -08 WRX är i och för sig importerad men jag insåg att den hade samma dåliga rostskydd som svensksålda bilar. Åkte därför till Rostskyddsexperten i Vellinge som antagligen är en av sveriges mest seriösa verkstäder och fick utfört en stor Dinitrolbehandling. Men det är inte hela problemet, jag anser att lacken inte riktigt håller måttet och redan har jag sett lackblåsor på bakluckan och lacksläpp(white pearl). Vid senaste servicen påtalade jag problemet men eftersom bilen har passerat 3 år tar inte Subaru problemet. För att inte förvärra kommer jag nog i vinter att få hela luckan omlackerad.
Rostskyddsgarantin på 12 år behöver genomrostning för att gälla och vem vill ha en bil som har stora rostfläckar? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.