› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lågt laddtryck
- Detta ämne har 24 svar, 1,794 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
wheeliedevil.
-
FörfattareInlägg
-
5 juli, 2005 kl. 18:39 #3001
wheeliedevil
DeltagareHar provat o byta LMS (Luftmasseskiten) men bilen gick exakt lika dant. Provade i morse att göra rent solenoiden (den stora gröna).
* Går denna o testa med 12V eller går den på 5V?
* Vad exakt styr den och vad är den lilla som sitter precis under som också liknar en liten solenoid?
Kan tillägga att den är chippad med Unichip om någon har haft strul med det?? Fast det verkar långsökt..
Biljävel x(6 juli, 2005 kl. 19:36 #56015SecretAgentMan
DeltagareJag skulle kanske kika på hur de höjt laddtrycket med Unichippet – sitter det något mera kul på slangarna mellan turbo – solenoid – wg-klocka t.ex?
/J
7 juli, 2005 kl. 06:01 #56034Yaskin
DeltagareI ren panik frågar jag även i denna tråd… Hur ska det i gentligen se ut med den berömda backventilen eller kulan, var sitter den och vilken funktion har den? min bil laddar ju oxå bara med någon form av grundtryck, dock 0,7 bar (kanske så pass högt pga något uppspänd WGfjäder?)
JAG HAR EFFEKTABSTINENS!!
x( 🙁 }( ;( 😮 😛 😀 :+ x( 🙂 ;(
7 juli, 2005 kl. 06:01 #56030wheeliedevil
DeltagareMärkte en annan grej idag när jag körde till jobbet. Det går att få den o ladda 1bar om man drar ut den på växlarna. Den börjar med o ladda 0,6 där den normalt har fullt laddtryck. Sen efter ca 4000-4500rpm börjar laddtrycket långsamt o stiga till 1 bar.. Mycket märkligt. Ingen som varit ute för detta innan. Det kan inte o ha o göra med att jag tagit bort batteripolen (??) för när jag kopplade in shiftlighten så var polen också borta betydligt längre än denna gången då jag bytte ratt.
7 juli, 2005 kl. 08:39 #56031wheeliedevil
DeltagareVar ute o kollade på frukosten och rev då väck den plåten som sitter vid fötterna under mattan på passagerarsidan där dom gömmer unichipet. Där satt det stora chipet och två mindre moduler varav den ena sköter intercoolerspray automatiskt över 5000rpm. Den andra vet jag inte men jag antar at det är den som sköter laddtrycksstyrningen. Iaf så var denna klämd under plåten på något sätt så kontaktstycket var halvvägs ute… provade som hastigast utanför och det verkar fungera. Testar på vägen hem och återkommer.
Yaskin, har du också unichip så kan du ju kolla detta.
Solenoiden sitter vid höger fjäderben fram, under map sensorn. (på samma sida som luftfilteret). Det går in två grövre slangar till den. Ta bort den o kolla så den är tät. Koppla sen 12V till den röd/gul är jord. Då ska den öppna och det ska gå lätt o blåsa genom den.7 juli, 2005 kl. 09:22 #56035Yaskin
Deltagarejo, så långt är jag med, men det rycktas om ytterligare någon backventil eller kula i nån slang eller nåt…Dessutom vet jag juinte om solenoiden öppnar mär man kör eller inte, igentligen skulle man ju dra in en kabel så man kunde mäta spänningen över solenoiden när man kör 🙁
I någon tråd nämns även en liten rund plastpryl med skumgummi runt( ser ut som ett litet filter), men den sitter inte på slangarna runt turbon på min bil. 😮
7 juli, 2005 kl. 11:27 #56032wheeliedevil
DeltagareKlart att man kan mäta om du får spänning under färd, koppla på en glödlampa och dra upp till rutan så ser du ju när den får spänning. Det sitter en liten ”rund platspryl” på min slang på väg in till sen lilla solenoiden som i sin tur ger signal till mapsensorn men detta var ingen backventil.
Provade bilen nu och efter att jag satte ihop kontaktstycket riktigt och nu spolar den upp direkt som den ska men den stannar vid ca 1-1,1 bar. Hmmm.. kanske behöver återställas nu efter ECU-tömningen?
7 juli, 2005 kl. 16:08 #56033wheeliedevil
DeltagareJodå, nu laddar den 1,2 bar igen. Det var alltså kontaktstycket till Unichipet som spökade ifall fler råkar ut för liknande fenomen.
8 juli, 2005 kl. 13:06 #560382ny
Deltagarehar du kollat så du inte har stop i slangarna då?. så var det på min. finns en liten skarv ovanför turbon som kan ha tendens till att smälta.
19 december, 2005 kl. 06:19 #56023Manor
DeltagareGrattis!Tyvärr så har jag inte samma lösning på min bil, jag har orginal box. I går provade jag att dra ur slangen till WG, jäklar vad snabbt och högt den laddade… Givetvis bara som ett test, jag släppte gasen direkt när jag såg att det funkade!! Troligtvis får inte solenoiden signal att öppna, alltså går bilen i någon form av nödprogram…La ström på solenoiden och blåste igenom, det går ju som det ska.Ska prova en annan lmm tror jag./ Andreas
Om solenoiden inte skulle få signal så ger det samma fenomen som när du testade att dra ut slangen till WG (typ). När solenoiden öppnar så kommer WG att öppnas för att inte laddtrycket ska bli för högt. När solenoiden geggar igen så laddar turbon för mycket så att fuelcut:en slår till…detta ger en väldigt ryckig gångmvh Mats N
Jag är inte riktigt med på det du säjer, om solenoiden inte får signal står den väl stängd, det gör väl att WG öppnar vid grundladdtryck, om däremot solenoiden hänger sig i öppet läge så laddar turbon tills fuelcuten går in??/ Andreas
…hmm, ja du har kanske rätt i det.
Har du fått till problemet?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56022Manor
DeltagareGrattis!Tyvärr så har jag inte samma lösning på min bil, jag har orginal box. I går provade jag att dra ur slangen till WG, jäklar vad snabbt och högt den laddade… Givetvis bara som ett test, jag släppte gasen direkt när jag såg att det funkade!! Troligtvis får inte solenoiden signal att öppna, alltså går bilen i någon form av nödprogram…La ström på solenoiden och blåste igenom, det går ju som det ska.Ska prova en annan lmm tror jag./ Andreas
Om solenoiden inte skulle få signal så ger det samma fenomen som när du testade att dra ut slangen till WG (typ). När solenoiden öppnar så kommer WG att öppnas för att inte laddtrycket ska bli för högt. När solenoiden geggar igen så laddar turbon för mycket så att fuelcut:en slår till…detta ger en väldigt ryckig gång
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56021Manor
Deltagare…Inte 260km/h högfartstest då såklart utan bara för o se om den går upp över 1 bar.Tack för att ni hjälper till!!
Det räcker väl att se att du når över 0.6bar som var max nu!!?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56020Manor
Deltagare…sorry, jag har nog inga fler uppslag. Hoppas att någon annan kan komma på något. Utan att vara helt säker, men går det inte att ta loss slangen från wastegate:en och se om du kan ladda mer än de 0.6bar som du är begränsad till nu? Lyssna med någon om detta går att göra så att det inte händer något…du måste ju också lyckas få stopp på ett ”skenande” laddtryck. Om det fungerar att göra så här så skulle du kunna se om det är en läckande wastegate. Det har väl också hänt någon gång…
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56019Manor
DeltagareDet var bara en chansning, men det är väl mer på lägre varv man märker av en felaktig Lambda.
Det problem som en geggig solenoid ger är väl att den laddar för mycket så att fuelcut:en slår till.
Kan du inte ta ledigt två timmar en eftermiddag från jobbet!!?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56018Manor
DeltagareHej !
Det lättaste är att försöka att läsa av mätvärden och felkoder på en Subaruverkstad. Däremot vet jag inte om det fungerar då det sitter ett UniChip i den som kanske förvränger resultatet (vilket väl är önskad funktion av en ”piggyback”).
Om det inte skulle vara LMS så är chansning nummer på lambda-sensorn, som en del har haft strul med på sistonde.
Lycka till / Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.