SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtrycket tappar efter peakning

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2560
    Niklas
    Deltagare

      Ställde upp laddtrycket igår till 15PSI eftersom det hade fallit med några PSI då jag ställde in Dawesen i vintras vid utetemperatur nära nollan.
      Jag gjorde Jerrys test, fjärde växel vid 3000rpm sen fullgas. Laddtrycksmätaren går upp till 15PSI men efter en sekund faller den till ca 12-13PSI där den ligger stadigt.

      Är detta normalt, är det samma sak för er som har Dawes eller är det något som inte är som det skall?

      Bilen rör varjefall på sig, Storm hade inte en chans att hänga på med sin WRX…fast den hinner ju inte ens med en Nissan Primera. 😀 😉 :+

      #53041
      Storm
      Deltagare

        ÄH }( }( 😛

        #53038
        Kvarnis
        Deltagare

          Normalt, den laddar mindre när det är varmt.

          bara att dra ått den lite till 😀
          Kom i håg hur mycket bara så kan du lätt ställa ner den till hösten.

          #53045
          Niklas
          Deltagare

            Kvarnis: Jo det vet jag, men skall trycket sjunka efter peak eller skall det ligga kvar på 15? Nu peakar det på 15 men jag laddar bara 13. Laddar 15 i ca en sekund innan det faller.

            #53036
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Laddtrycket är ju rackarns beroende av varvtal och turbons kapacitet, när du säger att det dalar, vilket varvtal är du och kikar på?

              🙂

              Men som K säger, skruva åt den lite. 😉

              /J

              #53037
              jraberg
              Deltagare

                Äljen, känner igen det där med orginal turbon, Jag fick för mig att det var för att den blev varm och därför laddade sämre(det var sommar då), men det kan ha varit ecu’n som drog ner laddtrycket åxå iofs(körde inte link då)
                har för mig att det var runt 4500-5000 som det började dala inte toksjunka..

                -JR

                #53046
                Niklas
                Deltagare

                  Precis, det dalar lite, det faller inte som en sten.

                  Jerry: Tja, svårt att säga, får nog ut och testa men jag skulle gissa att det börjar dala vid 4500rpm kanske. Har för mig att det uppförde sig på samma sätt innan jag höjde men dalningen var inte lika stor då.

                  Jag försöker att inte gasa över 4000rpm innan motorn blivit varm så jag vet inte hur trycket uppför sig då.

                  #53042
                  moken
                  Deltagare

                    hm, jag gasar knappt över 2500 med kall motor..
                    tänk på att en olja inte börjar smörja bra förrns ca 80 grader, och ofta kan man ha som tumregel att när vattnet på mätaren har drifttemp tar det lika lång tid innan oljan har det…
                    Inte svaret på frågan, men…. kan va bra att veta… kör helst inte med laddtryck alls med kall motor…

                    #53043
                    MDE
                    Deltagare

                      Bilen är ju nästan död vid 13psi:D själv så letade jag upp en lång backe när ställde in min dawes stämpla fullt på 4an o kolla laddtrycksmätaren perfekt 17psi i peak efter nån sekund ca16psi stabilt en helt ny bil stooor skillnad.

                      obs!köra med denna inställning körs bara på sommaren ej vinter då vädret kan göra att man går över gränsen för fuel-cut ca 17.5psi

                      /MDE

                      #53047
                      Niklas
                      Deltagare

                        MDE: Tycker det är lite dumt att lägga laddtrycket precis under spärren, då kör jag hellre med några PSI under för att ha lite marginal.

                        #53039
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          ..LOL 😀

                          Om man håller ~16,5Psi är det bra precis rätt med orginal ecu ;):D

                          …Om jag lyckas hålla mitt ladd under 22psi vid 7000rpm med nya turbon:9 då kommer jag vara nöjd 😉

                          #53044
                          MDE
                          Deltagare

                            >Jisses vilket vrid du kommer att få, får man fråga om du kör med org.låda.hehe.

                            Är det ok o komma förbi framtiden o titta på bilen när den är klar med nya turbon bor ju bara 9mil från dej.

                            /MDE

                            ..LOL 😀
                            >
                            >Om man håller ~16,5Psi är det bra precis rätt med orginal ecu
                            >;):D
                            >
                            >…Om jag lyckas hålla mitt ladd under 22psi vid 7000rpm med
                            >nya turbon:9 då kommer jag vara nöjd 😉

                            #53040
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              >>Jisses vilket vrid du kommer att få, får man fråga om du kör
                              >med org.låda.hehe.
                              >
                              >Är det ok o komma förbi framtiden o titta på bilen när den är
                              >klar med nya turbon bor ju bara 9mil från dej.
                              >
                              >/MDE

                              OT..Varning ;):D

                              Orginal lådan dg för länge sedan… den förstärkta är snart inte i min ägo längre… en ny anländer om jag har tur innan nästa helg..
                              samma gäller turbo agg&div motor detaljer..

                              Men visst det är bara at titta förbi när allt är klart…
                              Lär ju skriva en rad lr två senare 😉

                              Just nu sitter mest i nya delarna, som måste dyka upp om man säger så… 😉
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0012.sized.jpg
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0016.sized.jpg
                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Motor/PICT0036.sized.jpg

                              #53048
                              Niklas
                              Deltagare

                                Upptäckte idag att trycket inte sjunker efter peak på 2an och 3an. Då låg trycket stabilt på 15PSI när jag flög om två blå GT och en blå WRX. :9

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.