› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kraftigare växellåda?
- Detta ämne har 9 svar, 1,157 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 10 månader sedan av
Fyhr.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2003 kl. 14:28 #2129
Phille
DeltagareHar precis köpt en Impreza Gt som är vettigt trimmad med fina saker. och kompling är en bra sådan.
men ett problem återstår Växellåda, orginal har jag läst håller för ~300hp vid ganska normal körning.
har inte tänkt köra normalt och har ca 330hp~.
är mycket sugen på att köra på strip och på bana.så vill ha tips på var/vilken/pris bild. är inte sugen på en dogbox lådan eftersom jag använder bilen privat fram och tillbaka genom vår lilla stad här på gotland.
/mvh Phille
16 april, 2003 kl. 14:38 #49606Phille
DeltagareOch jag har sökt i forumet men inte hittat något konkret,
bara höga kostnader och funderingar.16 april, 2003 kl. 15:31 #49604Kvarnis
DeltagareDu kan köpa en synkad variant av Chalak/PAR från en trevlig prick I UK som bla SAM har håller för 450bhp :D…kostar ~£2000 +arbete å så.
Hör med SAM då han dels har fixat en sådan låda själv, och kan säga hur den funkar och hur många $ det kommer att kosta dig;):D
tänker du köra mycket på strippen så kan du med fördel köpa en dogbox dock.
Den håller bättre för vålsamma växlingar/Kvarnis
16 april, 2003 kl. 15:36 #49601SecretAgentMan
DeltagareDet är helt klart en synkad sats från PAR Engineering man skall kika på….men budgetera för en operation på ~30.000:-.
Den använder standard synkringar, och känns som vilken annan låda som helst – men pallar betydligt mer.
Jag och din nya bil är gamla bekanta – så jag fortsätter gärna att pilla med den. 😉 😀
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen16 april, 2003 kl. 15:37 #49602SecretAgentMan
DeltagareNågot jag skulle rekommendera Å DET GRÖVSTA är att göra detta INNAN raset. Att göra rent efter mitt ras tog längre tid än att bygga den nya lådan…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen16 april, 2003 kl. 18:47 #49607Phille
DeltagareHur är dogbox låda om man säger på bana? fördel eller nackdel till en sådan SAM har?
Vi får förmodligen vår egna lilla bana här på ön i sommar..
Gotland Ring./mvh Philip
16 april, 2003 kl. 19:05 #49603SecretAgentMan
DeltagareEn sk dogringlåda kräver ett helt annat engagemang än en vanlig synkad sak, dubbeltrampa och varvmatcha vid både upp och nedväxlingar….brutalitet och allämnt oväsen väntar den hugade spekulanten. 😉
Är det en gatbil som skall brukas lite hårdare rekommenderar jag synkad sats, är det en racebil som skall tas ut på gatan ibland är det en dog (eller om det skall satsas på rattlås).
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen6 maj, 2003 kl. 12:20 #49608Fyhr
Deltagaremen om man kör med ca 260 hk (är hugande spekulant till en impreza som uppges ha denna effekt (FMIC, downpipe, slutburk och luftfilter)) håller originalkopplingen och växellådan något sånär då?
6 maj, 2003 kl. 12:29 #49605Kvarnis
Deltagare260bhp ska vara ganska lungt om du/den före ägaren inte ständigt gjort/gör Banzai Starter.
Kopplingen kan iofs ha en tendens att slira på högre växlar ev.
Om den har mappats om dvs..annars så är det nog relativt lungt ;):DMin låda höll 1 år med över 300Bhp, men när jag klev upp på 350Bhp så dog den rätt så fort.
Men det är vridet som dödar lådan..nEfter 400Nm börjar väl problemen uppstå.
Med orginal koppling så håller den nog längre alla fall 😉/Kvarnis
6 maj, 2003 kl. 13:12 #49609Fyhr
DeltagareKom på det, ecutek 3 skulle den visst ha också! så med lite lagom försiktighet klarar koppling och låda sig ett tag ivf? låter super!
mvh Pontus Fyhr
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.