› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kylare
- Detta ämne har 61 svar, 4,590 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
important.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2013 kl. 16:23 #258896
matte555
DeltagareFar ut och plåga bilen, sen stannar du och låter den stå på tomgång. kolla om det bubblar i expantionskärlet och om det blir överfullt (vita burken på kylaren med gult lock)
om ja så kan det vara att kylarlocket läcker eller sitter fel och i värsta fall kan du ha trasiga toppackningar.
värt att prova kanske 🙂
30 juli, 2013 kl. 17:30 #258920söder
DeltagareFar ut och plåga bilen, sen stannar du och låter den stå på tomgång. kolla om det bubblar i expantionskärlet och om det blir överfullt (vita burken på kylaren med gult lock)
om ja så kan det vara att kylarlocket läcker eller sitter fel och i värsta fall kan du ha trasiga toppackningar.
värt att prova kanske 🙂
Tycker bilen vore svårstartad eller komma vit rök när man kör om den läcker så pass.
Sitter ett efter monterad expantionkärl, den är halv full nu när bilen är kall. kärlet är på max 4 dl.
Har cosworth packningar i toppen plus rosa locktite.
31 juli, 2013 kl. 08:11 #258921söder
DeltagareVar ute och körde och såg att det kom ut vatten genom expansionskärlet som är fult, det bubblade sen gick fläcktarna igång och det slutade bubbla på en gång, motoroljan ser bra ut.
Ska byta termostat imorgon, så får se om vattnet ser bra ut.
31 juli, 2013 kl. 08:52 #258900TomK
DeltagareVar ute och körde och såg att det kom ut vatten genom expansionskärlet som är fult, det bubblade sen gick fläcktarna igång och det slutade bubbla på en gång, motoroljan ser bra ut.
Ska byta termostat imorgon, så får se om vattnet ser bra ut.
Byt lock.
Dom är trötta och håller inte tätt.31 juli, 2013 kl. 10:33 #258897matte555
Deltagaretycker också nytt lock är steg 1.
vilket av kärlen pratar du om, det som sitter skruvat på insuget eller det som sitter monterat på kylaren?
verkar inte vara helt ovanligt att eftermaknadslock inte håller trycket och släpper ut kylvattnet i expationskärlet(brevid kylaren) när det börjar bygga tryck.
Hoppas du fattar hur jag menar mitt skrivspråk har en del att önska 😉
31 juli, 2013 kl. 10:39 #258922söder
DeltagareJag menar kärlet som sitter bredvid kylaren, har beställt ett nytt orginal kärl.
31 juli, 2013 kl. 13:54 #258901TomK
DeltagareJag menar kärlet som sitter bredvid kylaren, har beställt ett nytt orginal kärl.
Du har ett 1,1 bars lock på motorn och ett 1,37 bar på kylaren.
När dom blir gamla och trötta så är det som Matte555 skriver att dom inte håller tätt och trycker ut vattnet i plastbehållaren som sitter bredvid kylaren. Den behållaren är aldrig trycksatt utan bara till för när det rinner över.1 augusti, 2013 kl. 11:51 #258923söder
DeltagareDu har ett 1,1 bars lock på motorn och ett 1,37 bar på kylaren.
När dom blir gamla och trötta så är det som Matte555 skriver att dom inte håller tätt och trycker ut vattnet i plastbehållaren som sitter bredvid kylaren. Den behållaren är aldrig trycksatt utan bara till för när det rinner över.Har beställt nya lock, så jag kommer buta termostat och lock samtidigt.
3 augusti, 2013 kl. 14:25 #258924söder
DeltagareHar bytt termostat och det övre locket, vätskan såg bra ut som kom ut, ska co kolla vattnet i veckan som kommer bara för att vara säker.
Glömde skriva att det var sot eller någon annan sorts svart smuts i botten på termostathuset och även på lilla hållet på termostaten.
6 augusti, 2013 kl. 09:40 #258925söder
DeltagareFick tid att co mäta nästa vecka, jag kollade upp vad det satt för tjocklek på toppackningen och det ska tydligen vara 0,78mm cosworth packning är inte det lite lite när bilen laddar 1,45.
15 augusti, 2013 kl. 15:41 #258926söder
DeltagareFick tillbaka bilen idag från verkstan efter att dom kollat COn och provtryckt den, verkar vara en packning som dragit.
Kollade med dom vad dom skulle ha för att byta packningen, dom ville ha 30k till att börja med och då ingick inte planning eller provtryckning.
tycker 30k låter mycket.
15 augusti, 2013 kl. 15:54 #258902TomK
DeltagareFick tillbaka bilen idag från verkstan efter att dom kollat COn och provtryckt den, verkar vara en packning som dragit.
Kollade med dom vad dom skulle ha för att byta packningen, dom ville ha 30k till att börja med och då ingick inte planning eller provtryckning.
tycker 30k låter mycket.
30k låter väldigt mycket.
Det är bara för att visa att dom inte vill göra jobbet.Vart finns du?
15 augusti, 2013 kl. 16:14 #258927söder
Deltagare30k låter väldigt mycket.
Det är bara för att visa att dom inte vill göra jobbet.Vart finns du?
Jag finns i uppsala.
15 augusti, 2013 kl. 16:45 #258907TypeR
Deltagare30k is way to much, are you 100% that’s its a toplocks packing that has gone, did they carry out a sniffer test to see If exhaust gases where mixing with the coolant,, is it leaking coolant out of the expansion tank ? Get a length of hose and attach it to the outlet from the expansion tank and lay it on your windscreen so you can see the end close bonnet carefully and go for a spirited drive if coolant is forced out of the hose then yep it’s almost defiantly a top gasket but 30k is stupid money, I’d do it for a lot less 😉
15 augusti, 2013 kl. 17:04 #258928söder
DeltagareDom mäte avgaserna i i kylarvattnet. Och den trycker ut vattnet vid belastning. Så jag hoppas det e packningen och inte någon spricka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.