SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kylarvätska

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    alexandersalle
    Deltagare

Hej jag upptäckte här om dagen att det va dåligt kylarvätska i behållaren och tänkte fylla på men vet inte vad förra ägaren hade i, jag kollade lite i mappen jag fick med bilen där alla kvitton och grejer ligger, där hittade jag ett papper på ngn kylarvätska som heter PEAK Global life time antifreeze & coolant. Misstänker att det är den han använt förut men vet ej, så jag undrar om man vågar köpa hem en sån flaska och fylla på

t1hero
      Deltagare

Ja, köp sådan och fyll på med för den är blandbar med alla sorter.
        Men innan du fyller på kollar du färgen på existerande kylvätska, är det samma som den PEAK du köpt så är det ju 99% så att det är PEAK i ditt system. Är det en annan färg kan det vara en annan sorts PEAK (så tag med det gamla kvittot så att du får samma produktnummer om det står på kvittot) eller vad som helst (hallonsoda). Om färgen skiljer, häll i ändå men byt innan det blir kallt.

Risken när man blandar en ”blandbar” men godtycklig annan kylvätska är att fryspunkten och åldersstabiliteten ändras kraftigt (detta är värsta fallet, i bästa fallet händer inget dåligt)

adrenalin
        Deltagare

Eller så byter du allt ihop så behöver du inte oroa dig 🙂

alexandersalle
          Deltagare

Det är inget kvitto, bara ett produktblad på den kylarvätskan, orkar inte byta just nu därför jag tänkte fylla på bara så att man kan ut och åka

TomK
            Deltagare

Är väl bara att hälla på lite vatten??

t1hero
              Deltagare

Är väl bara att hälla på lite vatten??

Korrekt, vatten! Pedanterna drar i batterivatten/destvatten.

t1hero
                Deltagare

Ingen som kör waterless coolant? Behöver man ju aldrig byta ut. Lite sugen på det.

Onödigt dyrt med överdriven livstid på en bil man skruvar på, man tömmer ju ändå ur kylvätskan av andra anledningar, och jag tror absolut inte på att samla upp och återföra.

Jag har blivit tvungen att återfylla systemet två gånger på bana när övrekylarslangen fått hål, dessutom har systemet behövt fyllas på efter att jag monterade vevhusventilation och när Klenis lossade turbon och när de bytte kamremmen på verkstad.

På en familjebil eller smiskarbrukis är det absolut en bra idé.

alexandersalle
                  Deltagare

Kollade idag och färgen verkade va gul/grön

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.