SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Korkad fråga om knacksensor

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Snofi
    Deltagare

Om man ska montera knocklink, ska original knacksensor sitta kvar?

Hittade denna http://www.rb5oc.co.uk/stephaninstall.asp

Är det bara att sätta den som är gjort på bilderna?

Tacksam för svar på min korkade fråga ;P

Stoffe

Kvarnis
      Deltagare

Om man ska montera knocklink, ska original knacksensor sitta kvar?

Hittade denna http://www.rb5oc.co.uk/stephaninstall.asp

Är det bara att sätta den som är gjort på bilderna?

Tacksam för svar på min korkade fråga ;P

Stoffe

Ja K.L har en egen sensor 🙂

Snofi
        Deltagare

Men man ska ha både KL sensor och original sensor inkopplade ?
          Så som länken visade ?

Snofi
          Deltagare

Ska man ersätta original knacksensor med knocklink sensor eller ska man ha båda inkopplade ?

Gilarski
            Deltagare

Snofi, för att motorstyr skall ha koll på när det börjar knackas måste denne läsa sensorn som sitter orginal. Det är möjligt att signalen från Knock-Link knack-sensorn har exakt samma karaktär och därmed ekvivalent men såsom Kvarnis säger, låt den vara som den är.

Knock Link kommer bare ge dig en indikation på hur nära du är till knackningen, eller om du knackar, den kommer alltså inte göra något för att förhindra knackningen. Det är således du som måste släppa på gasen eller vidta andra åtgärder för att undvika knackningen när du ser att K.L börjar varna dig. Normalt skall dock orginal knacksensor informera motorstyr om läget varpå denne skall agera på lämpligt sätt så du borde inte få ’betydande’ knackproblem om motorstyr kan hantera knackningar vattentätt.

Huruvida orginal knack-rutin fungerar vattentätt eller ej är jag inte rätt man att svara på, har för lite erfarenhet av Subaru 😮

Hoppas det löser sig, funderar själv på att fixa K.L så småningom 🙂

Snofi
              Deltagare

Snofi, för att motorstyr skall ha koll på när det börjar knackas måste denne läsa sensorn som sitter orginal. Det är möjligt att signalen från Knock-Link knack-sensorn har exakt samma karaktär och därmed ekvivalent men såsom Kvarnis säger, låt den vara som den är.

Knock Link kommer bare ge dig en indikation på hur nära du är till knackningen, eller om du knackar, den kommer alltså inte göra något för att förhindra knackningen. Det är således du som måste släppa på gasen eller vidta andra åtgärder för att undvika knackningen när du ser att K.L börjar varna dig. Normalt skall dock orginal knacksensor informera motorstyr om läget varpå denne skall agera på lämpligt sätt så du borde inte få ’betydande’ knackproblem om motorstyr kan hantera knackningar vattentätt.

Huruvida orginal knack-rutin fungerar vattentätt eller ej är jag inte rätt man att svara på, har för lite erfarenhet av Subaru 😮

Hoppas det löser sig, funderar själv på att fixa K.L så småningom 🙂

WALL OF TEXT IN UR FACE!! haha

Tack för en bra förklaring, men då vet jag att jag ska köra med båda och att den ska fästas som bilderna visar i min länk.

/Stoffe

Gilarski
                Deltagare

WALL OF TEXT IN UR FACE!! haha

Tack för en bra förklaring, men då vet jag att jag ska köra med båda och att den ska fästas som bilderna visar i min länk.

/Stoffe

Haha, no prob. 😉

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.