› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kylarvätska, vilken ?
- Detta ämne har 35 svar, 3,987 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
Tribbe.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2014 kl. 21:13 #264512
Adder
DeltagareJust vilken vätska jag ska ha är väl en fråga i sig.
Men de jag tycker är konstigt är att för bara 4 månader/30 mil sedan byttes vätskan och varför i hela friden skulle man vilja ha en kylarvätska som ser rostfärgad ut?
Ska ta upp lite vätska imorgon så de syns tydligare.
2 februari, 2014 kl. 11:00 #264486Gystompa
Deltagarekör du 30 mil på 4 månader?
2 februari, 2014 kl. 12:57 #264513Adder
Deltagarekör du 30 mil på 4 månader?
Minst.
Från att bilfirman bytte in bilen tills att de servar den tills jag köper den.
2 februari, 2014 kl. 13:54 #264487Gystompa
Deltagarealltså.. vart vill du komma nånstans med frågan? 😉
har du problem med att bilen går upp i kok?
Eller försvinner det glykol nånstans så du får efterfylla?I min värld ser det där helt normalt ut. Jag bytte på min Outback för 1 månad sen. Och det ser exakt likadant ut.
Ofta när man köper en bil börjar man leta efter fel och misstänka fel. Och ibland så brukar det oftast inte va nåt utan man bara inbillar sig en massa 🙂
Har du problem med nåt så byt glykolen då. Annars är det bara att köra.
Rost har jag iallafall svårt att tro det kan vara. Avlagringar och skit från kylaren och slangar / rör tror jag mer på
2 februari, 2014 kl. 14:18 #264514Adder
DeltagareAllt börja med att jag såg att de stod Grön. Vilket de inte var i behållaren. Har inga problem.
Känns bara lite latjo att en bil som gått 5000mil, bytt glykol för bara några mil/månader ser ut såhär.
Sen kan jag inte förstå att man har en glykol som är rostfärgad. De röda glykoler jag sett är mer åt de rosa hållet inte rost/bruna.
2 februari, 2014 kl. 14:27 #264488Gystompa
DeltagareHar för mig jag läst nånstans att det kan finnas Grön etylen med men röd är defenitivt rätt.. Ett felaktigt service papper har nog många råkat ut för 🙂
Det behöver inte vara kylvattnet som är mörkt utan det kan likagärna vara skit inne i expansionkärlet som gör att det ser mörkt ut när du lyser ner i burken.
Har du inga problem så hade jag bara kört 🙂
Örrn öööörrrn!!
2 februari, 2014 kl. 14:44 #264515Adder
DeltagareHar för mig jag läst nånstans att det kan finnas Grön etylen med men röd är defenitivt rätt.. Ett felaktigt service papper har nog många råkat ut för 🙂
Det behöver inte vara kylvattnet som är mörkt utan det kan likagärna vara skit inne i expansionkärlet som gör att det ser mörkt ut när du lyser ner i burken.
Har du inga problem så hade jag bara kört 🙂
Örrn öööörrrn!!
Samma sak i kylaren.
2 februari, 2014 kl. 15:53 #264489Gystompa
Deltagareprova sug upp vätska i en transparent slang så ser du vad den har för färg. att titta ner i ett expansionskärl eller en mörk kylare kan va rätt missledande
2 februari, 2014 kl. 16:22 #264516Adder
DeltagareDe var exakt de jag gjorde, tömde hela behållaren i en glasflaska.
Kylarvätskan var röd/rosa precis som den borde och fanns inga tecken på avlagringar/rost eller dyl.
Mycket om och men för inget som tur var, skulle gjort de direkt så var saken biff men hade dåligt med sprutor hemma så där drog de ut på tiden och lika så dåligt att de står grön när de inte använder den =/
Tack för alla svar. Då är de bara att ta sig an vintervägarna igen!
2 februari, 2014 kl. 18:13 #264501adrenalin
DeltagareDe var exakt de jag gjorde, tömde hela behållaren i en glasflaska.
Kylarvätskan var röd/rosa precis som den borde och fanns inga tecken på avlagringar/rost eller dyl.
Mycket om och men för inget som tur var, skulle gjort de direkt så var saken biff men hade dåligt med sprutor hemma så där drog de ut på tiden och lika så dåligt att de står grön när de inte använder den =/
Tack för alla svar. Då är de bara att ta sig an vintervägarna igen!
Härligt!
7 februari, 2014 kl. 15:18 #264491Tribbe
DeltagareVad ska man ha i en wrx 05’a då?
Köpa på subaru eller kommer man billigare undan på typ mekonomen om man vet vad man ska ha? Har läst någonstans men hittar inte nu att man ska tillsätta något?10 februari, 2014 kl. 16:18 #264492Tribbe
DeltagareKom precis hem ifrån Subaru med en GM DEXCool dunk kylarvätska. Den är röd, De sa att de brukar köra den. Jag googlade på den och hittar bara att den förstör motorer osv?? :confused:
Bör jag byta eller?
10 februari, 2014 kl. 16:28 #264502adrenalin
DeltagareKom precis hem ifrån Subaru med en GM DEXCool dunk kylarvätska. Den är röd, De sa att de brukar köra den. Jag googlade på den och hittar bara att den förstör motorer osv?? :confused:
Bör jag byta eller?
Ska du byta allt eller fylla på? Trodde bara Subaru körde med denna: http://www.subaru.se/commonmedia/parts/midland/subaru-coolant-long-life.pdf
10 februari, 2014 kl. 16:50 #264493Tribbe
DeltagareSka byta allt.
Blir ju mörkrädd nu när jag kollar på google på den jag har i garaget…
Men är lite halv rädd för GM’s egna märke redan sen innan…. hade en saab 9-3 förut och köpte gm’s egna olja.. fick fylla på ganska ofta.. sen köpte jag castrol en gång när det var rea på mekonomen och vipps så drog den nästan ingen olja överhuvud taget :S10 februari, 2014 kl. 17:04 #264494Tribbe
DeltagareOm jag fattar rätt så är det GM’s Dex cool som är orange som alla skriver att är så illa, men om man kollar upp det så verkar alla som haft problem haft för lite kylarvätska i systemet..
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.