SSC Allmänt snack Allmänt småprat Lackkonservering, lönt?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Rogga
    Deltagare

>1000:- fär lackonservering!???
      >
      >Alltså.. det är ju misstänkt billigt.. frågan är kvalitén på
      >det lackskyddet, samt vilket märke är det ??
      >Med tanke på att det tar minst 4-5 timmar med polering också
      >så
      >blir det inte mkt i timmpenning!! 😮
      >
      >Är det i sthlm du ska lämna in ??
      >
      >MVH
      >Micke
      >

Japp det stämmer 1000:- Få väl se på kvaliten i dag då jag få igen den, det är på en bilfirma i sollefteå, bor norrut jag! Jo han sa att det va billigt iaf med tanke på hur länge han hade bilen, lär bli ett bra jobb eftersom jag ha kännt denne persson i 15 år 😀

Hoppas iaf det blir bra!!

Rogga ”Kombimaffian”

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

Yonaz
      Deltagare

3M kör vi med..

Mooseman
        Deltagare

Vaddå misstänkt billigt med 1000:-. Om man tar det svart o lägger en hel arbetsdag på bilen, som killen jag nämner gör så ska du se att det blir lönsamt i längden. Han använder f ö enbart märkesprodukter.

P.S. Nämnde jag att han gör alla rekondjobb åt Mercedes i stan? D.S.

Plogen
          Deltagare

>Jag har lämnat in för lackbehandling/konservering för 800:-
            >utan kvitto. Resultatet är top of the line, inget att klaga
            >på. Mr Cap & Ditec är bara bluffmakare som tar upp till 6000:-
            >för en ”Mirakelbehandling” (lokalt exempel för MR Cap där jag
            >bor(Kalmar))
            >
            >De tvättar/vaxar o sen läggs ett lackskydd/lackkonserveringen
            >på. Det är samma sorts produkt, men med olika namn. Dock får
            >jag ett seriösare intryck av personen jag lämnar in till än Mr
            >Cap/Ditec då jag får en strikt order om att inte tvätta bilen
            >på några dar efter behandlingen. På de dyrare firmorna heter
            >det alltid att man kan rekonda direkt efter lack samt att man
            >kan tvätta samma dag som man behandlat. Såna saker gör dem
            >till hycklande okunniga firmor i min bok, då de inte är
            >uppriktiga utan bara försöker glorifiera sin produkt.
            >
            >Näe, lämna inte till din lokale lille rekondföretagare för en
            >billigare, snarlik behandling. Enligt min erfarenhet får man
            >även bättre bemötande på den lilla firman än på de större.
            >Här vill jag lägga in en varning för en firma som varit
            >otroligt otrevliga mot mig, och inte visat någon servicevilja
            >öht. Det är Ditec i Kalmar. Det fuskades vid rekond av min
            >bil, och sedan blev jag bemött med enorm dryghet och allmän
            >översittarmentalitet när jag påpekar detta dagen efter när jag
            >besiktat det utförda arbetet. Tråkigt men sant.

Vore trevligt om du berättade vilka produkter som ”din rekondfirma” använder innan du säger att det är snarlikt. Tror nämligen du inte rikigt vet vad du pratar om x(

Det är klart att du får spola av bilen samma dag som bilen konserverad. Vad händer annars om det börjar regna på vägen hem? Blir konserveringen förstörd då enligt din rekondkille? Däremot bör du undvika beröring, dvs svamptvätt på ett tag (Ditec 2 veckor)

Sen undrar jag hur du tror att lackerare gör om de måste våtslipa och polera bort damnoppor på en nylackad bil? Väntar i 3 månader? skulle inte tro det. Vad gällande att konservera en nylackad bil så råder det skilda meningar mellan både rekondare och lackare som jag mött.

Det blir ganska lätt missförstånd mellan rekondare och kund. Jag tror ni bara har missförstått varandra lite grann.

Plogen
            Deltagare

Det är några saker som man bör veta om ris eller ros ska ges till ett märke, en typ av lackkonservering eller ett företag.

Om du lämnar in bilen för lackkonservering eller polering å vaxning, så har inte själva märket på konserveringen eller vaxet någonting med hur blank bilen ser ut eller hur repfri den är. Skillnaden i glans på en nyvaxad och nyförseglad bil är i princip obefintligt. Det enda som har betydelse är hur skicklig personen är som håller i polermaskinen. Givet att personen har riktiga verktyg som rekondar bilen.

Skillnaden ligger i hållbarhet och beständig glans. Nästan inga vax tål avfettningsmedel, det gör inte heller alla lackkonserveringar. Hållbarheten hos lackkonserveringen till mycket stor del beroende av hur du sköter bilen. En bil som misssköts kan förlora sin glans ”lätttvättbarhet” ganska omgående. Det är oavsett om bilen är lackkonserverad eller ej. En bil som sköts har ett mycket mer beständigt skydd om den är konserverad.

Sen att säga ett den mindre firman är bättre än en större behöver inte vara generellt sant. Det som är viktigt hos en rekondfirma är inte storleken. Det är kunskapen hos personalen, personalomsättning, kvalitetsnormer och priset, som avspeglar(i de flesta fall) kvaliten. Jag menar inte att man ska gå till den dyraste, utan att undvika den billigaste. Jag har sett billiga rekonder och billiga konbserveringar. Lågt pris = Lite tid nedlagt = sämre resultat. Jag har även sett dyra konserveringar som inte varit snygga.

Sen skiljer det också ganska mýcket mellan olika produkter(själva lackförseglingsmedlen). Det finns både enkomponents och tvåkomponents. Prisskillnaden i inköp mellan olika sorter ärr massiv. Jämför AP med EBC t.ex. Man får vad man betalar för.

Att göra ett perfekt jobb på en bil kräver, kunskap, verktyg, tid. Trots det kan man göra missar. Det är trots allt ett hantverk, alla rekondare missar ibland. Men inte alla kan erkänna det för kunden om denne påpekar. Inte heller rätta till det utan kostnad. För mig är det viktigast att i slutändan ha en nöjd kund.

Rogga
              Deltagare

Det blev ett otroligt finnt jobba iaf. Och priset hade dom tittat fel på haha men jag fick det för denna gång.. Rätt rikt pris va 2500:- sa han men dom hade ju lova så det gick för den här gången!! Tyckte själv det lätt biligt då jag fick tiden 😀 😀
                Dom hade nå som hete auto smart tro jag, bra betyg + + + +

Rogga ”Kombimaffian”

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

Snart_subba
                Deltagare

Och sen kan du ju tänka att materialet kostar ca 350:-/bil!
                  sen ska det täcka löner, hyra etc…

MVH
                  Micke

>Vaddå misstänkt billigt med 1000:-. Om man tar det svart o
                  >lägger en hel arbetsdag på bilen, som killen jag nämner gör så
                  >ska du se att det blir lönsamt i längden. Han använder f ö
                  >enbart märkesprodukter.
                  >
                  >P.S. Nämnde jag att han gör alla rekondjobb åt Mercedes i
                  >stan? D.S.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.