SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Körde genom en större vattenpöl och bilen dog. Impreza GT -99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29127
    swoop
    Deltagare

      Tja!

      I fredags råkade jag köra igenom en lite större vattenpöl och strax efter det så hostar bilen till och dör. Försökte starta den igen men det hoppar bara på startmotorn. Jag fick hem bilen och tog ur batteriet och ladda upp det så bilen fick torka (har regnat sjukt mycket). Satte i batteriet igår men den vill inte starta 🙁 hoppar bara på startmotorn.. Vad kan vara fel? Äre nå tändstift som blivit blött?

      Hoppas någon kan hjälp mig.

      #247565
      Joakimgabrielsson
      Deltagare

        Hade samma problem med min moppe en gång i tiden. Då var det läck i tändhatten så det blev fukt på tändstiftet. Skruva ur och torka. Går den då så kanske ett par nya tändhattar är på sin plats. Har du inget motorskydd under motorn så ligger ju faktiskt topparna rätt nära backen och blir nog rätt blöta vid regnkörningn kan jag tro. Så köp ett skydd. Finns snygga i aluminium på importimageracing.com.

        #247555
        swoop
        Deltagare

          Skyddet under motorn sitter kvar. Men det var blött när jag kollade under motorhuven. Tänkte nästan på luftfiltret men det är orginal och sitter ju i luftburken så det borde vara safe..

          Någon mer som kanske vet något?

          #247547
          GT99
          Deltagare

            Gjorde det samma med min för många år sen och då var det fukt på lmm:en blåste den torr sen starta den igen.
            Annars kolla igenom säkringarna.

            #247549
            Twinturbo
            Deltagare

              Tror på blöta tändstift/kablar. Du har inte möjlighet att rulla in den på ett varmt o torrt ställe?

              #247556
              swoop
              Deltagare

                Får ta och kolla upp dessa saker då! 🙂 några mer förslag? 🙂

                #247566
                Joakimgabrielsson
                Deltagare

                  Men den borde väl starta även om ett av tändstiften är blött iof

                  #247550
                  Twinturbo
                  Deltagare

                    Men den borde väl starta även om ett av tändstiften är blött iof?

                    Jo, men om två eller flera är dyngsura är det tveksamt.
                    Min gick som en potta skit efter för hög fart genom en vattensamling, troligen bara på två burkar, men efter lugn körning ett par kilometer släppte det (då hade det antagligen torkat). Stängde aldrig av bilen…

                    #247552
                    Mumin
                    Deltagare

                      Om man kör i en vatten pöl och detta händer så borde forumet vara flödat efter motortvättar – bilen startar ej… Du får mer vatten ner mot kablarna stiften av en motor tvätt än en djup vatten pöl.. Du kanske har kört bort någon jord?

                      #247557
                      swoop
                      Deltagare

                        Nu är jag väldigt novis vad det gäller att ”meka” med bilar men har en kompis som är duktig på bilar som ska komma över och kolla idag så får vi se om vi blir klokare. Annars är det väl bara att byta LMM och stift och luftfilter…

                        #247558
                        swoop
                        Deltagare

                          Om man kör i en vatten pöl och detta händer så borde forumet vara flödat efter motortvättar – bilen startar ej… Du får mer vatten ner mot kablarna stiften av en motor tvätt än en djup vatten pöl.. Du kanske har kört bort någon jord?

                          Vart skulle denna Jord isåfall sitta?

                          När jag hade kört igenom pölen så kunde den gå en stund på tomgången men försökte jag gasa så dog den bara, kunde få igång bilen någon gång till men sen var det kört. Nu när jag försöker starta den så försöker bara startmotorn dra igång bilen men inget händer… 🙁

                          #247559
                          swoop
                          Deltagare

                            Gjorde det samma med min för många år sen och då var det fukt på lmm:en blåste den torr sen starta den igen.
                            Annars kolla igenom säkringarna.

                            Monterade du bara ut den och blåste på den?

                            #247548
                            GT99
                            Deltagare

                              Monterade du bara ut den och blåste på den?

                              Använde nog electrocleaner eller nåt liknande. Dock så när detta hände starta bilen och blöddra ett tag innan den dog igen. Så om din inte tänder alls är det sannolikt inte fel på lmm:en

                              #247567
                              Jonnek
                              Deltagare

                                jag var med om liknande. jag åkte på en grusväg tidigare iår som va lite översvämmad rätt va de är så rasar vägen så vattnet täckte hela huven o allting stampa fullt hann komma upp på vägen som tur va 2-3meter ut ur hålet så dör bilen.

                                hur mycke vi än försökte starta den så gick det inte så det vart och bogsera men åkte med 3an i helatiden det tog 2-3km så börja den rycka o smälla försökte man gasa så dog den så jag koppla och höll den på jämngas i ca 7-10min så funka den som vanligt igen efter det 😛 .åkte med den till subaru för felsök direkt efter . hade haft 7st felkoder men inga aktuella. så de va väl fukt som spöka lite här och där..

                                #247560
                                swoop
                                Deltagare

                                  Har varit i kontakt med Subaru verkstaden här i stan och ska få köra ut den så dom kan kolla felkoderna.. Funderar dock på om dom kommer synas då jag har haft ut batteriet för att ladda det.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.