› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Laddtrycksproblem GT MY00
- Detta ämne har 27 svar, 2,251 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
JoakimOhlsson.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2014 kl. 15:39 #31957
emilboylarsson
DeltagareTjenare!
Har lite strul men min ena GT som jag köpte här om dagen.
För att beskriva problemet; den går ganska bra genom hela registret men hackar lite när man ger på med full gas när den når 0.5 bar. Den laddar bara 0.5 bar (om jag kan lita på laddtrycksmätaren). Bilen skall vara JRM EcuTec mappad och skulle enl uppg. tidigare ha laddat ca. 1.4 bar.Jag har tyvärr inte haft tid att åka till garaget och provtrycka alla luftrör och vaccumslangar men det är inget som jag sett, känt eller hört som pyser längre. Alla vaccum slangar runt WG, turbo, mapsensor och det är helt och kopplat rätt. Jag har kapat två slangar som går till och från btr som såg dåliga ut. Även justerat soppatrycket till 3 bar (det var lite lågt innan).
Grejen är att om jag nollar ECU (koppla ihop kablar under ratten-varianten) så går bilen bra och laddar 1.4 bar och går bra genom hela registret I UNGEFÄR fem minuter, sen är man tillbaka till ruta 1. Det känns ju som den går tillbaka till något ”safe läge”. Det är det som får mig att börja funderaär ju just det att den går bra efter att man nollat ECUn, men bara i några minuter. Jag tänkte, om jag hinner ikväll prova att switcha LMM med min andra GT MY99.
Är det någon som har en kvalificerad gissning på vad det kan vara? Eller kanske rent av känner igen symptomen 🙂
/Emil
10 mars, 2014 kl. 15:52 #265871emilboylarsson
DeltagareBer om ursäkt om det är lite luddigt formulerat, skriver från luren
11 mars, 2014 kl. 11:19 #265872emilboylarsson
DeltagareHann åka en sväng till garaget imorse. Problemet troligtvis löst, samma problem jag hade med en andra.. Provtryckte genom alla rör och slangar. Det var hål i insugsslangen vid turbon på undersidan. Det var som jag trodde från början men tycker fortfarande det är konstigt att den går bra när man nollat ecu:n en liten stund
11 mars, 2014 kl. 12:38 #265861abacus
DeltagareBorde det inte vara så att när du nollar ecun så går den till gruvärderna sedan när att den upptäcker att något är fel i ditt fall läckage så stryper den laddtrycket eller någon annan parameter i mappen….
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk
11 mars, 2014 kl. 13:09 #265873emilboylarsson
DeltagareBorde det inte vara så att när du nollar ecun så går den till gruvärderna sedan när att den upptäcker att något är fel i ditt fall läckage så stryper den laddtrycket eller någon annan parameter i mappen….
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk
Ja det kanske är så!
1 april, 2014 kl. 08:56 #265885nygge
DeltagareTips på hur du provtryckte systemet?
Har lite problem med min GT99a,
Bilen går som den ska vid kallstart. När motortempen gått till mitten så laddar bilen mycket sämmre, stämplar jag på 3an så kommer laddet sent + att laddet kommer i etapper ^typ> 0.3 – 06- 1.0 .Lista på vad jag har bytt.
Lmm (JRM)
Lambda (Universal)
vakumslangar kring turbon
Tändstift (NGK)
Soppafilter
Vev samt kamaxelsensorerRengjort solenoid och tillbehör. Har kört med startgas runt slangar och insug utan att hitta något läckage.
Börjar tappa lite Subarukärlek :/
1 april, 2014 kl. 09:49 #265880söder
DeltagareTips på hur du provtryckte systemet?
Har lite problem med min GT99a,
Bilen går som den ska vid kallstart. När motortempen gått till mitten så laddar bilen mycket sämmre, stämplar jag på 3an så kommer laddet sent + att laddet kommer i etapper ^typ> 0.3 – 06- 1.0 .Lista på vad jag har bytt.
Lmm (JRM)
Lambda (Universal)
vakumslangar kring turbon
Tändstift (NGK)
Soppafilter
Vev samt kamaxelsensorerRengjort solenoid och tillbehör. Har kört med startgas runt slangar och insug utan att hitta något läckage.
Börjar tappa lite Subarukärlek :/
sitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?
själv börjar jag ledsna jag med, bilen överladdar rätt duktigt 1.45 mappat nu laddar den 1.7 och den säger inte ifrån heller.
1 april, 2014 kl. 09:56 #265862Fricke.w
DeltagareDu har inte bytt dina vacum slangar kring turbo och wg och helt enkelt glömt bort att sätta dit restrictor pil?
Sitter en liten metall kula i en av slangarna.Mvh
1 april, 2014 kl. 10:00 #265863Fricke.w
Deltagaresitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?
själv börjar jag ledsna jag med, bilen överladdar rätt duktigt 1.45 mappat nu laddar den 1.7 och den säger inte ifrån heller.
aj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁
1 april, 2014 kl. 10:05 #265864Fricke.w
Deltagaresitter vaccumslangarna rätt från magnetventilen?
aj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁
Inte wg som kärvar då, så du får bokat creep, för öppnar inte den som den ska, kan ju inte elektroniken justera.1 april, 2014 kl. 10:15 #265881söder
Deltagareaj då, har inte du heller fåt ordning på de än 🙁
Inte wg som kärvar då, så du får bokat creep, för öppnar inte den som den ska, kan ju inte elektroniken justera.Ska prova wgn med tryck luft i eftermiddag.
1 april, 2014 kl. 13:16 #265883important
DeltagareOm magnetventilen går sönder så lär den vara fast i öppet läge och trycket går rakt på wastegaten och den borde inte ladda mer än 0.5.
1 april, 2014 kl. 16:06 #265865Fricke.w
DeltagareOm magnetventilen går sönder så lär den vara fast i öppet läge och trycket går rakt på wastegaten och den borde inte ladda mer än 0.5.
Jo precis, men om wg locket/armen fastnar i hemma läge, då är den stängd hela tiden och kommer då inte kunna justera ner laddet när man stampar på 🙂
1 april, 2014 kl. 16:13 #265866Fricke.w
DeltagareSöder, visst hade vell du haft problem med 200cel katten på Galten?
Inte så att du tagit bort den eller så.
Tänkte att de kan ju ladda lite mer då, men då borde den i och för sig klippa i ecun när den märker att de går över styr?1 april, 2014 kl. 16:41 #265882söder
DeltagareHade lite högt co på slutet så katten kan vara boven men tror mer på främre lambda, men den sitter kvar, allt sitter på som vanligt. Ska prova WGn imorgon när jag sätter på sommardäcken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.