SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtryck hit och laddtryck dit

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Var precis ute och pillade på laddtrycket. Hade tidigare ställt det på 15PSI (1.02bar) men när jag stoppade i min nya downpipe så steg det till 16PSI (1.09bar) och jag blev lite nervös och ställde ner det ganska regält. Efter några skruvningar blev det ungefär 12PSI (0.82bar) vilket var det laddtrycket som jag körde på innan jag installerat min Dawes. Dock tyckte jag att bilen blev vääääldigt trötter och turbon kändes nästan trött även på 3000rpm. Kan detta bero på min nya downpipe eller är det bara jag som vant mig med 15PSI-knuffen? Jag fick nästan panik (”ÄR DET EN GAMMEL VOLVO ELLER?!”) och höjde laddtrycket till ungefär 13.5PSI (1.02bar) vilket kändes ganska lagom. Men nu när jag kom hem och kollade lite ”BAR-2-PSI”-omvandlare på nätet så ser jag ju att både 15PSI och 16PSI är ”ganska” (allt är relativt) långt under den beryktade laddtrycksspärren som är på ca 17.4PSI (1.2bar).

Nu kommer mina frågor:

* Är det någon skillnad att köra på 12PSI eller 15PSI? Det är en himla skillnad i stolen men för motorn är det kanske ingen direkt skillnad alls.

* Oroar jag mig helt i onödan och kan ställa laddtrycket på 15PSI eller skall jag hålla mig där jag har ställt det nu (13.5PSI, dvs 1.02bar).

PS: Måste nog åka till GDS igen för det är nog inte riktigt tätt mellan downpipe och mellanröret. Låter som det är hål på röret nästan… 🙂

EDIT: Omvandlaren jag körde med: http://www.cactus2000.de/uk/unit/masspre.shtml

modulated
      Deltagare

>Nu kommer mina frågor:
        >
        >* Är det någon skillnad att köra på 12PSI eller 15PSI? Det är
        >en himla skillnad i stolen men för motorn är det kanske ingen
        >direkt skillnad alls.
        >

Klart det är skillnad, fast det är ingen farlig skillnad.

>* Oroar jag mig helt i onödan och kan ställa laddtrycket på
        >15PSI eller skall jag hålla mig där jag har ställt det nu
        >(13.5PSI, dvs 1.02bar).

Kör du 15 PSI så blir det bra….

// Patrick P – lekman på området egentligen… nån får rätta mig om jag har fel..

Regionsansvarig Västerås

Niklas
        Deltagare

Jag är lekmannen, du kan få vara vice lekman. 😉

nisse
          Deltagare

är det bara min bil som laddar 14-14.5 psi orginal ? (öppet luftfilter)

Niklas
            Deltagare

nisse: Ligger det stabilt på 14-15 när du ligger på fyran i 3000rpm och trycka ner pedalen? Om den hoppar upp till 14-15 och sen ner igen så kan det väl vara en laddspik?

Niklas
              Deltagare

Standard Imprezan helt orörd skall väl ladda ungefär 0.9bar om jag inte minns helt fel?

SecretAgentMan
                Deltagare

Kör 16 psi och var glad. 😀

Sedan ser du till att vränga i en större turbo, mappar om den och laddar mer, och blir ännu gladare. 😀 😀 😀

/J

Niklas
                  Deltagare

SAM: Fan ta dig, du kommer bli min död…eller varjefall min börs död! 😉

PS: Någon som har en fet turbo över till ett väldigt bra pris (för köparen)? 😀

modulated
                    Deltagare

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=15&topic_id=3795&mesg_id=3795&page=

;-), handla på bara alien!

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Niklas
                      Deltagare

modulated: Schysst. Du, minns du att du lånade 9000kr av mig när vi var på SM-rallyt? Jag vill ha tillbaka dem nu! 😀 😀 😀

griml0ck
                        Deltagare

Har du hål mellan rören går nog inte bilen så bra. Iaf när jag hade läckage så kändes den inte speciellt kvick.

nisse
                          Deltagare

det skulle kunna vara en peak, men det är det inte. den ligger på 14! 🙂

modulated
                            Deltagare

>modulated: Schysst. Du, minns du att du lånade 9000kr av mig
                              >när vi var på SM-rallyt? Jag vill ha tillbaka dem nu! 😀 😀
                              >:D

öh, köpte inte du en korv av mig för den summan å gav till hunden ?
                              😀

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.