› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpte en Impreza idag och är totalt noob…
- Detta ämne har 4 svar, 1,489 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2012 kl. 21:30 #28858
SwiftDelete
DeltagareHej alla, risk för wall of text..
Jag kan börja med att jag aldrig varit intresserad av bilar förrän på senare dagar, är 35 år nu. Bilen har varit ett transportmedel och det har bara varit Corolla, Volvo 745 och Volvo V70 som jag ägt. Men nu är barnen lite större och barnvagnar och skit är passé.
Kollade mycket på Pontiac innan det blev en Subaru. Har ingen större koll på vad man ska titta efter så jag kollade skicket, funktionerna och sen kollade jag backning med fullt rattutslag som jag hört man skulle göra. Jag stängde även av AC´n och lyssnade efter missljud (hur man nu ska höra något annat än allt muller :rolleyes: )
Allt verkade bra och besiktningen var okej. Service var gjord och kamrem var bytt 2010.
Info:
Subaru Impreza GT 2.0
Årsmodell: 2000
Mil: 16600
Ägare: 3st (inkl bilfirman jag köpte den av..)
Pris: 79900kr
Inbyte: 15000kr (Volvo V70 -00)
Betalt: 65000krJag kanske är galen men jag kollade upp bilen på Blocket kvällen innan och dagen efter åkte jag till två andra firmor utan att hitta något trevligt. Åkte 5mil bort och testade Imprezan. Sen köpte jag den… 😮
Jag förstår att man aldrig kan vara 100% säker på om en bil är ett bra eller dåligt köp. Det är ganska lotto om saker går sönder eller om det finns fel som är svåra att se och kolla upp. Men jag inser även att många av er vet och kan så pass mycket att ni säkert kan förutsäga en hel del saker. Till saken…
1. Är jag galen? :rolleyes:
2. Finns det någon vänlig expert här som råkar bo i Malmö trakten som skulle kunna tänka sig att slänga ett getöga på den någon gång och ge mig ett omdöme? Kanske till och med ge mig tips om vad som kan göras eller bör göras…
3. Jag tänkte mest pendla med den och köra lite ärenden. Jag är inte den som ligger i 150km/h på 50-väg för att köra om någon annan fin bil. Jag gillar bara motorljudet och tycker det är skönt att dra på lite grann. Kanske på sin höjd dra över hastighetsgräsen 10-20km/h om rätt förhållanden finns, dvs fritt från människor med mera. Är jag ensam om detta eller är alla streetracers?
4. Hur dyr är den att serva och underhålla, jämfört men en Volvo? Har sett vissa servicekvitto på 10.000kr 😮
5. Vad händer om den havererar? En Volvo kan man ju få lagad ganska omgående… jag gissar på att det kan bli problem med att få fram reservdelar till en Subaru, eller? Man måste ju kunna köra till jobb…
6. Jag fick inte med några vinterdäck. Kan det var en idé att köpa lite vanligare standard på däcken och fälgarna under vinterhalvåret? Man behöver kanske inte köra runt och styla i vinterslasket?
Kommer nog fler frågor efterhand… känner mig allmänt orolig över vad jag ”gjort”. Bilaffärer är nästan alltid dåliga och frågan är väl snarare hur dålig affär man gjort. :rolleyes:
28 juli, 2012 kl. 23:33 #246054.zip
DeltagareTråd flyttat 🙂
1. Absolut inte. Välkommen till klubben skulle jag vilja säga d—0.o—b
2. Bor tyvärr i Norr, men vi är en spridd skara så någon bör nog ha tid, iaf mot betalning i värsta fall. Är du nöjd med bilen själv så är det inget du bör oroa dig över. Rost är alltid det man försöker undvika när det gäller alla bilar, och sånt har du säkert kollat upp innan köpet/bytet?
3. Lär dig känna bilen och försök komma på så många SSC träffar som möjligt. Där får du gasa av dig, veta vad bilen går för och surra med andra Subaru tokiga folk. Mycket info och matnyttigt lär du få om du behöver 🙂
4. Volvo vad? 240, som man kan stå inne i motorrummet vid kamremsbyte? 😉 Nä nog är det dyrt att serva Subaru motorer alltid, speciellt kamremsbytet. Men eftersom det redan är gjort så är allt annat små potatis. Byta olja kan du alltid göra själv om du inte vill ha allt svart på vitt i serviceboken.
5. En 2.0’as motor havererar sällan om allt är original. Men OM olyckan är framme så gäller det samma sak som alla motorer. Är du skruvkunnig så byter du delar själv. Begagnade och billiga delar finns alltid från ebay/blocket/laga/bildelsbasen/blocket/ssc etc etc. Ska du lämna in för att få det lagat så blir det självklart dyrare än om du gör det själv, precis som på alla bilar.
6. Förstår inte din fråga riktigt :confused: Ska du köra bilen mycket under vintern så är det väl skapliga vinterdäck som gäller. Skåne har väl knapt någon snö ”:D” men bra vinterdäck är väl fortfarande ett måste om man vill åka säkert oavsett vilken bil man kör. 18″ fälgar till vintern är väl dock lite overkill. Fick du med org. 16″ fälgarna? Isf är det bara att döpa om dessa till vinterfälgar och köpa nya sommarfälgar.
29 juli, 2012 kl. 05:32 #246056SwiftDelete
DeltagareJag fick 17″ fälgar till sommardäcken så jag tänkte köpa 16″ till vinterdäcken. Självklart ska däcken vara av säkraste sort, tänkte mest på det estetiska…
29 juli, 2012 kl. 17:23 #246055zoookey
Deltagarelämnade in min subaru sti 02a till subaru verksstad för olje och filter byte, fick betala 1600kr fick stämpel och kvitto på det tycker inte det är så farligt.
30 juli, 2012 kl. 15:08 #246053Andersson
DeltagareVälkommen!
Ska du serva eller annat är det Tommy Nilssons Bil i Vinslöv som gäller. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.