SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Köpte ett 3″ avgas igår, men…

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

Ja, köpte ett beggat avgas, 3″ från turbon skulle det vara.
      Bara det att när jag hämtade det på bussgods och synade det så var det inte 3″ hela vägen, utan han som byggt det hade använt orginal första böj med lambdauttaget:(

Ska jag nu byta denna böj till 3″ tycker ni, banka den oval mot turbon och ta upp flänsen mot vastegaten till, eller kan jag istället låta orginalbiten sitta kvar och istället ta upp ett hål vid vastegaten och bygga ”twinpipe” dvs ett extrarör som går parallellt en bit och sen leds in där det blivit 3″?

Vad kommer funka bäst, eller är skillnaden så marginell så man inte märker av den om man inte jämför på rullande landsväg?

Perra
      Deltagare

Att reklamera/lämna tillbaks det är inte att tänka på eller?

/P

moken
        Deltagare

Nä, tror inte säljaren vill ta tillbaks det, har visserligen inte kollat med han…
          Men å andra sidan så är det ju inte allt för mycket jobb att bygga om det heller för en annan, så istället för att behöva bråka och joxa och i bästa fall behöva lägga ut returfrakt och förlora en massa på det för att sedan betala massa pengar för ett nytt så…
          Å andra sidan kan man ju i värsta fall köpa en ray dp eller alutech, men samma där, vaför kasta ut 1400-2000kr på en ny dp när det räcker med en rörkrök för några tior samt lite metallarbete i garaget?

Kvarnis
          Deltagare

bygge en wide/open neck å glöm twin pipe enklare + funkar bättre.

moken
            Deltagare

>bygge en wide7/pen neck å glöm twin pipe enklare + funkar
              >bättre.

Arbetsbördan blir nog likvärdig eg, antingen skära två hål för extra pipen och svetsa lite rör i länpliga vinklar, eller jigga upp avgas samt fläns och kapa till nytt rör, banka ovalt och sy tillbaks.
              Fördelen med twinpipe hade varit att orginal lambdagänga hade suttit kvar, köpte en extramutter igår som jag tänkte sy fast så jag kunde köra bredbandaren, men då går den åt för att montera std sonden 🙁

Fast det går ju att köpa en till så klart:)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.