SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Låg nivå på växellådsolja, blanda byta?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    lladron
    Deltagare

Hej alla kunniga! Ny här, köpte mig en impreza wrx sti 98. Har haft en evo innan, underbar motor och riktigt roligt att köra boxer 🙂

Jag märkte att det inte var så mycket växellådsolja i bilen så jag fyllde på med en liter och fick hyfsad nivå, tänkte mig inte för utan körde i gl 4 75 90. Det ska vara gl 5 i dessa va? Ska jag tömma ur och byta eller spelar det stor roll? Behöver jag oroa mig att det var så lite i? Växellådan är väl inte så stark på dessa bilar? Något man ska tänka på som ny ägare av impreza?

Ha det fint så länge 🙂

lladron
      Deltagare

Någon som vet?

Trebor
        Deltagare

Jag skulle ha bytt olja till Redline Lightweght. Riktigt bra olja som väldigt många åker med och som du säger så är Växellådan en svag länk i dessa bilar så en bra olja är att föredra om man inte vill byta låda titt som tätt.

lladron
          Deltagare

Tror du man kan köra på det som det är nu ett tag då eller ska man byta direkt? Var köper man den oljan billigast? 🙂

Trebor
            Deltagare

Vet inte hur bra det är att blanda växellåds oljor men om det var samma i innan så funkar det nog. Om det inte var det skulle jag byta hela skiten för att vara på den säkra sidan. Billigare att köpa ny olja för 1000kr än att behöva byta olja efter 6 månader. Nu säger jag inte att din låda kommer rasa men varför chansa?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.