Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #255992
    Arash
    Deltagare

      Tjena!

      Jag tycker självklart att det är tråkigt att du har ändrat uppfattning. Jag tror att PPF-killarna är duktiga, bara de lägger tid och möda på de enskilda jobben de tar åt sig. I ditt fall t.ex. verkar det ha gått kanon. Det viktigaste är att kunden är nöjd.

      De negativa aspekter du tar upp ang. oss är första gången jag får ta del av nu, tyvärr. Det har gått så pass långt så att det inte finns något naturligt sätt att hitta på en lösning på det (bytt motordelar, ny mappning osv…). Men jag besvarar gärna det du skriver så att du och de som läser får en möjlighet att även ta del av vår sida på händelserna.

      Ang. resultatet av vårt arbete
      Efter att ha kört ett långpass sista dagen inkl. gatjustering långt in på kvällen då du körde, din vän åkte med och jag knappade på burken, så finjusterade vi bränsle och launch control tills vi bägge var nöjda med resultatet. Vi avslutade kvällen när vi alla var överens om att “det här känns kanon”.

      Du skickade mig feedback på facebook veckor därefter som löd så här:
      Kan börja med att säga, Jag har väldigt bra tankar om Dig och PBZ så du ska inte tro något annat! Absolut inte! Du har varit väldigt professionell samt Riktigt trevlig att ha och göra med och jag har inga som helst dåliga uppfattningar om Dig i din roll som PBZ frontman eller Dig som person eller eran verksamhet. Kort och gott, en bra seriös firma med trevlig personal och extremt trevlig “frontman”.

      DOCK…. eller ordet MEN som tyvärr kan komma upp ibland… så har jag gjort lite “deals” ihop med PPF (mest tack vare en släkting som har lagt ner hundratusentals kronor på sin tidigare bmw och lyckats förhandla för mig och min bil) där dom fick bygga mina tryckrör, sälja en turbo och wastegate samt mappning för alldeles för bra pris.

      Hade det inte varit för att jag fått så bra deals med dom nu så hade jag återvänt till dig och PBZ utan tvekan. Men tyvärr i detta fall så var det inte konkurrerbart ens.

      Jag kan ju berätta lite om bilen nu då istället och ge lite roligare feedback än att jag låter en konkurrent mappa bilen.
      Bilen har gått Sjukt bra.. ÄVEN om den tyvärr haft en riktig jävla skit-turbo. Dock har den dragit jävligt mycket olja pga turbon. Mycket mera Racekänsla i responsen från bilen med Link styrsystemet än org! Launchen har även den varit ganska kul att använda för att “stajla” för nyfiket folk. Dock så skulle jag rekomendera dig att tipsa andra kunder som vill ha launch tex att sätta den på en knapp, switch eller kanske handbromsen (klicka upp handbromsen ett klick bara så finns det launch) då bilen blir att ställa om tändningen vid växlingar och ja “Typ misstända” eller vad man kan jämföra det med.

      Nu så blev det en Precision 5858 och en Precision 46mm wastegate så hade tänkt landa på 450whp (om bränslet 98 och kopplingen vill det) och ligga safe då turbon ska kunna gå enda upp till 500-520whp. Så nu kommer laddtrycksstyrningen samt mapsensorn som du installerade mycket mer till användning

      Åter till den första texten. Jag är inte personen som bygger mina erfarenheter på vad andra säger om folk utan bygger upp min relation till folk på det jag själv lär känna om folk. I detta fall så har jag bra och gott att säga om dig och jag har tipsat ett flertal om att besöka er. Så hoppas jag har förklarat väl så att du förstår att jag absolut inte har ratat er.

      Om jag hade fått minsta tecken på att du var missnöjd på något sätt så hade jag tagit det på allvar och gjort det som stod i min makt för att ändra på det. Jag hoppas att du förstår att jag inte fick möjligheten då. Jag tar självklart det du skriver nu på allvar, men jag hoppas att du har förståelse för mig när jag känner ett rimligt tvivel, eftersom det är två helt spridda åsikter som kommer fram om en och samma upplevelse.

      Ang. känguruhopp
      När vi var klara med mappningen efter gatkörningen där du själv körde, så var vi alla överens om att resultatet var kanon. Då fanns inte detta fenomen. Vid mappningen fanns det däremot några temporära lösningar på bilen som du åtgärdade på egen hand därefter. Det är möjligt att efter dessa ändringar så skapades nya förutsättningar som skulle kräva en snabb justering för att nå ett bra resultat. En korrespondens med mig hade hjälpt för att komma till bukt med det problemet.

      Ang. 20% bättre bränsleförbrukning
      Vi låg på traditionellt snålaste delen på registret för det som fungerar för landsvägskörning inom det arbetsområde i mappningen som motsvarar lambdaregleringens arbetsområde. 20% lägre bränsleblandning än det innebär att motorn dör. Om man höjer tändningen radikalt ifrån det innebär det att motorn regelbundet skulle spika. I det skick som vi lämnade bilen kan jag inte tänka mig att det gått att få den att gå max. 2% snålare än vad den gick. Däremot efter dina egna åtgärder efter mappningen, så kan bilen ha gått fett. Det kan då ha krävt en justering av mappningen för att gå så snålt som vi lämnade ifrån oss den. Men det är inte helt rättvisande att jämföra på det sättet.

      Ang. skillnaden i effektuttaget
      Bara för att klargöra för de som ev. inte är insatta i ärendet. Det var inte samma förutsättningar och motordelar som gav dessa två olika effektsiffror. Du gjorde en del förändringar i motorrummet samt bytte till en större turbo. Så siffrorna är inte jämförbara av den anledningen.

      Ang. mappningstid
      Det är normal praxis att om man bokar in en heldag i dynon, men av olika anledningar inte kan aktivt mappa en heldag, utan behöver t.ex. utföra viss felsökning och åtgärd medan bilen står där, så gör det ingen skillnad på priset. Innan vi skaffade egen dyno så köpte vi liknande tjänster hos andra på marknaden och det var samma upplägg där. Det är därför vi rekommenderar våra kunder att komma med så genomgångna och kördugliga bilar som möjligt inför en mappning. Så att man kan undvika allt annat än ren mappning och finlir i dynon. Sen vet vi bägge att jag drog av en del både på tid och pris vid faktureringen, som ren goodwill.

      Ang. TGV-ventilerna
      Du tog upp att motorn var utrustad med sådana och undrade ifall Linkboxen kunde styra dem korrekt. Det kollade vi på och såg att av allt att döma så fungerade det. Problemet visade sig senare vara av hårdvarukaraktär, något som hamnade utanför det vi diskuterade och det fanns inte heller något annat sätt för mig att få reda på problemet, utan att faktiskt stöta på tendenserna i motorn och sen felsöka på det sätt som gjordes.

      Ang. diffen
      På det sätt som vi pga. undantagsfall bromsade din bil i dynon har vi genom vår egen inledande undersökning fått klartecken på inte belastar drivlina på skadligt sätt. Det är det vi har att gå på. Ifall motsatsen bevisas, skada sker och det kommer fram till att vi är ansvariga för det inträffade, så har vi en ansvarsförsäkring som täcker upp till ett par miljoner kronor i skador om så krävs.

      Ang. låst mappning
      Här följer vår policy i ämnet:

      Ang. låsning av styrsystem
      I vissa fall kan vi låsa möjligheterna att ändra vår mappning i ett styrsystem. Nedan förklarar vi de möjligheter som då finns och även varför vi ibland väljer att låsa styrsystemen.

      Intellektuella rättigheter
      Vi har genom år av undersökningar, utredningar, forskning och trial-and-error skapat ett eget sätt att mappa motorer i allmänhet och vissa specifika motorer i synnerhet. Vi har investerat mycket pengar och tid i det och vill pga. det hålla det internt.
      Det är lite på samma sätt som att Coca Colas recept inte är särskilt offentlig.

      Vi kan göra ändringar och skicka filer
      Vi kan utföra ändringar på mappningsfilen och skicka en färdig fil till dig som du kan ladda över till boxen. På så sätt kan du testa lite olika saker utan att behöva komma hit med bilen.

      Möjlighet till remote-access
      Vi erbjuder alla våra kunder möjligheten till remote-access och support, trådlöst via Internet. Det innebär att ifall du som kund har en egen laptop, inkopplad till bilens styrsystem och internet, så kan vi genom nätet också utföra ändringar i ditt styrsystem och justeringar som kan krävas. Detta påverkas inte av att mappningen/kalibreringen är låst eller ej.

      Flygande mappare
      Vid önskemål kan vi i regel skicka ett mappningsproffs till dig, där du befinner dig, för

      #255984
      Turbovin
      Deltagare

        Nu vet jag inte hur det gått till och lägger mig inte i den biten men tänkte bara poängtera att DCCD-lådorna i STI från och med 2006 har en grundförspänning i mellandiffen så de kan från detta år inte längre bete sig som en helt öppen diff i öppet DCCD-läge som DCCD-lådorna från tidigare år kunnat göra. Alltså borde det va klart olämpligt att köra med bara ett hjulaxelpar inkopplat.

        #255993
        Arash
        Deltagare

          Nu vet jag inte hur det gått till och lägger mig inte i den biten men tänkte bara poängtera att DCCD-lådorna i STI från och med 2006 har en grundförspänning i mellandiffen så de kan från detta år inte längre bete sig som en helt öppen diff i öppet DCCD-läge som DCCD-lådorna från tidigare år kunnat göra. Alltså borde det va klart olämpligt att köra med bara ett hjulaxelpar inkopplat.

          Då blev det plötsligt uppenbart att en nyckelpunkt saknas i tråden 🙂 Det andra hjulparet var självklart upphöjt i luften och fälgar/däck bortplockade. Så det hjulpar som inte bromsades drev bara drivaxlar och bromsskivor som snurrade fritt i luften helt utan belastning.

          #256000
          timpO
          Deltagare

            Tjena!

            Jag tycker självklart att det är tråkigt att du har ändrat uppfattning. Jag tror att PPF-killarna är duktiga, bara de lägger tid och möda på de enskilda jobben de tar åt sig. I ditt fall t.ex. verkar det ha gått kanon. Det viktigaste är att kunden är nöjd.

            De negativa aspekter du tar upp ang. oss är första gången jag får ta del av nu, tyvärr. Det har gått så pass långt så att det inte finns något naturligt sätt att hitta på en lösning på det (bytt motordelar, ny mappning osv…). Men jag besvarar gärna det du skriver så att du och de som läser får en möjlighet att även ta del av vår sida på händelserna.

            Ang. resultatet av vårt arbete
            Efter att ha kört ett långpass sista dagen inkl. gatjustering långt in på kvällen då du körde, din vän åkte med och jag knappade på burken, så finjusterade vi bränsle och launch control tills vi bägge var nöjda med resultatet. Vi avslutade kvällen när vi alla var överens om att “det här känns kanon”.

            Du skickade mig feedback på facebook veckor därefter som löd så här:
            Kan börja med att säga, Jag har väldigt bra tankar om Dig och PBZ så du ska inte tro något annat! Absolut inte! Du har varit väldigt professionell samt Riktigt trevlig att ha och göra med och jag har inga som helst dåliga uppfattningar om Dig i din roll som PBZ frontman eller Dig som person eller eran verksamhet. Kort och gott, en bra seriös firma med trevlig personal och extremt trevlig “frontman”.

            DOCK…. eller ordet MEN som tyvärr kan komma upp ibland… så har jag gjort lite “deals” ihop med PPF (mest tack vare en släkting som har lagt ner hundratusentals kronor på sin tidigare bmw och lyckats förhandla för mig och min bil) där dom fick bygga mina tryckrör, sälja en turbo och wastegate samt mappning för alldeles för bra pris.

            Hade det inte varit för att jag fått så bra deals med dom nu så hade jag återvänt till dig och PBZ utan tvekan. Men tyvärr i detta fall så var det inte konkurrerbart ens.

            Jag kan ju berätta lite om bilen nu då istället och ge lite roligare feedback än att jag låter en konkurrent mappa bilen.
            Bilen har gått Sjukt bra.. ÄVEN om den tyvärr haft en riktig jävla skit-turbo. Dock har den dragit jävligt mycket olja pga turbon. Mycket mera Racekänsla i responsen från bilen med Link styrsystemet än org! Launchen har även den varit ganska kul att använda för att “stajla” för nyfiket folk. Dock så skulle jag rekomendera dig att tipsa andra kunder som vill ha launch tex att sätta den på en knapp, switch eller kanske handbromsen (klicka upp handbromsen ett klick bara så finns det launch) då bilen blir att ställa om tändningen vid växlingar och ja “Typ misstända” eller vad man kan jämföra det med.

            Nu så blev det en Precision 5858 och en Precision 46mm wastegate så hade tänkt landa på 450whp (om bränslet 98 och kopplingen vill det) och ligga safe då turbon ska kunna gå enda upp till 500-520whp. Så nu kommer laddtrycksstyrningen samt mapsensorn som du installerade mycket mer till användning

            Åter till den första texten. Jag är inte personen som bygger mina erfarenheter på vad andra säger om folk utan bygger upp min relation till folk på det jag själv lär känna om folk. I detta fall så har jag bra och gott att säga om dig och jag har tipsat ett flertal om att besöka er. Så hoppas jag har förklarat väl så att du förstår att jag absolut inte har ratat er.

            Om jag hade fått minsta tecken på att du var missnöjd på något sätt så hade jag tagit det på allvar och gjort det som stod i min makt för att ändra på det. Jag hoppas att du förstår att jag inte fick möjligheten då. Jag tar självklart det du skriver nu på allvar, men jag hoppas att du har förståelse för mig när jag känner ett rimligt tvivel, eftersom det är två helt spridda åsikter som kommer fram om en och samma upplevelse.

            Ang. känguruhopp
            När vi var klara med mappningen efter gatkörningen där du själv körde, så var vi alla överens om att resultatet var kanon. Då fanns inte detta fenomen. Vid mappningen fanns det däremot några temporära lösningar på bilen som du åtgärdade på egen hand därefter. Det är möjligt att efter dessa ändringar så skapades nya förutsättningar som skulle kräva en snabb justering för att nå ett bra resultat. En korrespondens med mig hade hjälpt för att komma till bukt med det problemet.

            Ang. 20% bättre bränsleförbrukning
            Vi låg på traditionellt snålaste delen på registret för det som fungerar för landsvägskörning inom det arbetsområde i mappningen som motsvarar lambdaregleringens arbetsområde. 20% lägre bränsleblandning än det innebär att motorn dör. Om man höjer tändningen radikalt ifrån det innebär det att motorn regelbundet skulle spika. I det skick som vi lämnade bilen kan jag inte tänka mig att det gått att få den att gå max. 2% snålare än vad den gick. Däremot efter dina egna åtgärder efter mappningen, så kan bilen ha gått fett. Det kan då ha krävt en justering av mappningen för att gå så snålt som vi lämnade ifrån oss den. Men det är inte helt rättvisande att jämföra på det sättet.

            Ang. skillnaden i effektuttaget
            Bara för att klargöra för de som ev. inte är insatta i ärendet. Det var inte samma förutsättningar och motordelar som gav dessa två olika effektsiffror. Du gjorde en del förändringar i motorrummet samt bytte till en större turbo. Så siffrorna är inte jämförbara av den anledningen.

            Ang. mappningstid
            Det är normal praxis att om man bokar in en heldag i dynon, men av olika anledningar inte kan aktivt mappa en heldag, utan behöver t.ex. utföra viss felsökning och åtgärd medan bilen står där, så gör det ingen skillnad på priset. Innan vi skaffade egen dyno så köpte vi liknande tjänster hos andra på marknaden och det var samma upplägg där. Det är därför vi rekommenderar våra kunder att komma med så genomgångna och kördugliga bilar som möjligt inför en mappning. Så att man kan undvika allt annat än ren mappning och finlir i dynon. Sen vet vi bägge att jag drog av en del både på tid och pris vid faktureringen, som ren goodwill.

            Ang. TGV-ventilerna
            Du tog upp att motorn var utrustad med sådana och undrade ifall Linkboxen kunde styra dem korrekt. Det kollade vi på och såg att av allt att döma så fungerade det. Problemet visade sig senare vara av hårdvarukaraktär, något som hamnade utanför det vi diskuterade och det fanns inte heller något annat sätt för mig att få reda på problemet, utan att faktiskt stöta på tendenserna i motorn och sen felsöka på det sätt som gjordes.

            Ang. diffen
            På det sätt som vi pga. undantagsfall bromsade din bil i dynon har vi genom vår egen inledande undersökning fått klartecken på inte belastar drivlina på skadligt sätt. Det är det vi har att gå på. Ifall motsatsen bevisas, skada sker och det kommer fram till att vi är ansvariga för det inträffade, så har vi en ansvarsförsäkring som täcker upp till ett par miljoner kronor i skador om så krävs.

            Ang. låst mappning
            Här följer vår policy i ämnet:

            Ang. låsning av styrsystem
            I vissa fall kan vi låsa möjligheterna att ändra vår mappning i ett styrsystem. Nedan förklarar vi de möjligheter som då finns och även varför vi ibland väljer att låsa styrsystemen.

            Intellektuella rättigheter
            Vi har genom år av undersökningar, utredningar, forskning och trial-and-error skapat ett eget sätt att mappa motorer i allmänhet och vissa specifika motorer i synnerhet. Vi har investerat mycket pengar och tid i det och vill pga. det hålla det internt.
            Det är lite på samma sätt som att Coca Colas recept inte är särskilt offentlig.

            Vi kan göra ändringar och skicka filer
            Vi kan utföra ändringar på mappningsfilen och skicka en färdig fil till dig som du kan ladda över till boxen. På så sätt kan du testa lite olika saker utan att behöva komma hit med bilen.

            Möjlighet till remote-access
            Vi erbjuder alla våra kunder möjligheten till remote-access och support, trådlöst via Internet. Det innebär att ifall du som kund har en egen laptop, inkopplad till bilens styrsystem och internet, så kan vi genom nätet också utföra ändringar i ditt styrsystem och justeringar som kan krävas. Detta påverkas inte av att mappningen/kalibreringen är låst eller ej.

            Flygande mappare
            Vid önskemål kan vi i regel skicka ett mappningsproffs till dig, där du befinner dig, för

            #255985
            Turbovin
            Deltagare

              Körde ni med DCCD:n 100% låst i manuellt läge? Mellandiffen borde ju va i princip stum då.

              #255989
              Gystompa
              Deltagare

                Hej,

                Ang. Diffen så märktes det ganska snabbt att mittdiffen inte tyckte om att köra på enbart 2 hjul. Vid endast ett par repor så fick ppf avbryta repan pga att diffen börjat slira. Det gick att köra klart mappningen men vi fick avbryta och kyla ner diffen vid ett flertal tillfällen. Alltså belastar 2 hjulsdyno på subarus på ett skadligt sätt.

                Vadå, så Pbz har alltså inte en rototest med 4 hubbar?

                #255988
                TomK
                Deltagare

                  Vadå, så Pbz har alltså inte en rototest med 4 hubbar?

                  Jo dom har 4 hubbar. Min bil har alltid gått på alla fyra.
                  Misstänker att 2 st var på service.

                  #256001
                  timpO
                  Deltagare

                    DCCD:n var låst på 50/50. PBZ har 4 hubbar men 2st var på service. Hur som haver så spelar det ingen större roll om man har bakhjulen borttagna och i luften, mittdiffen gillar det inte iaf. Låter logiskt det som “Turbovin” sa tidigare, jag är kass inom det området men jag vet att diffen inte gillar det i praktiken. Kan ju tillägga att efter många avbrytna repor i dynon så kom vi till slut upp till 417whp utan slirande på diffen, dock så började den slira när Ärtan försökte trixa lite för att få ut lite till så oavsett om det var 1whp extra eller 10whp extra så var ca 420whp gränsen för vad iaf min diff klarade. Och Ärtan var endå ganska förvånad för tex alla audis måste svetsas i mittdiffen för att lamelldiffen inte orkar så ännu ett bevis på hur bra drivlinan på subaru endå är 🙂

                    Men som sagt kör inte en dyno på 2 hjul på dessa bilar utan kör på 4 oavsett.

                    Jag kan ju tillägga också att jag fick en begagnad mapsensor för nypris, samt att han inte kopplade in den rätt och skyllde på sprutet för att man inte såg vilket laddtryck det var över 1.5bar som för övrigt är där den originala “mapsensorn” funkar till och menade på så vis på att Link var snik mot Haltech.. Ärtan hade inga som helst problem att läsa av vilket laddtryck det var över 1.5bar efter att han kopplat mapsensorn rätt.

                    #255994
                    Arash
                    Deltagare

                      Bilen gick bra, dock så led den av känguruhopp vid vanlig körning och jämn gas (spec. under lugn stadskörning tex.)…
                      …eller avgassmällar, samt saknar misständningar vid Lite segdrag…
                      …Att jag bytt turbo och wastegate samt plockat nästan 100whp extra var inget jag jämförde mot din mapp utan snarare med att den gick lugnare och saknade misständningar, ryckig gång

                      Märkligt att det var så, men hade du sagt det hade vi självklart åtgärdat det åt dig utan kostnad. Däremot är det konstigt att den plötsligt betedde sig så, när den inte alls gjorde det då vi tillsammans åkte i bilen och finlirade på gatan. Samtidigt sa ni då att tryckrör osv. skulle byggas om. När började den “känguruhoppa”, innan eller efter bygge av tryckrör osv? Det räcker att det antingen var ett läckage någonstans tidigare, som försvann, eller vice versa, för att det ska kunna få den effekten. Finns även andra saker som skulle kunna orsaka det. Det är inte per automatik mappningen som ligger bakom det och om man vill göra ett konstaterande, så finns det ett systematiskt sätt att gå tillväga för att nå rätt slutsatser.

                      Och att den drog bra mycket mindre nu har jag ingen förklaring för på vad som skiljer din och ppfs mappning men det gör den iaf. Inte längre lågor ur avgassystemet eller avgassmällar,

                      Med den analys jag gjorde baserat på våra diskussioner om hur du ville ha bilen, så aktiverade jag inte funktionen som stänger av spridarna vid gassläpp. Vi pratade bl.a. om just lågor vid växlingar och launch control osv. Jag drog slutsatsen att bilen kommer att köras hårt och då vill jag inte att styrsystemet klipper bränslet vid gassläpp från höga varvtal, utan jag vill att den kyler ner förbränningsrum och ventilerna istället. Den skillnaden gör en skillnad i bränsleförbrukningen vid gassläpp (vilket påverkar helheten). Att jag valde att göra det på det sättet var baserat på min uppfattning om vad som skulle gynna dig. Det kanske blev ett missförstånd, alt. kanske du har ändrat uppfattning om eldlågor och liknande?

                      Vi har inte gjort om något funktionellt på bilen sedan du mappat den så den borde inte ha gått annorlunda bara för att den gått 20 mil längre. Efter en tid så fick jag gjort nya tryckrör som blev med exakt samma dragning som innan bara att det såg riktigt ut istället för de provisoriska tryckrören som jag hade hos er.

                      Du menar att du körde bilen exakt i det skick som den var hos mig, i flera veckor? Du måste blivit stoppad av polisen vid varje gathörn isf.? Hur var det, saknades det inte både front och huv. pga. hur det såg ut med tryckrör osv?

                      Ang. Diffen så märktes det ganska snabbt att mittdiffen inte tyckte om att köra på enbart 2 hjul. Vid endast ett par repor så fick ppf avbryta repan pga att diffen börjat slira. Det gick att köra klart mappningen men vi fick avbryta och kyla ner diffen vid ett flertal tillfällen. Alltså belastar 2 hjulsdyno på subarus på ett skadligt sätt.

                      Vilka hjul hade de riggat i sin dyno? Fram eller bak? Jag tittade noga på samtliga loggar och data från bilen och även fysiska kännetecken på just t.ex. slirande mittdiff osv. Ingenstans fanns några tecken på slir, värmeutveckling, oljedoft från hypoidolja osv. Jag kommer fram till en annan slutsats än dig i denna fråga, nämligen att vi inte hade några problem med din mittdiff hos oss, baserat på det skick den var i, den mätmetod vi använde och den effekt som var aktuell hos oss. Däremot att så inte var fallet hos PPF. Jag kan inte komma fram till någon annan slutsats än så och med det underlaget som finns ser jag inte att du kan dra den paralellen heller på det sättet.

                      Hur som helst så rekommenderar vi alltid fyrhjulsmätning på fyrhjulsdrivna bilar.

                      Ang. låst mapp så förstår jag fortfarande inte varför. Och hur det egentligen ens kan vara lagligt att låsa annans egendom. Jag har ju trots allt betalat en massa pengar för att få min bil mappad, i min styrenhet, i min mapp-fil som du har ändrat inställningar inuti. Vad jag vet så existerar inte så mycket av dessa forskningar och utredningar utan är mer utav trial and error samt att du fått i uppdrag att mappa en bil och fått lära dig hur du ska gå tillväga samt även fått betalt för den lärprocessen av kund. Det är väl även så att det i princip bara är ni och jrm som låser mapparna? Om jag inte har en aning om vad jag pysslar med inuti min mapp så rör jag väl endå inte den!? Precis som det går till när jag anlitat en elektriker som dragit om all el i mitt hem. Inte vill jag in i elskåpet och börja trixa. Men OM jag nu skulle vara så dum och att något går sönder så är det ju inte heller elektrikerns fel precis som det inte är ditt fel utifall jag är inne och rotar i inställningarna i mappen du har gjort.

                      Varför vi ibland låser mapparna har jag skrivit om rätt utförligt tidigare. Det är övergripande samma grundläggande principer som Coca Cola inte har sitt recept ute för alla att ta del av. Det är en intelektuell rättighet som tillhör mapparen som har investerat, i mitt fall, ca. 12 år på att utveckla ett eget sätt att göra det. En enskild kund skulle troligen aldrig ha råd att köpa den intellektuella rättigheten av mig. Jag säljer inte den. Jag säljer resultatet. Den färdiga produkten av mitt arbete, inte en beskrivning på exakt hur jag har gått tillväga. Vi begränsar aldrig kunden från att nyttja sin hårdvara på maximalt sätt, men vi tillåter ibland inte att vår produkt som vi utvecklat ska manipuleras. Jag är inte intresserad av att lösa en klurig nöt på vilken bil som helst, kanske investera 2 veckor i sträck i dynon för att få bukt på ett fenomen, för att kunden sen ska åka med bilen till en konkurrent och den ska få hela den investeringen serverat på ett silverfat. Åter igen, samma koppling som Coca Cola, även om det kan verka överdrivet, så är det i grunden av samma grundprinciper.

                      Mer information finns bl.a. här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Immaterialr%C3%A4tt#Internationell_immaterialr.C3.A4tt

                      De flesta proffessionella tuning-firmor och mappare låser sina mappar, även internationellt sett. Ju mer professionella, desto högre är låsningsfrekvensen. Gäller t.ex. samtliga kompressorkitstillverkare, BSR, Cobb-tuning, Superchips, Bluefin m.fl., m.fl.

                      Jag kan hålla med om att det inte var så ordentligt gjort av mig att endast skriva “Eller så mappar du inte hos PBZ så slipper du bekymmer” utan att använda något sakligt argument. Shame on me. Jag har inte varit helt nöjd efter arbetet hos er men jag hoppas att andra är det och att det som varit med mitt inte drabbar andra.

                      Tack för det. Det enda jag behöver är saklig formulerad kritik och en möjlighet att få åtgärda eventuella fel. Vi tar mycket allvarligt på reklamationer och missnöje på delar och arbete som vi har levererat och vi behandlar dem ansvarsfullt och prioriterar dem i vår kalender. Om man ska se tillbaka på det här och fundera på vad som hade kunnat göras annorlunda, som skulle få störst effekt, så skulle det nog vara att du bara pratade med mig och berättade din upplevelse och ev. konstigheter du stött på på vägen. Så skulle nog allt lösa sig galant.

                      No hard feelings. Hoppas hur som att allting går bra med bilen och dina nya bilar 🙂 Det handlar i grund och primärt varken om tryckrör, bränsleförbrukning eller effekt, utan om att ha jäkligt kul. Allt annat är sekundära detaljer som man får anpassa efter huvudsaken = en jäkla skön hobby som ger massor av glädje.

                      Kör så det ryker!

                      #255995
                      Arash
                      Deltagare

                        Jag kan bara kort tillägga att vi (1) aldrig låser någon box och (2) sedan ett par år tillbaka aldrig låser mappningarna utan en tydlig överenskommelse om det med ägaren och detta är endast i undantagsfall (t.ex. racingteam som tecknar ett mer omfattande servicepaket där det ingår garantier osv…).

                        Dvs. ingen behöver gå och vara orolig för att vi låser deras mappning utan deras vilja.

                        Mer om detta kan man läsa här: http://pbz.se/information-om-lasning-av-mappning/

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.