› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Laddtrycksspärr?
- Detta ämne har 8 svar, 998 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
qualityaudio.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2010 kl. 13:31 #24520
Simmme
DeltagareVar precis ute och rastade min wrx från 95 och gasade på en del, först på tvåan,trean och sedan fyran, och då dog bilen helt plötsligt i farten. Den startade direkt och gick som vanligt utan problem. Öppnade huven och kunde inte se något utöver det vanliga, alla slangar satt som de skulle vad jag kunde se.
Så som sagt, sitter det nån typ av laddtrycksspärr som slår av bränslet om laddtrycket överstiger ett visst tryck eller kan det ha berott på något annat?
7 november, 2010 kl. 13:59 #213399Manor
DeltagareVar precis ute och rastade min wrx från 95 och gasade på en del, först på tvåan,trean och sedan fyran, och då dog bilen helt plötsligt i farten. Den startade direkt och gick som vanligt utan problem. Öppnade huven och kunde inte se något utöver det vanliga, alla slangar satt som de skulle vad jag kunde se.
Så som sagt, sitter det nån typ av laddtrycksspärr som slår av bränslet om laddtrycket överstiger ett visst tryck eller kan det ha berott på något annat?
…man kan väl misstänka att den s.k fuel cut:en gick in… Du får ju högre laddtryck på de högre växlarna.
7 november, 2010 kl. 14:51 #213403Simmme
DeltagareOkey, nån som vet vid vilket tryck den går in?
Vore obehagligt om det händer vid en omkörning till exempel.7 november, 2010 kl. 14:56 #213400Lirkus
DeltagareRunt 1.2 bar har ja för mig att de börjar gå lite ryckigt 🙂
12 november, 2010 kl. 12:02 #213405knotan
Deltagareeftersom imprezorna har Lmm så brukar spärren normalt sett gå på luftmängdspärr. dvs det går inte att säga vid ett visst laddtryck.
ökar man flödet genom bilen (tex en effektivare ic , grövre avgasystem eller en större turbo) så kommer spärren slå till vid ett lägre tryck…
mao är det ingen laddtryckspärr utan en luftmängdspärr….
nån som har koll på ifall en typ HKS FCD funkar på impreza??
12 november, 2010 kl. 13:22 #213401Lirkus
DeltagareSå det är luftmängdspärren som slår av på soppan då ?
För ja får fortfarande samma symptom om ja laddar 1.2 även fast ja har Sti IC och 3″ system från turbon och K&n filter i låddan!12 november, 2010 kl. 18:07 #213406knotan
Deltagaremed dem tre grejjorna så har du ju ökat luftflödet genom motorn en del så det kommer mao slå in tidigare än med std avgas och IC mm.
testa sänk till 0.9 lr så å se om det hjälper,
annars måste du som sagt montera nån typ av FCD och kollas med bredbandslambda så soppan räcker till
(ökar du luftflödet in till motorn måste du givetvist komensera med lika mycket ökning av soppan)
normalt sett så sköter ju LMM den ökningen automatiskt, men lurar man systemet med nån typ av FCD så måste du själv försäkra dej att soppan finns där….lite vanskligt å hålla på med sånt själv om man inte håller koll på lambda och gärna EGT med,
nu vet jag som sagt inte om HKS fcdn funkar på imprezan men det funkar ju på de allra flesta andra japanska styrsystem… kollade på HKS hemsidan men hittade inget där..
12 november, 2010 kl. 20:38 #213402Lirkus
DeltagareJag kör strax över 1.0 ca 1.1 å de funkar (på 5:ans växel), samma som ja körde när ja bara hade bytt till catbacksystemet, men vrider ja upp lite till och hamnar på 1.2 ett tag så slår fuel cuten in igen.
Så jag tror det ligger nån ”magisk gräns” vid just 1.2 som säger att nu får det vara nog! och slår av soppan en snabbis.
12 november, 2010 kl. 23:50 #213404qualityaudio
DeltagareJag kör på 1.40 i ladd med min med större ic och 3″ downpipe. Funkar great!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.