› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Kylar problem, KOKAR!
- Detta ämne har 14 svar, 1,805 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av
adrenalin.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2014 kl. 16:55 #32157
TeraX
DeltagareHejsan!
Skulle verkligen behöva hjälp!
Var ute och körde rätt så rejält idag, nästan hemma börja det höras ett ”gnisslande” ljud vid mycket gaspådrag.
När jag kom hem och stanna bilen öppna jag motorhuven och hörde att motorn kokade. Öppnade locket till kylaren och lät den svalna.Nu är min fråga vilka lock är till kylaren?
Och Vad kan ha orsakat att den kokade?Har ringat in locken som jag fattat har med kylaren att göra.
Är helt ny på subaru, och har ingen tidigare erfarenhet om boxer motorer.
10 april, 2014 kl. 17:16 #267606Puggen
DeltagareHur hörde du att motorn koka?
Inte så smart att öppna lock till kylarlock, kokar mer.
Vatten kokar när? 100 Celcius.
Vatten/Glykol kokar över 100 Celcius, plus att när det är tryck i systemet gör det så att kokpunkten ökas, lossa på locket och det börjar koka pga du sänker övertrycket.Till kylsystemet? Alla lock verkar vara till det, det mittre har icke jag däremot..
Men det till höger är ej trycksatt.
10 april, 2014 kl. 17:50 #267605TeraX
Deltagarejaa självklart är det så…vad dum jag är.
Så det vänstra locket ska det vara hur mycket glykol i?
Var även ute och provkörde bilen igen efter att har fyllt på det vänstra ”locket” en liten skvätt, kom hem igen och öppnade och då kom det ut vitt/ljust ”vatten” från behållaren, och det luktade mycket starkt….
Tempmätaren i bilen ligger precis jätte lite under mitten på mätaren.
Vad kan detta vara?
10 april, 2014 kl. 18:29 #267607Puggen
DeltagareVänta lite..
Du fyller i kärlet som är transparent/vitt. Framifrån bilen, kollar du ner på höger sidan utav kärlet som är avlångt och på sidan skall du se MIN och MAX, lys med lampa så syns det bättre.
DÄR fyller du.. Visst kan du fylla på de andra ställena också, om du luftar eller så.. (Eller tolka jag dig fel, vissa säger hö/vä när de menar framifrån, eller sittandes i bil..
Min ligger ungefär ett streck nedanför mitten.
10 april, 2014 kl. 19:06 #267602söder
DeltagareDet vita kärlet är ett expansions kärl, luktar det avgaser från kärlet eller bubblar när den står på tomgång?
10 april, 2014 kl. 19:19 #267598Tribbe
DeltagareMin far öppnade ett kylarlock en gång när det var vamrt. Han fick tillbringa resten av den dagen i en dusch på sjukhuset. Han klarade sig undan ärr men har tunnare hud runt näsan.
10 april, 2014 kl. 19:27 #267603söder
DeltagareDet vita kärlet bredvid kylare är inga problem att öppna när bilen är varm. Men dom andra två är det en big no no på.
10 april, 2014 kl. 20:40 #267600adrenalin
DeltagareLåter som det skulle kunna vara en trasig topplockspackning. Kolla i oljan om du kan se några vattenbubblor alternativt olja i vattnet.
10 april, 2014 kl. 21:09 #267597Andersson
DeltagareDe två främsta locken du markerat med en grön ring är till kylaren ja men det vänstra bakre du markerat är oljan till servostyrningen så ja den kan nog lukta och bli vit om du blandar den med vatten och glykol. Har aldrig brytt mig om att testa själv efter som jag tycker det känns som onödigt arbete och det brukar jag försöka undvika 😉
10 april, 2014 kl. 21:31 #267599kleinis
DeltagareDe två främsta locken du markerat med en grön ring är till kylaren ja men det vänstra bakre du markerat är oljan till servostyrningen så ja den kan nog lukta och bli vit om du blandar den med vatten och glykol. Har aldrig brytt mig om att testa själv efter som jag tycker det känns som onödigt arbete och det brukar jag försöka undvika 😉
tänker du inte fel nu ? är inte oljan till servon den som sitter höger fram (FÄRDRIKTNIG) under insugs plast skiten 😉 den högra inringade saken på sidan av INSUGET har ett kylar lock också och alla subaru botorer jag meckat med har en kylar tank där 😛
11 april, 2014 kl. 00:03 #267608important
DeltagareGnisslande ljud och motorn kokat. Skuren/trasig vattenpump låter rimligt.
Har du nyss grejjat med kylet? Luft i systemet kan du ha.11 april, 2014 kl. 06:43 #267604söder
DeltagareGnisslande ljud och motorn kokat. Skuren/trasig vattenpump låter rimligt.
Har du nyss grejjat med kylet? Luft i systemet kan du ha.låter mest troligt, för om motorn kokar syns det rätt tydligt och temp mätaren rör sig väldigt fort till det övre markeringen.
11 april, 2014 kl. 09:28 #267610JoakimOhlsson
DeltagareOm vattenpumpen är paj så går ju även temp mätaren upp i max?
11 april, 2014 kl. 10:33 #267609important
DeltagareInte om det är luft i systemet efter första kokningen då han sa att han fått fylla på vatten
11 april, 2014 kl. 11:45 #267601adrenalin
DeltagareInte om det är luft i systemet efter första kokningen då han sa att han fått fylla på vatten
Vattenpumpen är väl fortfarande trasig (om den nu gått sönder) fast det finns luft i systemet, eller vad menar du? Som jag uppfattade det så fyllde han på EFTER att den kokat.
Det första enkla test man gör oavsett är att kolla så inte någon topplockspackning gått sönder.. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.