- Detta ämne har 24 svar, 5,877 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 6 månader sedan av Arash.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2013 kl. 11:34 #30326roadtip85Keymaster
Halloj!
Jag ska lämna in bilen till PBZ nästa torsdag, och har börjat fundera på hur jag ska få dit den.
Vågar man köra dit, om man kör riktigt lungt utan att ladda något? Det är knappt 9 mil att köra.Det som jag gjort är:
Ny turbo, 18G
Byggt om till parallelmatade fuelrails
Större spridare.Ska byta styrbox också, men det är bara Plug-N-Play, så det går ju lätt att göra där.
Det som jag är mest orolig för är väl bytet av spridarna…
30 april, 2013 kl. 12:19 #255986MuminDeltagareJag körde från Falun till Jrm med nya Sti motorn och då var bilen mappad för 2.5 litran så du ska nog kunna åka utan ladd till Uppsala 😉 har du lambda mätare ?!
30 april, 2013 kl. 12:45 #255979roadtip85KeymasterJepp, jag har lambda mätare.
Ska man köra på samma bränsletryck också, eller kan man “kompensera” på något sett för att den ska få ungefär lika mycket soppa i cyilndrarna?30 april, 2013 kl. 12:46 #255987TomKDeltagareJepp, jag har lambda mätare.
Ska man köra på samma bränsletryck också, eller kan man “kompensera” på något sett för att den ska få ungefär lika mycket soppa i cyilndrarna?Kör på samma tryck.
Nej du får lika mycket i varje cylinder endå.30 april, 2013 kl. 15:04 #255998timpODeltagareEller så mappar du inte hos Pbz så slipper du bekymmer i slutändan..
30 april, 2013 kl. 16:13 #255997GyverDeltagareJag skulle nog fundera på att köra med dem gamla spridarna dit och byta på plats istället, ifall det är dem som den är mappad för i nuläget. Så länge du håller den under 3000 varv typ så är det lugnt.
30 april, 2013 kl. 16:38 #255982SPiKEDeltagareDet är inga problem om du tar det lungt. Jag körde med 750cc spridare och e85 omappat på en sti-06 ner till Autotech ~20mil och det var inga som helst bekymmer.
30 april, 2013 kl. 22:38 #255980roadtip85KeymasterTack för svaren grabbar!
Jag kör dit, och tar det riktigt lugnt! 🙂1 maj, 2013 kl. 21:27 #256002DurasellDeltagareÄnnu enklare att köra en Tactrix kabel, romraider, ecu flash o sen en bra mapp på det… PBZ kör ju open source också 🙂
2 maj, 2013 kl. 10:57 #255996Patrick P931DeltagareHur stora spridare är det? Ecu klarar utan större problem korrigera för 15% större/mindre under closed loop.
2 maj, 2013 kl. 13:12 #255981roadtip85KeymasterHur stora spridare är det? Ecu klarar utan större problem korrigera för 15% större/mindre under closed loop.
Det är 850-spridare. Men det är inte orginal-ECU som sitter i nu, utan ett possum-link.
3 maj, 2013 kl. 09:53 #255990ArashDeltagareEller så mappar du inte hos Pbz så slipper du bekymmer i slutändan..
Hej Tim!
Vad menar du med det?
Vi mottog din bil i detta skick:
- Din OEM ECU var låst/ersatt med annat operativsystem (= i praktiken låst) av tidigare mappare
- Avgaset läckte rätt ordentligt
- TGV-ventilen på ena sidan hade monterats felaktigt, satt fast och ställde till det med luftflödet på ena motorbanken = omöjliggjorde hela mappningen inledningsvis
- Kylaren saknade expensionskärl och läckte vatten rätt ut och sen sög den luft in i kylsystemet på bilen och gradvis tömde mer och mer vatten och fyllde mer och mer luft
- Fjädern i wastegaten som hade monterats var för klen och fick bytas ut för att ge mer ladd
Vi löste det mesta ovan och fick ut 323hk och 433Nm på hjulen. Sen när vi skulle justera det sista på landsväg gick er egen rescuebil sönder.
Vad menar du att vi ställde till med för problem åt dig? Berätta gärna så tar vi till oss kritiken och utvecklas.
3 maj, 2013 kl. 10:56 #255983TurbovinDeltagareHar du ingen mjukvara till sprutet så du kan justera lite själv? I mitt Simtek hade jag nån global fuel multiplier som ändrade hela bränslemappen rakt över. Jag skulle va väldigt skeptisk till att åka så långt med för stora spridare.
3 maj, 2013 kl. 12:15 #255991ArashDeltagareHar du ingen mjukvara till sprutet så du kan justera lite själv? I mitt Simtek hade jag nån global fuel multiplier som ändrade hela bränslemappen rakt över. Jag skulle va väldigt skeptisk till att åka så långt med för stora spridare.
Jag håller med. Kan leda till att det första vi får göra innan mappning är att byta tändstift, olja och oljefilter.
Om du kommer in i boxen och har tillgång till en bredbandslambda, så kan jag vägleda dig lite innan du kommer hit. Hör av dig bara isf. så löser vi det.
5 maj, 2013 kl. 11:18 #255999timpODeltagareHej Tim!
Vad menar du med det?
Vi mottog din bil i detta skick:
- Din OEM ECU var låst/ersatt med annat operativsystem (= i praktiken låst) av tidigare mappare
- Avgaset läckte rätt ordentligt
- TGV-ventilen på ena sidan hade monterats felaktigt, satt fast och ställde till det med luftflödet på ena motorbanken = omöjliggjorde hela mappningen inledningsvis
- Kylaren saknade expensionskärl och läckte vatten rätt ut och sen sög den luft in i kylsystemet på bilen och gradvis tömde mer och mer vatten och fyllde mer och mer luft
- Fjädern i wastegaten som hade monterats var för klen och fick bytas ut för att ge mer ladd
sv: Hela mappen var även låst efter att den blivit mappad hos er och att få bygga på den mappen var omöjligt då du vägrade lämna ut lösenordet pga. en massa “framforskade” mappinställningar. Då jag senare skulle mappa på PPF så fick vi börja om från början på en ny mapp som senare gick bra mycket bättre än den vi gjort hos dig. Inga känguruhopp(ojämnt studsande vid vanlig körning), kanske 20% bättre bränsleförbrukning, och inga misständningar vid minsta segdrag samt enorma lågor vid växling som tyder på rätt så mycket soppa i avgasröret. Och allt det vid 417whp istället för 323whp.
sv: Detta blev kallat fulla mappningsdagar fast jag och min meckarkompis skruvade mesta tiden. Du var även med och skruvade och försökte hitta felet så det ska jag inte ta ifrån dig. Men att jag och kompisen mekade till 90% och att det sen tydligen är samma som mappningstid tycker jag inte riktigt är helt riktigt.
Ska man även hårddra det så var en av punkterna att du skulle kolla upp ifall tgv-ventilerna fungerade med det nya sprutet. Visst såg du dom i sprutet och så men en tgv-ventil satt fast trots allt och fungerade inte och satt stopp för mappningen och blev att kosta x antal tusen till. Där bekyller jag varken dej eller tycker att det var helt rätt.
Vi löste det mesta ovan och fick ut 323hk och 433Nm på hjulen. Sen när vi skulle justera det sista på landsväg gick er egen rescuebil sönder.
Vad menar du att vi ställde till med för problem åt dig? Berätta gärna så tar vi till oss kritiken och utvecklas.
Jag fick senare reda på att subarus INTE alls egentligen ska mappas på 2hjul då mittdiffen inte är byggd för det och börjar slira och såklart även kan gå sönder. Och det Väldigt väldigt snabbt! Enligt dig så var det cool-lugnt och ingenting kollades för att försäkra utifall den slirade eller ej. Nu gick ingenting sönder och det är tur. Men OM diffen hade gått sönder vad hade hänt då? För det hade sanneligen kostat en stor slant och jag hade inte riktigt känt att det var mitt ansvar då du var “proffset” och den jag anlitade för jobbet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.