SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kylarvätska, vilken ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Adder
    Deltagare

Har en -07a. Försökte läste mig till vilken vätska de ska vara men lyckades ej.

Den vätska som är i behållaren är typ rostfärgad ser knepigt ut.

Vilken ska de vara till att börja med ?

adrenalin
      Deltagare

Subaru kör väl med någon gul kylarvätska? Ska vara okej att blanda med vanlig blå som du hittar på mackarna. Dock kan man ej förlita sig på färger då detta bara är färgämne som olika tillverkare verkar göra lite som de vill med.. Åk till Subaru så vet du att du får rätt 🙂

TomK
        Deltagare

Den gula är PEAK kylarvätska finns på mekonomen.

adrenalin
          Deltagare

Kan även tillägga att man i regel aldrig bör blanda röd glykol med någon annan färg..

clasen
            Deltagare

Som TomK sa, kör Peak! Och återigen, finns på mekonomen men man kan behöva beställa. Tror inte alla har den inne, iaf inte där jag handlade

Adder
              Deltagare

Tacksam för svaren.

Nu är saken den att en aukt. versktad i sept förra året bytt kylarvätska, grön. Nu ser den röd/rostfärgad ut =/ Inte som röd kylarvätska jag har haft i andra bilar utan mer åt rosthållet.. Den nyansen.

important
                Deltagare

Det brukar stå på om den är mer avsedd för aluminiummotorer. Ofta är den röda det men inte alltid som sagt.

adrenalin
                  Deltagare

Tacksam för svaren.

Nu är saken den att en aukt. versktad i sept förra året bytt kylarvätska, grön. Nu ser den röd/rostfärgad ut =/ Inte som röd kylarvätska jag har haft i andra bilar utan mer åt rosthållet.. Den nyansen.

Bytte de till grön men den har blivit röd? Verkar konstigt om det skulle ha rostat i kylsystemet? Speciellt på en 07a. De kanske inte tömde ut all tidigare glykol eller något..

t1hero
                    Deltagare

Färgerna verkar vara olika på olika märken, jag hittar i allafall ingen standard.
                      Gamla grön/blå sorter kan ofta inte blandas med nya rosa sorter (skär sig bruna klumpar). Medan nya grön/blå kan blandas.

Det slutade med att jag lämnade in 20 liter glykolhaltigt grönaktigt sköljvatten när jag bytte till en rosa sort. Om det behövdes eller inte vet jag inte men jag städade iallafall förrådet från gamla spolvätskedunkar. Sköljde med kranvatten men spädde med batterivatten.

Vill du läsa på själv rekommenderas t.ex denna om VAG’s sorter: https://sites.google.com/site/1810martin/antifreeze

Hittade ett bra citat: ”Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet.” Dvs det kan se fördjävligt ut utan skadliga klumpar.

Adder
                      Deltagare

Verkstaden säger att i arbetsordern står de Grön med de använder bara röd sen vilket de var från början är mer osäkert.

så här ser den ut:

Vad tror ni? Ser fel ut…

edbe
                        Deltagare

Ser ju inte så grön ut! Är väl bara att åka till Subaru o köpa det dom rekomenderar sen byta allt om du är osäker 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk

Adder
                          Deltagare

Ser ju inte så grön ut! Är väl bara att åka till Subaru o köpa det dom rekomenderar sen byta allt om du är osäker 🙂

Sent from my iPhone using Tapatalk

I AO står de grön med de använde röd.

Jo visst men har ju fortfarande garanti/att de ska göra rätt.

I min värld ser inte röd glykol ut sådär eller?

Kan ta upp lite då de syns bättre.

Gystompa
                            Deltagare

Eftersom du har en Aluminium motor så ska du ha en etylen baserad glykol. Inget annat.

Och röd glykol är Etylen longlife. Vilket är typ det bästa du kan hälla i den.

Sen finns det garanterat massvis andra färger med av etylen om man letar. Vet att Gul finns med.

Men om du har röd glykol i bilen nu. Låt den isf vara. För då har du korrekt glykol i

clasen
                              Deltagare

Eftersom du har en Aluminium motor så ska du ha en etylen baserad glykol. Inget annat.

Och röd glykol är Etylen longlife. Vilket är typ det bästa du kan hälla i den.

Sen finns det garanterat massvis andra färger med av etylen om man letar. Vet att Gul finns med.

Men om du har röd glykol i bilen nu. Låt den isf vara. För då har du korrekt glykol i

Om de nu är röd ja, eller ”rosa” som det borde heta.

Det Adder verkar ha i kärlet ser ut som något rost-rött, typ sådant man hittar i en gammal b20 som stått 5 år med bara vatten i motorn 😀

Är kylvätskan så vidrig som den ser ut skulle jag definitivt göra en insats å byta.

Peak:en är f.ö. bärnstensfärgad

Gystompa
                                Deltagare

Det är väl nå gamla avlagringar eller skit som löst upp sig.
                                  Eller så har nån fått för sig att man ska slå i propylen och blandat.

Röd är rätt iallafall

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.