SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtryck STI -03

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Hulken
    Deltagare

Undrar vad laddtrycket ligger orginal på en STI -03? På min låg det med bakre delen 3″ avgas på 21 Psi(1,4Bar) och sen när jag även bytte downpipen till 3″ med race kat så steg det till 24 Psi(1,6Bar). Tycker det är alldeles för mycket så jag funderar om min laddtrycksmätare (stri) inte visar helt rätt? Detta är mätt när laddtrycket är på toppen.

Ubbe
      Deltagare

Om du pratar om peakvärden är det nog ganska rätt. Vår peakade på ca. 1.3 orginal och peakar nu med 3″ och mappning på 1.55.

Jag antar att du också har mappad din i samband med byte av avgas? Om inte så kan det vara lite halvrisky om jag har fattat det rätt.

//Ubbe

Adam K
        Deltagare

På din fråga låter det som att du inte har mappat bilen?
          Det är en ’normal’, men inte bra, åkomma att newage STi’erna får laddtrycksspikar med bytt avgas, jag är förvånad övar att du inte fått fuelcuts (även om jag inte vet var de ligger på din modell/år)
          Dawe’s, eller ännu hellre ecutek erkommenderas.

Lt Dan
          Deltagare

Fuel cut ligger på 1.44 bar (vid 1.013 bar atmosfärisk tryck)

/D

Hulken
            Deltagare

Japp, det är peakvärdet som jag tänkte på. Nej, jag har inte mappat än. Tänkte kolla lite vad som hände utan att mappa men är oxå lite förvånad att det inte blivit nån fuel cut än. Kan det kanske bero på att jag har större soppa pump? 🙁
              Då jag gasar på högre växlar och den laddar som mest kan jag känna att laddet tvekar lite men inte alls som när det blir fuel cut. Är faktist lite förvånad att den laddar så pass mycket ändå jämfört med GT:n!

Hulken
              Deltagare

Funderade bara på hur fuelcut kan ligga på 1,44 bar och när man mappar med ecutek så ligger laddtrycket på 1.55 bar? Borde man inte lägga laddet lite lägre än fuelcut?

specialized
                Deltagare

Funderade bara på hur fuelcut kan ligga på 1,44 bar och när man mappar med ecutek så ligger laddtrycket på 1.55 bar? Borde man inte lägga laddet lite lägre än fuelcut?

Mapparen flyttar fuelcuten när han mappar 🙂

Fuelcuten brukar väl läggas 0.1 – 0.2 över ditt `hold`laddtryck
                  Och mer än ~ 0.1 ska det inte peaka om laddtryckstyrningen funkar som den ska och mapparen gjort sitt jobb bra.

Hur mycket diffar ditt laddtryck mellan `peak`och `hold`?

Generellt när man pratar laddtryck så menar man hold- värden….inte vad det peakar på 🙂

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                  ———————————-
                  Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Ubbe
                  Deltagare

Mapparen flyttar fuelcuten när han mappar :)Fuelcuten brukar väl läggas 0.1 – 0.2 över ditt `hold`laddtryckOch mer än ~ 0.1 ska det inte peaka om laddtryckstyrningen funkar som den ska och mapparen gjort sitt jobb bra.Hur mycket diffar ditt laddtryck mellan `peak`och `hold`?Generellt när man pratar laddtryck så menar man hold- värden….inte vad det peakar på :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Så är det. Skillnaden mellan peak och ’hold’ laddtryck var mycket större orginal än efter mappningen. Nu går den upp på ~1.5 och håller sig där tills det börjar dippa högre upp i varvtalsskalan.

//U

Hulken
                    Deltagare

Okay, då är jag med.
                      Hur mycket ska jag ställa laddet på då om jag köper en dawes device? Är det runt 1,4 jag ska lägga mig på då?
                      Först nu har motorlampan börjat lysa….så nu får den stå tills dawesen kommer.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.