- Detta ämne har 13 svar, 1,940 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 2 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2016 kl. 08:37 #35005GeordsonDeltagare
Hej allihop.
Jag har lite laddtrycksproblem på en 92:a Legacy turbo.
Bilen är helt original förutom ett Vos chip. Då bilen har stått ett tag och jag startar och börjar köra så laddar den alltid 1,1-1,2 tills knacksensorn säger ifrån, vilket inte är så bra (hade varit bra om den ladda 1 bar bara) men sen går den oftast ner och laddar bara 0,4-0,5 som verkar vara en grundinställning.
Är det nån här som vet varför den gör så?20 september, 2016 kl. 09:28 #284366IggeDeltagareUtan att veta exakt hur ECUn jobbar så är det antagligen så att när den upptäcker att det knackar stryper den laddet till så lågt den kan.
Med andra ord bör du antingen begränsa laddet eller hellre mappa om efter bilens förutsättningar.
När jag sökt på forumet och hittat gamla trådar där chip fortfarande diskuterades var majoriteten av åsikterna i stil med “ta bort chipet och släng det åt skogen”
Ofta bekymmer (knack och/eller snål gång, tillsammans med åsidosatta skyddsystem för motorn) som leder till det du beskriver eller haveri.Fanns visst någon typ av chip som var “okej” men vad det var för något törs jag inte svara på 🙂
20 september, 2016 kl. 10:04 #284361KvarnisDeltagareVOS brukar vara bra, men det finns många faktorer
Det finns mänger av grejer som kan strula, finns ju en tråd ang mappning problem dock med open source, men det här är lite samma lika.
Maf, tändspolar, tändstift m.m är vanliga problem
Sen är du säker på att det är knacksensor som säger i från och inte boost cut?
Men om du inte över vakar knackningar får det nog bli steg 1.20 september, 2016 kl. 10:30 #284367IggeDeltagareKikar du i Marres tråd kan du ju se att en lmm kan göra enorm skillnad, utan felkod var det väl dessutom.
20 september, 2016 kl. 10:31 #284371GeordsonDeltagareBilen går hur bra som helst så länge jag inte överstiger 1 bar.
Sen om det är knacksensorn eller boost cut som slår in vid 1,2bar vet jag inte. Boost cut vet jag inte ens vad det betyder :). Jag funderar på om det är den elektroniska laddtrycksstyrningen som spökar och att man istället sätter dit en manuell laddtrycksstyrning?Tack för tipset Igge, ska kolla tråden.
20 september, 2016 kl. 10:40 #284368IggeDeltagareBoost cut innebär att ECUn stryper soppan om laddtrycket går över ett visst värde (standard är väl 1,2 eller 1,25 bar)
Testa att göra rent laddtryckssolenoiden
Kan ju vara den som inte hänger med20 september, 2016 kl. 11:15 #284362KvarnisDeltagareMed VOS är den nog runt 1.25bar, minns inte exakt, org är lägre ~runt 1 bar
20 september, 2016 kl. 11:29 #284369IggeDeltagareMed VOS är den nog runt 1.25bar, minns inte exakt, org är lägre ~runt 1 bar
Tänkte på impreza, my bad 🙂
20 september, 2016 kl. 11:49 #284372GeordsonDeltagareJag har nyss varit ute och kört. Den ladda 0,4 ett tag men helt plötsligt börja den ladda fullt igen. Ska prova och rengöra solenoiden och se om det blir nå bättre.
20 september, 2016 kl. 17:04 #284365FladricDeltagareÄr det bytt avgas? 🙂 ett Vos ska ladda ca 1.1 och boost cut (den klipper tändningen när MAF läser ett för högt värde) kring 1.25 som Kvarnis säger 🙂
20 september, 2016 kl. 19:48 #284370GeordsonDeltagareavgassystemet är samma dimension som original. Jag har aldrig känt att laddtrycket har legat stabilt på 1,1bar nångång, utan trycker jag gasen i botten så fortsätter laddtrycket stiga ända tills boost cut slår till, så de är lite jobbigt att man aldrig kan hålla gasen i botten utan att ha stenkoll på laddtrycksmätaren.
21 september, 2016 kl. 04:49 #284364FladricDeltagareMen avgassystemet är alltså bytt? 🙂 original laddtrycksstyrning brukar ha problem att reglera laddtrycket om man bytt delar av avgassystemet 🙂 skulle rekommendera en extern laddtrycksstyrning, typ Dawes Device alternativt någon elektronisk variant!
21 september, 2016 kl. 07:20 #284373GeordsonDeltagareJa avgassystemet från katalysatorn och bakåt är bytt med eftermarknadsrör med original dimension. Ska prova och rengöra solenoiden först och se om de blir någon skillnad sen blir de nog till att byta till en manuell styrning.
Finns de nån som kan förklara hur man gör då man byter ut den elektroniska laddstyrningen till en manuell eller finns de nån skiss man kan titta på?
21 september, 2016 kl. 08:50 #284363KvarnisDeltagareTa bort T-korss vid turbo och ersätt med ex dawes device etc
Öpnnande delen mot WG’n
Ställ i så fall åp typ 1.1 bar max så att du inte springer in i Boost cut så fort det blir kallare/högreväxlar etcMen det låter som din solenoid är kass, rengöring kan rädda den 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.