› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Köpråd Subaru Impreza GT GC8 99
- Detta ämne har 27 svar, 7,206 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2009 kl. 21:05 #120330
Halvorsen
DeltagareMail skickat till dig Mats 🙂
tackar tackar23 september, 2009 kl. 14:13 #120331Halvorsen
Deltagaremhm förstår inte varför man blir rädd för en bil med mil på mätaren ser ju bilar som rasar vid 14000 mil är ju helt beroende på vilka som ägt bilen samt hur den blivit körd, funkar bilen efter 24000 mil så förstår man ju att den håller, haha =D
Som sagt Imorgon åker jag och tittar förhoppningsvis köper den vi har kommit fram till en bra pris och jag har sett alla skavanker tyvärr fanns det ganska mycket 😛 dock ska det ordnas sedan syns vi på subaru träffarna 😉 samt i vinter på sjöarna, Isdäcken på 😉 haha
några tips man bör titta på? vad bör man lyssna på i motorn tex? tänkte något speciellt med Boxer motorn? aldrig kört eller lyssnat på en boxer?
23 september, 2009 kl. 14:33 #120316alrik
Deltagarehelt beroende på vilka som ägt bilen samt hur den blivit körd
jag har sett alla skavanker tyvärr fanns det ganska mycket 😛
vad bör man lyssna på i motorn tex? tänkte något speciellt med Boxer motorn? aldrig kört eller lyssnat på en boxer?
Får väl lycka till…
Hoppas du har orken att reda ut skavankerna och att du inte ångrar dig senare att du kanske skulle lagt lite mer slantar på bilköp för en fin bil utan skavanker. Om jag kommer ihåg rätt så är inte huven någon vacker syn i lack hänseende om den inte är omlackad.
Ju längre bilen gått ju närmare raset kommer man.
Att Manor inte haft några stora problem är nog eftersom den oftast körts som en ”normal” familjebil vilket inte många GT´s har. Svårt att jämnföra dom bilarna trots att hans rullar 23-24k mil.
Nu ska jag inte lägga några mer aspekter på detta alls. Fast om du har snäv ekonomi så kanske en bruk/lekbil inte är rätt väg att gå?
Lyssna efter konstiga ljud som vid alla bilköp. Känn så att koppling och låda känns bra och distinkta. Stämpla full på 5:an vid 2k rpm, gärna i lite motlut. Ett bra sätt att kolla kopplingen. Kolla läckage från ventilkåporna, packningen brukar kunna ge upp vilket resulterar i lätt läckage. Går rakt på vägen och bromsar jämnt.
/Mikael
23 september, 2009 kl. 14:39 #120332Halvorsen
DeltagareJag har faktiskt RÄTT stora planer för bilen, och jag hoppas verkligen inte att jag får ett ras inom en snar framtid, men inom några månader ska motorn samt lådan in på renovering samt trimning
hos JRM racing, samt karrosen har mest mindre lack skador, som ska ordnas, 1 huv 1 dörr lack dvs, samt köpa en ny p1 läpp,IFALL jag skulle ha oturen så köper jag en ny ( beganad motor ) tyvärr har jag sett priserna på dom 🙂 men men, en motor som gått 12000mil kostar ungefär 10-15000 dvs då har jag betalt samma som alla andra på blocket, fast jag har färgen, inredningen, och dokumenation på bilen,
Detta är hur jag har tänkt, har jag tänkt helt fel?
Bilen kommer att bli REN banbil om 1-2 år, och det är så länge jag hoppas den ska hålla ihop, dock kan man ha oturen med sig,
= som om man köper en med 12000 mil på mätaren?23 september, 2009 kl. 18:15 #120309Manor
DeltagareAtt Manor inte haft några stora problem är nog eftersom den oftast körts som en ”normal” familjebil vilket inte många GT´s har. Svårt att jämnföra dom bilarna trots att hans rullar 23-24k mil…
Jo, det kan jag väl hålla med om. Det tuffaste jag utsätter min bil för är husvagnsdragning 120 mil varje sommar, men förhoppningsvis är även detta gjort på ett ok sätt då jag fortfarande kör på originalkopplingen.
Alltid varmköra (max 3000 varv) tills oljetempen visar 90 grader…alltid stå en stund på tomgång efter körning även om oljetempen står på normalt. Oljebyte mellan varje normalservice och mestadels en väldigt snäll körning.
Jag tror att den kommer hålla läääääääääääänge. Om andra kan köra med Volvo 850 i dryga 30000 mil så skulle det väl vara skit om inte Subarun grejade det.Självklart så tar alla bilar stryk och speciellt om de är hårt körda, men det är inte bara antalet mil som gäller…det finns en massa andra parametrar också. Det var väl ungefär det jag menade med mitt svar/inlägg.
23 september, 2009 kl. 18:21 #120313Mats
DeltagareSvarat.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson23 september, 2009 kl. 18:44 #120321edbe
DeltagareJag håller med Oskar!
Ha inte för bråttom. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så har jag lärt mig massor bara genom att läsa/fråga på forumet. ”Tyvär” började jag läsa EFTER jag köpt min bil :)…jag säger ”tyvär” för att även om jag är supernöjd med mitt köp så hade jag nog tittat lite på andra bilar innan jag impuls köpte denna 🙂 Och vetat mer vad jag skulle värdesätta…
Oavsett hur fin du tycker den är idag så kommer du vilja byta ut allt imorgon 😀
Om du har råd med trimmning på jrm så tycker jag det låter konstigt att köpa den billigaste GT:n på blocket…
Om den som sagt inte varit omlackad så lär den ju inte vara så fin i lacken på nära håll och det märker man inte förän man tvättar den första gången 😛
Köp en som gått hälften så mycket, lacka den svart om du måste, för pengarna du tänkt lägga på trim och ny motor 🙂
Bara en tanke från nån som köpte första bästa för ett par månader sen 😀
Man kan ju iofs ha tur/otur med alla köp :+
24 september, 2009 kl. 02:10 #120317alrik
DeltagareJag har faktiskt RÄTT stora planer för bilen, och jag hoppas verkligen inte att jag får ett ras inom en snar framtid, men inom några månader ska motorn samt lådan in på renovering samt trimning hos JRM racing, samt karrosen har mest mindre lack skador, som ska ordnas, 1 huv 1 dörr lack dvs, samt köpa en ny p1 läpp,IFALL jag skulle ha oturen så köper jag en ny ( beganad motor ) tyvärr har jag sett priserna på dom 🙂 men men, en motor som gått 12000mil kostar ungefär 10-15000 dvs då har jag betalt samma som alla andra på blocket, fast jag har färgen, inredningen, och dokumenation på bilen,Detta är hur jag har tänkt, har jag tänkt helt fel?Bilen kommer att bli REN banbil om 1-2 år, och det är så länge jag hoppas den ska hålla ihop, dock kan man ha oturen med sig, = som om man köper en med 12000 mil på mätaren?
Lacka om lite och nyansskillnader, lite nya delar. = samma peng som för en bra mycket fräschare bil.
Om du absolut måste ha en svart bil så köp denna. Garanterat ett köp du inte kommer ångra. Mer effekt, finare stolar, nybytt kamrem. Trevligare grund att bygga vidare på. Är absolut inga problem att köra högerstyrt, jag själv och ett flertal till gör det. Högerstyrt brukar ofta ha vassa tider på konbanor osv 😉 😀
http://www.blocket.se/pitea/Subaru_Impreza_Wrx_STI_23682591.htm?ca=9&w=3
Angående hur du tänkt tänker jag nog inte lägga så många mer aspekter på men du har nog redan listat ut hur jag tänker. Iofs så verkar det inte spela så stor roll vad någon tipsar om heller 🙂
Valet är helt och hållet ditt…
25 september, 2009 kl. 16:20 #120322edbe
Deltagareusch, sista bilden är ju hemsk…ser ut som den blöder ;(
men fälgarna skulle jag kunna ta från bilen 😛
29 september, 2009 kl. 00:57 #120318alrik
DeltagareHur har det gått??
/Mikael
29 september, 2009 kl. 13:50 #120323edbe
Deltagaretycker han verkar ha kommit igång bra! kommer nog att bevisa oss som var skeptiska helt fel till slut 🙂
Lycka till halvorsen!
Tycker även att du ska starta en projekt tråd här på forumet där din impreza hör hemme 🙂
29 september, 2009 kl. 15:58 #120310Manor
DeltagareLycka till, du verkar ha kommit igång bra :-).
30 november, 2009 kl. 22:11 #120324edbe
Deltagare -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.