Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35222
    superboonan
    Deltagare

      Har aldrig tittat något djupare in på subaru även fast jag är väldigt bil intreserad. Har alltid tänkt att den är en bil som bara Märkes fanatiker kör med som ex. Bmw no offence.

      Men blev nyligen frågad om jag vill byta min nuvarande bil till en 2003 wrx som jag förstodd är den första årsmodellen med typ blobeye.

      verkar vara en helt fin bil till utseende men han hade trimmat den till 300 hästar och utan att byta något internt i den, inte åtminstone vad han nämnde. Han nämde att den hade en rad olika modifieringar

      K-sport ställbar fjädring
      Race avgasrör
      Prodrive-program
      större kylare

      bilen var körd 230 000 km

      allt såg bra ut tyckte jag tills jag såg att den var bänkkad till 300 hästar, hur bra kan en orginal 2.0 liter turbo motor hålla med 300hk och orginal växelåda och orginal diffar och allt annat.

      Finns det någon här med mera Kunskap om dessa bilar och motorer.

      är inte rädd för att behöva småskruva på mina bilar men vill helst inte köpa en bil där jag måst göra en motor renovering efter 10 mil eller sitta varje kväll i verkstaden med den

      #285820
      Patrick P931
      Deltagare

        Bor du i Stockholmsområdet kan jag kolla upp hur bilen mår, annars rekommenderar jag dig att leta efter någon med en s.k. Tactrix och göra en Learning View. Du kan även göra ett par loggar.

        Ang. hållbarheten… ibland gäller det att ha tur. 🙂

        #285821
        FiddeFuling
        Keymaster

          300 bör väll inte vara något konstigt för en wrx kan jag tycka, annan turbo är kanske ett måste dock. Men som Patrik säger, loggar på hur den mår hade vart bra. Jag har utrustning i Göteborg om det är här den går.

          Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

          #285819
          Koffe
          Keymaster

            Det beror lite på vad som är gjort för att nå de 300.
            Är det standard “steg 1” (avgas, bränslepump, mappning) så ligger nog den sanna effekten närmare 280-290, mer brukar inte originalturbon mäkta med. Har den 300 på riktigt så är nog turbon bytt.
            Kolvar och stakar brukar klara den effekten utan större bekymmer, men runt 300 verkar vara på gränsen av vad växellådan klarar, enligt de som vet 🙂 Det finns de som rasat lådan med lägre effekt och det finns de som kör betydligt högre utan ras. Som Patrick skriver, man ska ha lite tur också 🙂
            Min låda har hållit fint med “steg 1” och åtskilliga ban- och konbanekörningar under 7 års tid (WRX -03).
            Hur länge har bilen gått med nuvarande effekt? Har den hållit ett par år så lär den väl inte rasa bara för att den byter ägare.
            Om du slår till så leta upp nån som kan logga ett par repor med Tactrix så får du ett kvitto på hur den mår. (Patrick har loggat, felsökt och mappat min. Grym service där ;))

            //Koffe

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.