SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Krängningshämmare (whiteline)

• Detta ämne har 17 svar, 1,919 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Turbovin.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    TomK
    Deltagare

Finns flera varianter 22mm 24mm och 27mm.
      Vad bör man ha? Ska givetvis byta både fram och bak.
      Vad rekomenderar ni?

/

Koffe
      Keymaster

24mm verkar vara rekomendationen. Gärna ställbara så du kan leka lite med inställningarna (hårdast fram och medel bak ska visst vara ett bra utgångsläge =).
        22mm ska räcka för de flesta ”trackday weekend bandits” enligt Whiteline själva men 24mm verkar vara det de flesta kör på (så även jag sen ett par dagar tillbaks =).
        27mm är ”race only” tror jag. Vad det innebär vet jag inte men jag tyckte det lät overkill 🙂

johan_gt
        Deltagare

Jag själv funderar på att köpa ett par. Är 22 fram samt 24 bak en bra setup då?

tendency
          Deltagare

Ni skriver inte vad ni har för bilar… Men jag antar att bilen på TomK’s avatar är den som gäller (2006-07?). Och att johan_gt har just en GT (vilket jag dock vet sedan tidigare). 🙂 Finns en del att läsa om ämnet i forumet.. Men bara för att jag är så snäll, så hittade jag lite läsvärt för er båda i denna tråd.

Finns flera varianter 22mm 24mm och 27mm.
            Vad bör man ha? Ska givetvis byta både fram och bak.
            Vad rekomenderar ni?/

Jag vet inte hur hårda krängarna är på din bil original, men som jag har förstått det är droplinksen (av plast?) klena, precis som på GT. Så byt även droplinks. Vilken storlek beror ju på vad du ska använda bilen till, men ska du inte köra hårt som f*n på bana osv känns 27mm onödigt.

Jag själv funderar på att köpa ett par. Är 22 fram samt 24 bak en bra setup då?

Med hårdare krängare bak än fram får du mer överstyrd bil. Vill du behålla originalegenskaperna, men få bättre styvhet, så kör du samma storlek fram och bak. Jag hade 22mm fram och ställbart bak (inställd på medelläget/mittenhålet, vilket tydligen ska motsvara ca 22mm) på min GT och det blev skillnad mot originalhämmare!

Turbovin
            Deltagare

Jag kör ställbara 22mm fram och 24mm bak. Det är väl ingen som gillar understyrning 😀

TomK
              Deltagare

Ok, då blev man lite klokare.
                Japp bilen på avataren gäller men det är en -03 sti 🙂
                Då får det bli 22mm fram och 24mm bak.

Tackar!

specialized
                Deltagare

Ok, då blev man lite klokare.
                  Japp bilen på avataren gäller men det är en -03 sti 🙂
                  Då får det bli 22mm fram och 24mm bak.

Tackar!

På en New age verkar grövre fram än bak, vara den rätta kombinationen för rätt balans.
                  På en GT däremot, funkar det med lika grova eller grövre bak, då GT `n är väldigt understyrd i orginal 🙂
                  Kolla denna tråden : http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67852&highlight=kr%C3%A4ngare

Koffe
                  Keymaster

Jag kör en WRX -03, och rekomendationerna i mitt inlägg ovan är vad jag hört till just newage (24mm ställbart fram och bak, hårdast fram, medel bak). Bytte även fästen + droplinks bak men kör original fram då de uniballs som Whiteline säljer inte ska gilla svensk vinter.

/Koffe

TomK
                    Deltagare

Ok, hur är det med understyrningen om man har 24mm runtom?
                      Man har ju gärna lite mera överstyrning. 🙂

Jag kör en WRX -03, och rekomendationerna i mitt inlägg ovan är vad jag hört till just newage (24mm ställbart fram och bak, hårdast fram, medel bak). Bytte även fästen + droplinks bak men kör original fram då de uniballs som Whiteline säljer inte ska gilla svensk vinter.

/Koffe

Koffe
                      Keymaster

Ingen aning än, har bara kört ~10 mil med mina =)
                        Vill jag ha mer överstyrning så kan jag alltid ställa om till hårdaste läget bak oxå.

specialized
                        Deltagare

Grundtanken med krängare är att finjustera balansen i bilen, så man får en neutralt beteende.
                          Alltså att bilen släpper bak och fram samtidigt, för precis innan det händer så går det som fortast genom kurvan 😉

Vill man ha en verkligen överstyrd bil, så är det ju bara att köpa en 27 mm bak och köra orginal fram :rolleyes: 😀

TomK
                          Deltagare

Tack för alla svaren! 🙂

Då får det bli 24mm ställbara runt om.

Superman
                            Deltagare

Jag blev också sugen på whiteline grejer nu.
                              Vart hade du tänkt beställa ifrån ?

Torgan
                              Deltagare

http://www.advan.se/app/index.html Kan jag tipsa om! Bestälde nyss lite whiteline där ifrån å de var mkt bra priser!

TomK
                                Deltagare

Har mailat till dom flera gånger ang pris. Men får inget svar.
                                  Så jag lägger mina pengar på annat håll.
                                  Tack endå! 🙂

http://www.advan.se/app/index.html Kan jag tipsa om! Bestälde nyss lite whiteline där ifrån å de var mkt bra priser!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.