SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtryck mappad STI?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27436
    Patrick P931
    Deltagare

      Hej!

      Ni som har kunskap kring mappade STI, vad för laddtryck rör dig sig om?

      Jag är nyfiken både på peak (dvs. vid ca 3000-4000 v/min) samt vid max effekt (dvs. ca 6000-6500 v/min).

      Även trimmade med downpipe, avgas, m.m. är av intresse men orginalturbon bör vara kvar. Skriv gärna om bilen är helt orginal eller inte.

      Alla årsmodeller är intressanta även nyare, mest intressant finner jag 06-07 men det är bara för det är typ en sådan spec jag råkar ha. 😉

      All info uppskattas.

      🙂
      Patrick

      #234154
      Christian S
      Deltagare

        brukar väll ligga på runt 1,5bar

        #234150
        Turbovin
        Deltagare

          Ett gammalt bromspapper jag hade på min EJ207. Maxladd ca 1,4 bar som dalar av mot höga varv. Grenröret jag har snarare försämrar spoolupen med originalsnurran så karaktären mot en EJ257 blir nog ganska annorlunda.

          #234156
          Patrick P931
          Deltagare

            Hej!

            Tack för era svar!

            Christian, 1.5 bar som peak eller vid höga varv med?

            Turbovin, tack! Vad var det för turbo på din? Vilken intressant platå vid max effekt! Ville du inte ha mer än 300 på hjulen?

            🙂
            Patrick

            #234155
            Christian S
            Deltagare

              laddtycket dalar iprincip alltid på höga varv.

              #234157
              Patrick P931
              Deltagare

                Det behöver det inte göra utan beror på mappning och/eller turbon och dess egenskaper. Som exempel har jag platt 1 bar från 3500-6500 i nuläget. 🙂

                #234151
                Turbovin
                Deltagare

                  Turbovin, tack! Vad var det för turbo på din? Vilken intressant platå vid max effekt! Ville du inte ha mer än 300 på hjulen?

                  🙂
                  Patrick

                  Original VF28, hehe den orkade bara inte pumpa mer än sådär på Vpower. Den gav dock mer på E85 🙂

                  #234152
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Det behöver det inte göra utan beror på mappning och/eller turbon och dess egenskaper. Som exempel har jag platt 1 bar från 3500-6500 i nuläget. 🙂

                    Ja JRM mappar inte som man har varit van tidigare, undrar om de inte är min gammla snurra du kör med va Patrik?
                    År de den så hade den ett max ladd på min föra sti på 1.35-1.4 bar har jag för mig, och då laddade den max turbon vid högre varv 🙂 precis som du har nu.

                    MVH

                    #234158
                    Patrick P931
                    Deltagare

                      Fricke, precis det är din typ av mappning jag är nyfiken på! 🙂

                      Du laddade alltså ca 1.4 som max, kommer du ihåg vad det var för laddtryck ”kvar” vid drygt 6000 v/min?

                      Visst hade du bytt downpipe och avgassystem?

                      Fick du något bromspapper?

                      Det är självklart din gamla turbo jag har monterat trots att jag faktiskt blev avrådd… 😉

                      Den pinnar iaf på riktigt fint med en lätthandpålagd (endast soppan justerad för dp/avgas) STI mappning (300hk/408Nm är det) men jag är nyfiken på vad de många olika mapparna sätter för laddtryck då de ska trolla fram lite pulver. 🙂

                      Tack för fortsatta svar!

                      🙂
                      Patrick

                      #234153
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Fricke, precis det är din typ av mappning jag är nyfiken på! 🙂

                        Du laddade alltså ca 1.4 som max, kommer du ihåg vad det var för laddtryck ”kvar” vid drygt 6000 v/min?

                        Visst hade du bytt downpipe och avgassystem?

                        Fick du något bromspapper?

                        Det är självklart din gamla turbo jag har monterat trots att jag faktiskt blev avrådd… 😉

                        Den pinnar iaf på riktigt fint med en lätthandpålagd (endast soppan justerad för dp/avgas) STI mappning (300hk/408Nm är det) men jag är nyfiken på vad de många olika mapparna sätter för laddtryck då de ska trolla fram lite pulver. 🙂

                        Tack för fortsatta svar!

                        🙂
                        Patrick

                        Ja jag har för mig att de var så här ja, turbon hoppade upp till 1.0-1.1 bar när den sparkade i gång, för att stiga ju högre upp i varv talet du kom, å hade max laddtryck ända till varv spär.

                        De var vell JRMs fas 1,3 på den bilen vid tillfälet, med DP och avgas mm.

                        Alla bromspapper följde med bilen när jag sålde den 🙂

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.