› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kylarvätska, vilken ?
- Detta ämne har 35 svar, 3,987 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2014 kl. 07:28 #31763
Adder
DeltagareHar en -07a. Försökte läste mig till vilken vätska de ska vara men lyckades ej.
Den vätska som är i behållaren är typ rostfärgad ser knepigt ut.
Vilken ska de vara till att börja med ?
29 januari, 2014 kl. 09:09 #264498adrenalin
DeltagareSubaru kör väl med någon gul kylarvätska? Ska vara okej att blanda med vanlig blå som du hittar på mackarna. Dock kan man ej förlita sig på färger då detta bara är färgämne som olika tillverkare verkar göra lite som de vill med.. Åk till Subaru så vet du att du får rätt 🙂
29 januari, 2014 kl. 09:28 #264483TomK
DeltagareDen gula är PEAK kylarvätska finns på mekonomen.
29 januari, 2014 kl. 10:33 #264499adrenalin
DeltagareKan även tillägga att man i regel aldrig bör blanda röd glykol med någon annan färg..
29 januari, 2014 kl. 14:58 #264506clasen
DeltagareSom TomK sa, kör Peak! Och återigen, finns på mekonomen men man kan behöva beställa. Tror inte alla har den inne, iaf inte där jag handlade
31 januari, 2014 kl. 07:12 #264509Adder
DeltagareTacksam för svaren.
Nu är saken den att en aukt. versktad i sept förra året bytt kylarvätska, grön. Nu ser den röd/rostfärgad ut =/ Inte som röd kylarvätska jag har haft i andra bilar utan mer åt rosthållet.. Den nyansen.
31 januari, 2014 kl. 11:35 #264508important
DeltagareDet brukar stå på om den är mer avsedd för aluminiummotorer. Ofta är den röda det men inte alltid som sagt.
31 januari, 2014 kl. 17:12 #264500adrenalin
DeltagareTacksam för svaren.
Nu är saken den att en aukt. versktad i sept förra året bytt kylarvätska, grön. Nu ser den röd/rostfärgad ut =/ Inte som röd kylarvätska jag har haft i andra bilar utan mer åt rosthållet.. Den nyansen.
Bytte de till grön men den har blivit röd? Verkar konstigt om det skulle ha rostat i kylsystemet? Speciellt på en 07a. De kanske inte tömde ut all tidigare glykol eller något..
31 januari, 2014 kl. 23:19 #264490t1hero
DeltagareFärgerna verkar vara olika på olika märken, jag hittar i allafall ingen standard.
Gamla grön/blå sorter kan ofta inte blandas med nya rosa sorter (skär sig bruna klumpar). Medan nya grön/blå kan blandas.Det slutade med att jag lämnade in 20 liter glykolhaltigt grönaktigt sköljvatten när jag bytte till en rosa sort. Om det behövdes eller inte vet jag inte men jag städade iallafall förrådet från gamla spolvätskedunkar. Sköljde med kranvatten men spädde med batterivatten.
Vill du läsa på själv rekommenderas t.ex denna om VAG’s sorter: https://sites.google.com/site/1810martin/antifreeze
Hittade ett bra citat: ”Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet.” Dvs det kan se fördjävligt ut utan skadliga klumpar.
1 februari, 2014 kl. 09:48 #264510Adder
DeltagareVerkstaden säger att i arbetsordern står de Grön med de använder bara röd sen vilket de var från början är mer osäkert.
så här ser den ut:
Vad tror ni? Ser fel ut…
1 februari, 2014 kl. 11:51 #264482edbe
DeltagareSer ju inte så grön ut! Är väl bara att åka till Subaru o köpa det dom rekomenderar sen byta allt om du är osäker 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
1 februari, 2014 kl. 13:43 #264511Adder
DeltagareSer ju inte så grön ut! Är väl bara att åka till Subaru o köpa det dom rekomenderar sen byta allt om du är osäker 🙂
Sent from my iPhone using Tapatalk
I AO står de grön med de använde röd.
Jo visst men har ju fortfarande garanti/att de ska göra rätt.
I min värld ser inte röd glykol ut sådär eller?
Kan ta upp lite då de syns bättre.
1 februari, 2014 kl. 18:46 #264484Gystompa
DeltagareEftersom du har en Aluminium motor så ska du ha en etylen baserad glykol. Inget annat.
Och röd glykol är Etylen longlife. Vilket är typ det bästa du kan hälla i den.
Sen finns det garanterat massvis andra färger med av etylen om man letar. Vet att Gul finns med.
Men om du har röd glykol i bilen nu. Låt den isf vara. För då har du korrekt glykol i
1 februari, 2014 kl. 19:20 #264507clasen
DeltagareEftersom du har en Aluminium motor så ska du ha en etylen baserad glykol. Inget annat.
Och röd glykol är Etylen longlife. Vilket är typ det bästa du kan hälla i den.
Sen finns det garanterat massvis andra färger med av etylen om man letar. Vet att Gul finns med.
Men om du har röd glykol i bilen nu. Låt den isf vara. För då har du korrekt glykol i
Om de nu är röd ja, eller ”rosa” som det borde heta.
Det Adder verkar ha i kärlet ser ut som något rost-rött, typ sådant man hittar i en gammal b20 som stått 5 år med bara vatten i motorn 😀
Är kylvätskan så vidrig som den ser ut skulle jag definitivt göra en insats å byta.
Peak:en är f.ö. bärnstensfärgad
1 februari, 2014 kl. 19:23 #264485Gystompa
DeltagareDet är väl nå gamla avlagringar eller skit som löst upp sig.
Eller så har nån fått för sig att man ska slå i propylen och blandat.Röd är rätt iallafall
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.