SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Laddtrycksproblem GT MY00

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31957
    emilboylarsson
    Deltagare

      Tjenare!

      Har lite strul men min ena GT som jag köpte här om dagen.
      För att beskriva problemet; den går ganska bra genom hela registret men hackar lite när man ger på med full gas när den når 0.5 bar. Den laddar bara 0.5 bar (om jag kan lita på laddtrycksmätaren). Bilen skall vara JRM EcuTec mappad och skulle enl uppg. tidigare ha laddat ca. 1.4 bar.

      Jag har tyvärr inte haft tid att åka till garaget och provtrycka alla luftrör och vaccumslangar men det är inget som jag sett, känt eller hört som pyser längre. Alla vaccum slangar runt WG, turbo, mapsensor och det är helt och kopplat rätt. Jag har kapat två slangar som går till och från btr som såg dåliga ut. Även justerat soppatrycket till 3 bar (det var lite lågt innan).

      Grejen är att om jag nollar ECU (koppla ihop kablar under ratten-varianten) så går bilen bra och laddar 1.4 bar och går bra genom hela registret I UNGEFÄR fem minuter, sen är man tillbaka till ruta 1. Det känns ju som den går tillbaka till något ”safe läge”. Det är det som får mig att börja funderaär ju just det att den går bra efter att man nollat ECUn, men bara i några minuter. Jag tänkte, om jag hinner ikväll prova att switcha LMM med min andra GT MY99.

      Är det någon som har en kvalificerad gissning på vad det kan vara? Eller kanske rent av känner igen symptomen 🙂

      /Emil

      #265871
      emilboylarsson
      Deltagare

        Ber om ursäkt om det är lite luddigt formulerat, skriver från luren

        #265872
        emilboylarsson
        Deltagare

          Hann åka en sväng till garaget imorse. Problemet troligtvis löst, samma problem jag hade med en andra.. Provtryckte genom alla rör och slangar. Det var hål i insugsslangen vid turbon på undersidan. Det var som jag trodde från början men tycker fortfarande det är konstigt att den går bra när man nollat ecu:n en liten stund

          #265861
          abacus
          Deltagare

            Borde det inte vara så att när du nollar ecun så går den till gruvärderna sedan när att den upptäcker att något är fel i ditt fall läckage så stryper den laddtrycket eller någon annan parameter i mappen….

            Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk

            #265873
            emilboylarsson
            Deltagare

              Borde det inte vara så att när du nollar ecun så går den till gruvärderna sedan när att den upptäcker att något är fel i ditt fall läckage så stryper den laddtrycket eller någon annan parameter i mappen….

              Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk

              Ja det kanske är så!

              #265885
              nygge
              Deltagare

                Tips på hur du provtryckte systemet?
                Har lite problem med min GT99a,
                Bilen går som den ska vid kallstart. När motortempen gått till mitten så laddar bilen mycket sämmre, stämplar jag på 3an så kommer laddet sent + att laddet kommer i etapper ^typ> 0.3 – 06- 1.0 .

                Lista på vad jag har bytt.

                Lmm (JRM)
                Lambda (Universal)
                vakumslangar kring turbon
                Tändstift (NGK)
                Soppafilter
                Vev samt kamaxelsensorer

                Rengjort solenoid och tillbehör. Har kört med startgas runt slangar och insug utan att hitta något läckage.

                Börjar tappa lite Subarukärlek :/

                #265880
                söder
                Deltagare

                  Tips på hur du provtryckte systemet?
                  Har lite problem med min GT99a,
                  Bilen går som den ska vid kallstart. När motortempen gått till mitten så laddar bilen mycket sämmre, stämplar jag på 3an så kommer laddet sent + att laddet kommer i etapper ^typ> 0.3 – 06- 1.0 .

                  Lista på vad jag har bytt.

                  Lmm (JRM)
                  Lambda (Universal)
                  vakumslangar kring turbon
                  Tändstift (NGK)
                  Soppafilter
                  Vev samt kamaxelsensorer

                  Rengjort solenoid och tillbehör. Har kört med startgas runt slangar och insug utan att hitta något läckage.

                  Börjar tappa lite Subarukärlek :/

                  sitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?

                  själv börjar jag ledsna jag med, bilen överladdar rätt duktigt 1.45 mappat nu laddar den 1.7 och den säger inte ifrån heller.

                  #265862
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Du har inte bytt dina vacum slangar kring turbo och wg och helt enkelt glömt bort att sätta dit restrictor pil?
                    Sitter en liten metall kula i en av slangarna.

                    Mvh

                    #265863
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      sitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?

                      själv börjar jag ledsna jag med, bilen överladdar rätt duktigt 1.45 mappat nu laddar den 1.7 och den säger inte ifrån heller.

                      aj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁

                      #265864
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        sitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?

                        själv börjar jag ledsna jag med, bilen överladdar rätt duktigt 1.45 mappat nu laddar den 1.7 och den säger inte ifrån heller.

                        aj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁
                        Inte wg som kärvar då, så du får bokat creep, för öppnar inte den som den ska, kan ju inte elektroniken justera.

                        #265881
                        söder
                        Deltagare

                          aj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁
                          Inte wg som kärvar då, så du får bokat creep, för öppnar inte den som den ska, kan ju inte elektroniken justera.

                          Ska prova wgn med tryck luft i eftermiddag.

                          #265883
                          important
                          Deltagare

                            Om magnetventilen går sönder så lär den vara fast i öppet läge och trycket går rakt på wastegaten och den borde inte ladda mer än 0.5.

                            #265865
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              Om magnetventilen går sönder så lär den vara fast i öppet läge och trycket går rakt på wastegaten och den borde inte ladda mer än 0.5.

                              Jo precis, men om wg locket/armen fastnar i hemma läge, då är den stängd hela tiden och kommer då inte kunna justera ner laddet när man stampar på 🙂

                              #265866
                              Fricke.w
                              Deltagare

                                Söder, visst hade vell du haft problem med 200cel katten på Galten?
                                Inte så att du tagit bort den eller så.
                                Tänkte att de kan ju ladda lite mer då, men då borde den i och för sig klippa i ecun när den märker att de går över styr?

                                #265882
                                söder
                                Deltagare

                                  Hade lite högt co på slutet så katten kan vara boven men tror mer på främre lambda, men den sitter kvar, allt sitter på som vanligt. Ska prova WGn imorgon när jag sätter på sommardäcken.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.