› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Köpråd: STi / (Type-R/RA)
- Detta ämne har 3 svar, 1,172 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2011 kl. 17:10 #25186
Timpolanen
DeltagareHejsan!
Ny här på forumet, har läst en del innan. Men nu blev det en reggning, och en tråd 🙂
Jag och en polare har planer på att införskaffa en varsin Impreza (98-00). Har ju varit en barndomsdröm, och varför inte göra den sann…?
Vad jag fått fram så är det Type-R samt Type-RA som har DCCD diffen..?
Jag är ute efter en rolig bruksbil, som kommer att användas året om. Därför är jag lite skeptisk emot Type-R/RA eftersom dem har ju lägre utväxling. En del motorvägs åkande blir det ju, och man har ju ingen lust att ligga och tokvarva (kanske har fel?) 🙂
Tjänar man mycket på att importera en bil ifrån UK? Ska man gå via firma eller åka ned själv?
Och innan man lägger 80-90k på en bil känns det som man skall provköra en 🙂 Vart kan man göra det för en liten slant eller så, nån firma?
Hoppas mitt inlägg inte blev för rörigt!
MVH Tim Hedlund!
20 februari, 2011 kl. 17:38 #219218syke
BlockeradHej och välkommen!
Det stämmer att på de årsmodellerna du nämner är det Type-R / RA som gäller om du vill ha DCCD.
När jag ligger i 90 på femman med min Type RA kör jag på ca 3000 varv vilket är något enerverande långa sträckor. Det finns dock bilar i UK som har bytt ut femte växeln mot en högre drevad dito just för motorvägskörning, kan vara värt att kika på om du ska bil från UK.
Om du undrar ifall man tjänar på att köpa en bil från UK jämfört med att köpa en här i Sverige så är nog svaret ja – i alla fall om du ser till utbudet och priset. Däremot kanske det är lättare att provköra och få mer info om bilen om du köper den här i Sverige. Men det är ju helt individuellt vilket exemplar du hittar. Jag importerade min från Japan med hjälp av JapCity vilket gick alldeles strålande, tror de även kan köpa bilar i England och skicka över.
23 februari, 2011 kl. 16:24 #219220Timpolanen
DeltagareTackar!
Hur stor skillnad är det mellan Type-R/A emot en vanlig STi..? Mellandiffen, lättare?
Hur är det att ägen at impreza mot tex en Quattro, tänkte delar och drift..? Kan göra enklare saker själv då jag inte har nått garage att stå i 🙁
Hur mycket till kommer om man köper en UK bil, mellan tummen och pekfingret? (ex mat, flyg osv)
23 februari, 2011 kl. 16:44 #219219Mats
DeltagareVet inte om du sökt på forumet men denna tråd kan ha lite nyttig info.
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=63981
Och för att se skillnaderna mellan alla de olika modellerna så är denna sida rätt bra. Finns ju modeller som hade längre femma från fabrik också.
http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html
Finns mycket mer nyttig info på den sidan också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.