SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Krasslig startmotor?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    TommyToad
    Deltagare

Jag har fått ett otrevligt missljud på bilen när man använder startmotorn, låter som något mekaniskt som slirar/tuggar när man drar runt motorn. Själva startmotorn verkar inte vara dålig men jag antar att det är någon del som sitter efter den som man kan byta? Vet någon vad denna del heter, hur svår den är att byta och möjligtvis vart jag hittar den?

Bilen det gäller är en GT, årsmodell 00.

Dash
      Deltagare

Du har inte ett dåligt batteri då? Då låter det ungefär som något som kuggar över.

Annars så är det enkelt att byta/kontrollera. Bort med intercoolern (slangklämma på turbo och vid insug samt en bult på vardera sida intercoolern). Då ser du startmotorn vid förarsidan. Denna sitter med två långa bultar som också bultar ihop motor och låda. Bara att lossa och skruva ut sedan lossar du startmotorn. Då ser du hur drevet ser ut. Tidsåtgång ~15 minuter.

TommyToad
        Deltagare

Du har inte ett dåligt batteri då? Då låter det ungefär som något som kuggar över.

Annars så är det enkelt att byta/kontrollera. Bort med intercoolern (slangklämma på turbo och vid insug samt en bult på vardera sida intercoolern). Då ser du startmotorn vid förarsidan. Denna sitter med två långa bultar som också bultar ihop motor och låda. Bara att lossa och skruva ut sedan lossar du startmotorn. Då ser du hur drevet ser ut. Tidsåtgång ~15 minuter.

Mmm. Plockade ner startmotorn och konstaterade att drevet som ska kugga i startkransen satt helt slappt. Hela fasthållningen för den pinnen som åker ut var helt lös. Köpte en begagnad startmotor och skulle byta, men då fick jag strul med gängorna på dom långa bultarna. Ena gängan var lagad med någon slags helicoil eller dylikt och den fjädern följde med ut. Fick borra om den gängan och gänga om.

Tog typ hela dagen och när jag var klar så hade jag missat minuskabeln som skulle sättas mellan startmotor och växellåda i ena bulten. Gick knappt att starta och kändes som batteristrul men efter att ha återställt den kabeln så går den kanon nu. Startar kvickt och fint igen.

Tack för hjälpen ändå!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.