› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kortare växellägen !
- Detta ämne har 8 svar, 907 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2005 kl. 22:56 #2988
jenza
Deltagareokok, kan inte missljudet bero på länkarmen som tar i då ?
eller äre ett vibrerande missljud ?
jadu jag har fasen ingen aning, den följde med när jag köpte bilen
av perra så jag montera dit den ..
vanlig svart QS 😛 hehe = ))19 december, 2005 kl. 06:19 #55952Manor
DeltagareGrattis mekar masse ;)hehe = )) gummiklubba ? Handflata , handflata grabben 😉 heheh =) nerå men starkt jobbat :Dtrögare att få i växlar? inge kortare lägen ? missljud ? Hmm…personligen med min QS som jag hade sen tidigare =sjukt korta lägen, lätt att växla, inget missljud..dock rasa lådan min men de berodde nog på lite för mkt leka på halt underlag samt lite streetrace 😉
Jorå, visst har det blivit betydligare kortare växellägen och efter jag lossade lite på bulten så blev det även växlandet lättare. (Miss)ljudet vet jag dock inte varför det dök upp, men det kan ju ha att göra med att det inte finns någon gummibussning i fästet utan nållager…om det är bra eller anus vet jag dock inte, men det ska väl anses vara lite ”lyxigare”.
Spontant så skulle jag även kunna tänka mig att kapa spaken 1,5cm för att minska växellägena lite ytterligare…men det blir inget micklande innan jag är nöjd eller har vant mig vid (miss)ljudet ;-).
Vad har du för QS monterad?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55954Manor
DeltagareJag har efter ett antal timmars mickel lyckats få bort missljudet helt (tror jag…och jag iinte har blivit döv på kuppen) ;).
Jag kör nu med den korta rörbiten/styrningen med en o-ring (som jag trädde på styrningen) samt den smalare av de vita plastringarna ditsatt på den högra sidan. Därefter kan man dra åt skruven lika hårt som med originalspaken (alltså max), utan att spaken kärvar eller skramlar. Efter detta säkert tionde försök så hörde jag faktiskt inget missljud, och det var fortfarande lätt att växla.
Igår tog jag en tur till Suuuuurahammar och det lät då mest från 5:ans växel, men nu är det förhoppningsvis bara ett minne blott
:).mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55949SecretAgentMan
DeltagareR E S P E K T !!!
Vart är världen på väg… 😀
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #55950Manor
Deltagare…ni tror det väl inte, men jag har själv monterat min nyköpta shortshift på 10 minuter utan att ens ringa till Jerry :P. Monteringen gick perfekt, men jag använde den kortare styrningen istället för den längre som skulle användas enligt de instruktioner vi tidigare fått. Anledningen till att jag valde den kortare var att den matchade originalspakens bussning perfekt, vilket jag antar är vad man ville uppnå :o.
Hur som helst var det inga problem alls (om det nu fungerar när jag provkör)..skiter det sig så får jag väl glida över till Jerry på ettan på tisdag ;).
mvh Mats N
PS. Alien, jag öppnade INTE takluckan…jag dammade bara på spaken med gummiklubban några gånger…och smack så satt spaken på plats :).
PS2. Inte vet jag hur mycket kortare växellägena blev, men det blev åtminstone betydligt trögare att få i växlarna så det lär väl ha hänt en del…19 december, 2005 kl. 06:19 #55953Manor
DeltagareMats:Go gummihammaren! Hade faktisktinga problem att smälla dit knoppen jag heller 🙂 ..men som jag sagt innan blir jag inte av med d skumma ljudet ;(
Använd den korta rörbiten/styrningen…den bredare plastbrickan ska ligga på vänster sida (hmm, undrar om det spelar någon roll på vilen sida den ligger :o…man kanske skulle testa och lägga den på högersidan). Dra inte åt bulten så hårt, min är ganska lös nu men inte så att man kan röra den för hand utan 12:ans nyckel. Detta har i princip löst alla mina problem…endast svaga ljud från 3:an nu (speciellt när man rör spaken åt höger och vänster).
Jag ska kolla så att inte något ligger emot plåten…jag tror inte det, men jag kan inte svära på det.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55955gotte51
DeltagareMats:Go gummihammaren! Hade faktisktinga problem att smälla dit knoppen jag heller 🙂
..men som jag sagt innan blir jag inte av med d skumma ljudet ;(
19 december, 2005 kl. 06:19 #55956jenza
DeltagareGrattis mekar masse 😉
hehe = ))
gummiklubba ? Handflata , handflata grabben 😉 heheh =)
nerå men starkt jobbat 😀
trögare att få i växlar? inge kortare lägen ? missljud ?
Hmm…
personligen med min QS som jag hade sen tidigare =
sjukt korta lägen, lätt att växla, inget missljud..
dock rasa lådan min men de berodde nog på lite för mkt leka på halt underlag samt lite streetrace 😉19 december, 2005 kl. 06:19 #55951Manor
Deltagare😀
Ja, helt perfekt blev det väl inte ;). Precis som Gotte51 så fick jag ett surrande ljud så fort man rörde lite på spaken (typ vid växling), samt att det var lite för trögt att växla. Jag lossade all ”plast” igen och öppnade lite på bulten som håller spaken på plats. Nu lät det lite mindre, samt att växlingarna även gick lättare. Det är dock ett svagt (miss)ljud från spaken/lådan som inte hörts förr. Inte mycket, men mer än att det bara är ett ”jag-har-nyss-meckat-med-något”-ljud. Kanske är det nållagret i spakfästet som rasslar lite, den bussning som sitter på originalspaken bör väl vara en aning tystare.
Ni som vet, kan något påverkas negativt i lådan av shortshift:en? Kan det bli en ”snebelastning” på något, eller är det så att om en växel är i så är den i och att spaken i sig inte kan påverka synkringar/drev etc. på ett negativt sätt!!?
Hur som helst så var själva bytet faktiskt lätt som en plätt, och jag är stolt att jag lyckade UTAN att öppna takluckan :P.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.