SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kylnings problem! STi -96

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25687
    Rednavas
    Deltagare

      Tjena! har fått nå skumt problem med kylningen på min Sti -96. plötsligt började temperaturen höjas vid normal körning (definera normal 🙂 ). hittar ingen läcka eller liknande men det rinner ut lite vatten ur slangen som sitter på expansionskärlets lock när jag stannade bilen. bytte kylare för inte så många mil sen från original till en Mishimoto men borde inte bero på det tror jag men jag vet inte.

      Ska man lufta systemet efter tömning? isf hur?

      läste på nått engelskt forum häromdan att det ska vara nå specialkylarvätska som mman ska köpa hos subaruhandlare, är det så och kan det orsakat nått??

      kan det vara termostaten eller nått som tröttnat?

      Tacksam för alla svar jag kan få!

      #222885
      Gilarski
      Deltagare

        Om vattnet rinner ut kan det vara för mycket eller att det kokade och måste då ta vägen nånstans. Tror inte på luft i systemt. Är kylet i bra skick ? Känn på vattnet, är det kokande eller kallt, kan ju ge en vink om tempsensorn är kass i instrumentet eller om termostaten är på väg att ge sig tex.

        Min lilla erfarenhet är att en dålig termostat låter för mycket vatten gå förbi kylet, varpå tempen konstant är för låg.

        #222887
        Rednavas
        Deltagare

          Vattnet har varit varmt. Finns det nå tester man kan göra? Mäta sensorn eller nå? Tidigare har jag tyckt att det tar lång tid för den att komma upp i normal temp så det kanske är termostaten som packat ihop.

          Märkte också en annan skum grej, att tempmätaren visar något mindre när jag bara har tändningen och går upp några mm direkt när jag startar och ner igen när jag stänger av. Kan detta betyda nått?? Tack för svar!

          vad menar du med skick på kylet?

          #222883
          syke
          Blockerad

            Min högst okvalificerade gissning: Topplockspackningen! Mest för att jag inte ska behöva vara ensam om det 😉

            #222888
            Rednavas
            Deltagare

              haha! tanken har slagit mej också men håller tummarna 😉

              #222884
              syke
              Blockerad

                haha! tanken har slagit mej också men håller tummarna 😉

                säg till om det är den så kanske vi kan få grupprabatt nånstans 😛

                #222889
                Rednavas
                Deltagare

                  klart! Men om det är det så måste ju vattnet ta vägen nånstans, och det ryker inte och inget i oljan vad man kan se och inget läckage..

                  #222890
                  Rednavas
                  Deltagare

                    testade idag att ösa i mer vätska för att se vad som händer. jag körde den varm och stannade då hade den ”kissat” ut vatten från locket på exp. kärlet igen.. hur ska jag gå tillväga i felsökandet?? 🙁

                    #222886
                    matte555
                    Deltagare

                      Låter som en kass toppackning, cylindertrycket går ut i kylsystemet och trycker ut kylvätskan som du beskriver.

                      Varför byttes kylaren? Har den gått varm och kokat förut så kan motorn ha tagit skada

                      #222891
                      Rednavas
                      Deltagare

                        den gamla höll på att vittra sönder och läckte. har inte gått varmt tidigare i min ägo iaf! det borde väl märkas vid komp.test? kanske är dags för det..

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.