SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lågt, dovt dunkande bakifrån?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

Hm… hörde härom dagen ett lågt dunkande som låter som det kommer från höger bak… Ljudet uppkommer endast när jag svänger vänster, typ korsning, rondell och så, inte annars…
      Vad tror ni det kan vara, är det en drivknut? Borde ju inte vara eftersom det är bakifrån eller? Garagepolarn gissar på det annars…

moken
      Deltagare

jo, tänkte åxå den tanken, men det borde inte dunka tycker jag inte…
        Och det kändes inte glapp heller, kände lite på det idag…

Tallen
        Deltagare

Svar: Nej, det var höger fram. 🙂 Och på min bil rasslade/knakade det men så var ju drivknuten tvärt av oxo…

Annars låter det som om möken skulle ha ett drivknut eller
          hjullager problem.

MVH Tallen

moken
          Deltagare

som sagt, hjullagret känns iaf inte ngt glapp, varesej med bilen på backen eller i luften, men drivknut kanske som sagt… Men att det låter som det kommer bakifrån? Ok om en främre drivknut blir rasslig, men en bakre? Kanske pga att jag kört mkt lastat ibland i bilen då och då iofs… Tyckte att det lät lite mer i dag, även några knack efter att man rätat upp bilen efter en korsning… I värsta fall får man väl åka vidare tills ngt nästan rasar för att då hitta felet, men men… Känns som det kan vara lite svårt att verifiera en drivknut oxå eftersom det måste belastas en del för att få frak ljudet… kanske ska testa att tvätta ur den bakre och fetta in för att se om det tystnar då iofs?

Eller kan det vara en främre, men det låter som det kommer bakifrån?

Tallen
            Deltagare

Det kanske är damasken som spruckit? Kommer det in några gruskorn i
              knuten så går den slut rättså fort.

Manor
              Deltagare

Det kanske kan vara ett bakre hjullager som börjar ge med sig!!?

mvh Mats N

Manor
                Deltagare

…ja, Tallen på sin Legacy…om det nu var det bakre!!?

mvh Mats N

moken
                  Deltagare

hm,ngn som haft en bakre drivknut som sagt upp sej?

SubaruWRX
                    Deltagare

Hittade du nån lösning? Har samma oljud fast från vänster bak då jag svänger höger.
                      Det har blivit värre med tiden. Kan nu höra det när jag gasar på lite rakt fram också. Vet att några dammasker varit trasiga och byttes till hela. (kan ju kommit in skit under den tiden).

Gilarski
                      Deltagare

När man kör med fullt ratt utslag vinklas knutarna i ett läge som är mekaniskt påfrestande. Detta schenario kan endast ske på framhjulen. Att ljudet uppstår baktill på ena sidan när man svänger tror jag inte beror på att vänster drivknut roterar fortare än höger, utan det är den individ som håller ihop drivknutarna som inte klarar av hastighetsdifferenasen, dvs. jag tror det är diffen som börjar ge sig.:(

SubaruWRX
                        Deltagare

När man kör med fullt ratt utslag vinklas knutarna i ett läge som är mekaniskt påfrestande. Detta schenario kan endast ske på framhjulen. Att ljudet uppstår baktill på ena sidan när man svänger tror jag inte beror på att vänster drivknut roterar fortare än höger, utan det är den individ som håller ihop drivknutarna som inte klarar av hastighetsdifferenasen, dvs. jag tror det är diffen som börjar ge sig.:(

Men om man kört med trasig dammask och fettet slungas ut och skit kommer in som nöter, tror du inte det kan vara nått sånt ändå?

Någon med tidigare erfarenhet av problem med diff-slitage bak?
                          Vilken/vilka komponent/er brukar ge med sig i diffen?
                          Tänker på kostnad att reparera…

Jag har tömt oljan i bakdiffen, tittat efter spån i oljan och på magneten på oljepluggen. Nothing…

Gilarski
                          Deltagare

Jo, förvisso, men då bör inte ljudet ändras om man svänger eller ej. När man svänger går ju bara det ena hjulet fortare än det andra & det andra går långsammare 😉 Om det är hastigheten på hjulet som påverkar så bör ljudet öka med hastigheten men jag uppfattade dig som att det kom när du svänger & nu har det även börjat när du kör rakt fram (samma hastighet på hjulen). 🙁

Kolla så drivknuten & kardan sitter som den skall. När man svänger får man sidokrafter & ev. påverkar dessa något som inte påverkas när man kör rakt fram, så det behöver ju inte vara diffen men spontant hade jag gissat på denna faktiskt utifrån din beskrivning.

Finns mycket duktigare personer på forumt som kanske stälelr en annan diagnos men jag har oerhört svårt att tro det är själva drivknuten faktiskt.

Mumin
                            Deltagare

stötdämpare tror jag…. klonkar och låter som drivknut.. kollla dom..

SubaruWRX
                              Deltagare

I mitt fall var det som jag trodde- drivknut vänster bak. Hela axeln med bägge inre knutarna byttes. Tack Gregor och Fürsten! 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.