› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Lackkonservering, lönt?
- Detta ämne har 21 svar, 3,101 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 5 månader sedan av
Snart_subba.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2003 kl. 10:07 #7288
Assazel
DeltagareÄr det värt att göra det på en bil som är en mörkblå 00:a ?
4000:- kostar det och vad är det som gör det värt det jämfört med rejäl tvättning och vaxning?Och följdfrågan:
kan man vänta med att göra det 1 år till? (lite short of money)18 november, 2003 kl. 19:14 #85283FRBxxx
DeltagareJag tycker verkligen inte det är lönt att göra det om inte man har en helt ny bil…
Jag tycker man får samma samma resultat genom att polera och vaxa regelbundet.. Men har man obegränsat med pengar kanske…;-)Mitt råd är att köpa en ordentlig polermaskin ihop med någon och vaxa för glatta livet:)
18 november, 2003 kl. 20:12 #85272Snart_subba
DeltagareKan käka upp min polertrissa att en rekondare får bättre resultat än en lekman. Sen är det självklart att man kan tjäna en slant på att gnida själv, men det är inte ens nära i resultat. 😉
MVH
Micke>Jag tycker verkligen inte det är lönt att göra det om inte
>man har en helt ny bil…
>Jag tycker man får samma samma resultat genom att polera och
>vaxa regelbundet.. Men har man obegränsat med pengar
>kanske…;-)
>
>Mitt råd är att köpa en ordentlig polermaskin ihop med någon
>och vaxa för glatta livet:)18 november, 2003 kl. 20:22 #85284FRBxxx
DeltagareDet är sant att en lekman inte kan åstadkomma samma resultat på samma tid, men om det är värt 4000 kr vet jag inte:-(
+ Jag skulle kunna tänka mig ett rekondjobb om du äter trissan efteråt!….:D
/Björne
Kan käka upp min polertrissa att en rekondare får bättre
>resultat än en lekman. Sen är det självklart att man kan tjäna
>en slant på att gnida själv, men det är inte ens nära i
>resultat. 😉
>
>MVH
>Micke18 november, 2003 kl. 21:26 #85268hogmark
DeltagareMen 4000 ?!!? Ring runt lite, finns mindre firmor som gör jobbet för 1-2000kr. Och då börjar det kanske bli värt det…
/Hogis
19 november, 2003 kl. 09:12 #85267OzO
DeltagareBlandar ni inte ihop lackkonservering och tvätt/vax nu??
Lackkonservering skulle jag definitivt göra på en ny (0-1 år gammal) bil. Speciellt på en bil som Imprezan. Lacken kommer tåla fler stenskott, men tro inte att du kommer slippa dem helt. Men definitivt mindre stenskott än utan konservering. Sen slipper man (beroende på metod) vaxa bilen vid tvätt. Enklare procedur vid tvätt alltså! 🙂
Men en äldre bil skulle jag välja en billigare variant… Och det blir bättre att lämna in den på riktig vax/polering… 😀 …minns mina egna poler(t)rosor!
”I would be unstoppable… if I could just get started!”19 november, 2003 kl. 10:48 #85273Snart_subba
Deltagare>Men 4000 ?!!? Ring runt lite, finns mindre firmor som gör
>jobbet för 1-2000kr. Och då börjar det kanske bli värt
>det…
>
>/HogisJag gör det för 3000:- 😉
MVH
Micke19 november, 2003 kl. 10:50 #85274Snart_subba
Deltagare>Det är sant att en lekman inte kan åstadkomma samma resultat
>på samma tid, men om det är värt 4000 kr vet jag inte:-(
>
>+ Jag skulle kunna tänka mig ett rekondjobb om du äter
>trissan efteråt!….:D
>
>/Björneheh.. ja käkar upp den om du inte blir nöjd! 😉
MVH
Micke19 november, 2003 kl. 12:19 #85279Yonaz
Deltagare1500:- tar vi för impreza ägare!
19 november, 2003 kl. 12:51 #85275Snart_subba
Deltagare>1500:- tar vi för impreza ägare!
>och vilket lackskydd är det ?? 1500:- ink inkl??!!
MVH
Micke23 november, 2003 kl. 23:44 #85271Zacca
DeltagareJag gjorde en lackkonservering OCH glasbehandling i vintras. Glasbehandlingen skulle visst hålla ca 8 månader med den försvann redan efter 4 veckor. Så man undrar om lackkonserveringe verkligen sitter kvar mer än ett par veckor. Skulle vara kul att höra vad ”experterna” säger om detta.
zacca
24 november, 2003 kl. 18:03 #85276Snart_subba
DeltagareTja Zacca!
Glasbehandlingen e ja skeptiskt till.. testade på min bil och d blev som du sa.. inge vidare..
Däremot lackskyddet håller.. du gjorde Ditec på Sthlm´s Bilvård va?
Sen om det håller 1 år eller 9-10 mån kan ju diskuteras.. beror på hur ofta man tvättar bilen och framförallt HUR man tvättar bilen..Själv så behandlar ju ju min bil ca varannan mån men det skulle ja ju inte göra om ja inte jobbade med det! 😛
Såg by the way at du skulle sälja! Vad är det för nytt projekt på g da? 😉
MVH
Micke>Jag gjorde en lackkonservering OCH glasbehandling i vintras.
>Glasbehandlingen skulle visst hålla ca 8 månader med den
>försvann redan efter 4 veckor. Så man undrar om
>lackkonserveringe verkligen sitter kvar mer än ett par veckor.
>Skulle vara kul att höra vad ”experterna” säger om detta.
>
>zacca25 november, 2003 kl. 15:51 #85285Rogga
DeltagareJag rekomendera Lackkonservering på bilar.. Skall själv lämna in subban på torsdag för vax, poler och lackförsegling. 1000kr ville dom ha för det med Kvitto efter lite prut, så det lönar sig att ringa runt. Hittade ett till biligt ställe oxå men det va utan kvitto och 1200kr.
Rogga ”Kombimaffian”
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556
25 november, 2003 kl. 17:26 #85277Snart_subba
Deltagare1000:- fär lackonservering!???
Alltså.. det är ju misstänkt billigt.. frågan är kvalitén på det lackskyddet, samt vilket märke är det ??
Med tanke på att det tar minst 4-5 timmar med polering också så
blir det inte mkt i timmpenning!! 😮Är det i sthlm du ska lämna in ??
MVH
Micke>Jag rekomendera Lackkonservering på bilar.. Skall själv lämna
>in subban på torsdag för vax, poler och lackförsegling. 1000kr
>ville dom ha för det med Kvitto efter lite prut, så det lönar
>sig att ringa runt. Hittade ett till biligt ställe oxå men det
>va utan kvitto och 1200kr.
>
>
>
>
>Rogga ”Kombimaffian”
>
>http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi55627 november, 2003 kl. 10:42 #85281Mooseman
DeltagareJag har lämnat in för lackbehandling/konservering för 800:- utan kvitto. Resultatet är top of the line, inget att klaga på. Mr Cap & Ditec är bara bluffmakare som tar upp till 6000:- för en ”Mirakelbehandling” (lokalt exempel för MR Cap där jag bor(Kalmar))
De tvättar/vaxar o sen läggs ett lackskydd/lackkonserveringen på. Det är samma sorts produkt, men med olika namn. Dock får jag ett seriösare intryck av personen jag lämnar in till än Mr Cap/Ditec då jag får en strikt order om att inte tvätta bilen på några dar efter behandlingen. På de dyrare firmorna heter det alltid att man kan rekonda direkt efter lack samt att man kan tvätta samma dag som man behandlat. Såna saker gör dem till hycklande okunniga firmor i min bok, då de inte är uppriktiga utan bara försöker glorifiera sin produkt.
Näe, lämna inte till din lokale lille rekondföretagare för en billigare, snarlik behandling. Enligt min erfarenhet får man även bättre bemötande på den lilla firman än på de större.
Här vill jag lägga in en varning för en firma som varit otroligt otrevliga mot mig, och inte visat någon servicevilja öht. Det är Ditec i Kalmar. Det fuskades vid rekond av min bil, och sedan blev jag bemött med enorm dryghet och allmän översittarmentalitet när jag påpekar detta dagen efter när jag besiktat det utförda arbetet. Tråkigt men sant. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.