› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kylnings problem! STi -96
- Detta ämne har 9 svar, 1,129 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Rednavas.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2011 kl. 19:11 #25687
Rednavas
DeltagareTjena! har fått nå skumt problem med kylningen på min Sti -96. plötsligt började temperaturen höjas vid normal körning (definera normal 🙂 ). hittar ingen läcka eller liknande men det rinner ut lite vatten ur slangen som sitter på expansionskärlets lock när jag stannade bilen. bytte kylare för inte så många mil sen från original till en Mishimoto men borde inte bero på det tror jag men jag vet inte.
Ska man lufta systemet efter tömning? isf hur?
läste på nått engelskt forum häromdan att det ska vara nå specialkylarvätska som mman ska köpa hos subaruhandlare, är det så och kan det orsakat nått??
kan det vara termostaten eller nått som tröttnat?
Tacksam för alla svar jag kan få!
21 april, 2011 kl. 06:37 #222885Gilarski
DeltagareOm vattnet rinner ut kan det vara för mycket eller att det kokade och måste då ta vägen nånstans. Tror inte på luft i systemt. Är kylet i bra skick ? Känn på vattnet, är det kokande eller kallt, kan ju ge en vink om tempsensorn är kass i instrumentet eller om termostaten är på väg att ge sig tex.
Min lilla erfarenhet är att en dålig termostat låter för mycket vatten gå förbi kylet, varpå tempen konstant är för låg.
21 april, 2011 kl. 11:08 #222887Rednavas
DeltagareVattnet har varit varmt. Finns det nå tester man kan göra? Mäta sensorn eller nå? Tidigare har jag tyckt att det tar lång tid för den att komma upp i normal temp så det kanske är termostaten som packat ihop.
Märkte också en annan skum grej, att tempmätaren visar något mindre när jag bara har tändningen och går upp några mm direkt när jag startar och ner igen när jag stänger av. Kan detta betyda nått?? Tack för svar!
vad menar du med skick på kylet?
21 april, 2011 kl. 14:08 #222883syke
BlockeradMin högst okvalificerade gissning: Topplockspackningen! Mest för att jag inte ska behöva vara ensam om det 😉
21 april, 2011 kl. 14:17 #222888Rednavas
Deltagarehaha! tanken har slagit mej också men håller tummarna 😉
21 april, 2011 kl. 17:33 #222884syke
Blockeradhaha! tanken har slagit mej också men håller tummarna 😉
säg till om det är den så kanske vi kan få grupprabatt nånstans 😛
22 april, 2011 kl. 07:14 #222889Rednavas
Deltagareklart! Men om det är det så måste ju vattnet ta vägen nånstans, och det ryker inte och inget i oljan vad man kan se och inget läckage..
25 april, 2011 kl. 15:25 #222890Rednavas
Deltagaretestade idag att ösa i mer vätska för att se vad som händer. jag körde den varm och stannade då hade den ”kissat” ut vatten från locket på exp. kärlet igen.. hur ska jag gå tillväga i felsökandet?? 🙁
26 april, 2011 kl. 16:31 #222886matte555
DeltagareLåter som en kass toppackning, cylindertrycket går ut i kylsystemet och trycker ut kylvätskan som du beskriver.
Varför byttes kylaren? Har den gått varm och kokat förut så kan motorn ha tagit skada
2 maj, 2011 kl. 17:40 #222891Rednavas
Deltagareden gamla höll på att vittra sönder och läckte. har inte gått varmt tidigare i min ägo iaf! det borde väl märkas vid komp.test? kanske är dags för det..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
