› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lågt laddtryck
- Detta ämne har 32 svar, 2,398 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
2ny.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2006 kl. 21:02 #58160
Manor
DeltagarePratade med Tommy Nilsson i dag igen. Förklarade att jag fått reda på att det visst skulle gå att läsa laddtryck vi select monitorn. Och sa att jag fått reda på det av en i klubben som fått sin avläst på detta sätt.Då blev Tommy arg. Han förklarade för mig att folk skulle sluta snacka massa skit. Han sa att hans mekaniker precis gått kurs i detta och han visste att detta inte gick. Han sa att han skulle vilja prata med den (läs Manor) som sagt detta till mig.Han verkade allmänt grinig och sa att han inte kunde hålla på att serva mig över telefon och att han var upptagen.Jag åkte dit efter jobbet med en påse fikabröd. Då var han på bättre humör och sa att han pratat med IM och trollspeed om att mäta laddtryck. De hade sagt att man måste ha en specialbyggd box för kunna läsa laddtryck och att man får ut det i konstiga siffror som man måste omvandla via tabell.Jaja hursomhelst så ska jag dit efter midsommar och justera laddtrycket lite och han skulle då se till att ha en bra mätare att stämma av med./Andreas, Skåne, Kristianstad Blå GT -99
Gulp…verkan han vara stor och stark den där Tommy ;). Kan du mörka att jag är liten och klen, med kulmage och tunnhårig och även äger en husvagn tror du :P.
Ja, man ska vara ödmjuk och inte svära på att något är än si en så…men inte tusan tror jag att laddtrycket kom ut i några skumma siffror inte. Jag vill minnas att det kom ut i klartext och att t.o.m jag fick se det. Nu är detta ungefär 100 år sedan, och då jag har drabbats av senildemens-light så kan jag som sagt ha fel.
Det verkar ju dock vara fler som håller med mig än Tommy i denna fråga (det kan ju vara för de goda arraksbollarna ;)). Claes (Strat) och Moken, ni har ju varsin DeltaDash…kan inte den visa laddtrycket? Om JA så är det väl väldigt troligt att även SelectMonitorn kan göra det!!?
Jag fick min bil testad (bl.a laddtryck) på Fürstenhoffs Motor i Stockholm, där de flesta Impreza turbobilarna i Stockholm servas. Det är ju möjligt att de har införskaffat en värre (specialbyggd) box. De kallade den dock för Select Monitor, och det är den enda som jag har sett.
Lycka till / Mats N – som ska börja äta gröt och träna med hantlar 😀
15 juni, 2006 kl. 14:14 #58176Desen
DeltagareJag sa till honom att du e en kopia av Zeb Machahan fast större mer bredbent och med en stor magnus uggla kalufs. Visualisera mats med denna beskrivning och ett leende är oundvikligt) Oxå sa jag att du bodde på hotel vart än du skulle. Så han misstänker nog ingen husvagn.
Jag vet inte vem av er som har rätt, men jag har hört att Tommy kan ha lite svårt att erkänna när han har fel.
Du får gärna slå honom en signal och diskutera saken med honom. Tel 044-80100.
Som sagt han var ju på bättre humör när jag vare där några timmar senare.Väntar nu med spänning på min phantom mätare som jag beställde från autoexperten.
Hade ingen aning att de sålde fin skit där…..Mats om jag känner dig rätt så behöver du inte vara rädd för att tommy ska skälla på dig om ni pratar…… för han kommer inte att få en syl i vädret 😀 😀
15 juni, 2006 kl. 14:21 #58154SecretAgentMan
Deltagare…ett tips kan ju vara att inte vara alltför dryg och jaga folk…Tommy är mycket kunnig på det mesta, skulle det vara att han saknar lite runt selectmonitorn så är det väl så…
Snäll som få är han med, fan vet vad du gjort för att få sådan fart på honom? 😉
Det är lite som att gnälla på att Sellholm har en kass hemsida (inte riktigt, men i alla fall). :+ (F’låt Äljen 😀 Men du har berikat mångas liv med ett par goa garv :D).
/J
15 juni, 2006 kl. 14:30 #58177Desen
DeltagareSnäll som få är han med, fan vet vad du gjort för att få sådan fart på honom? 😉
Det verkade som om han var grymt stressad, kanske han hade en lite dålig dag, inte vet jag och det kvittar igentligen.
Jag vet ju att tommy är mycket duktig på att meka GT. Och alltid annars väldigt trevlig (utom just denna gång)Fössöker inte alls hänga ut honom på något sätt, blir bara lite förbryllad när man får olika besked från olika håll.
15 juni, 2006 kl. 18:22 #58161Manor
DeltagareJag sa till honom att du e en kopia av Zeb Machahan fast större mer bredbent och med en stor magnus uggla kalufs. Visualisera mats med denna beskrivning och ett leende är oundvikligt) Oxå sa jag att du bodde på hotel vart än du skulle. Så han misstänker nog ingen husvagn.Jag vet inte vem av er som har rätt, men jag har hört att Tommy kan ha lite svårt att erkänna när han har fel.Du får gärna slå honom en signal och diskutera saken med honom. Tel 044-80100.Som sagt han var ju på bättre humör när jag vare där några timmar senare.Väntar nu med spänning på min phantom mätare som jag beställde från autoexperten.Hade ingen aning att de sålde fin skit där…..Mats om jag känner dig rätt så behöver du inte vara rädd för att tommy ska skälla på dig om ni pratar…… för han kommer inte att få en syl i vädret 😀 😀
Tack för den beskrivningen av mig Desen :D…det känns som jag slipper undan detta råkurret ;).
Nej, jag har ingen lust att ringa honom och tjöta om detta. Jag är som sagt inte 100% (vilket man aldrig ska vara)…men jag tror att jag har rätt tills motsatsen bevisas :).Lycka till i varje fall.
mvh Mats N – VA!!!, har inte Sellholm någon HEMSIDA :P.
15 juni, 2006 kl. 20:14 #58178Desen
DeltagareDet kan ju oxå vara så att du fått lite VIP tjänster utförda eftersom du till skillnad från oss andra är IT miljonär. Och sånna tar väl alltid gräddfilen…
/Andreas, Skåne, Kristianstad som får jobba 40 tim / vecka för att ha råd till bensinräkningen.
Blå GT -9916 juni, 2006 kl. 09:17 #58162Manor
DeltagareDet kan ju oxå vara så att du fått lite VIP tjänster utförda eftersom du till skillnad från oss andra är IT miljonär. Och sånna tar väl alltid gräddfilen…/Andreas, Skåne, Kristianstad som får jobba 40 tim / vecka för att ha råd till bensinräkningen. Blå GT -99
Det kan du ha rätt i…gräddfil med gräslök :D.
mvh Mats N – som funderar på att gå ner på halvtid för att orka lyfta plånboken efter lön :P.
16 juni, 2006 kl. 09:30 #58184Niklas
DeltagareJaha, nu fattade jag Jerry. #### vilket minne du har eller för du loggbok? 😀
Fast till mitt försvar tycker jag att man antingen har en rejäl hemsida eller ingen alls (läs: företagslogga, telefonnummer och adress klart slut). Att ha en gullig liten wäbbskolsida utan vidare funktioner är så jävla 90-tal! 😀
Ta’t lugnt med Tommy, klubben vill inte komma i olag med duktiga verkstäder. Bra med fikabröd för att rädda situationen. Nu har vi väl alla lärt oss att man inte för vidare det man hört Mats säga/skriva… 😮
/N – bortskämd stockholmsjävel :+
19 juni, 2006 kl. 19:05 #58179Desen
DeltagareFick min nya laddtrycksmätare idag, med metrisk skala. Monterad visar den mellan 0.7-0.8 bar och bottnar skalan på vac 60 cm hg.
Är det vac värdet normalt?
Vad kan det vara som gör att jag saknar 0.2 bar i laddtryck?20 juni, 2006 kl. 20:51 #58180Desen
DeltagarePratade med Tommy idag igen. Skulle beställa tid nästa vecka för att justera laddtrycket lite.
Nämde inte själv något om selectmonitorn, men han tog själv upp det.
Han berättade att han nu fått reda på att det visst gick att mäta laddtrycket med selectmonitorn. Man behöver visst någon kassett till SM för att detta ska gå. Och denna kasset har av misstag inte blivit uppgraderad hos Tommy. Trots att han får uppdateringar ofta. Men han tyckte nog ändå att det var säkrare att som vanligt mäta det faktiska trycket på insuget med en bra mätare istället för att mäta signalen som solenoiden ger Maspsensorn.
Han sa att jag skulle hälsa ”den där stockholmaren” att han hade rätt.
Han sa att jag var välkommen på måndag EM för en koll av laddtrycket med både selectmonitor och VDO mätare./Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9920 juni, 2006 kl. 21:13 #58163Manor
DeltagareHärligt att du får hjälp Desen, och lycka till :-).
mvh Mats N – ”den där stockholmaren”
21 juni, 2006 kl. 05:31 #58169Pasi_k
DeltagareKanon bra Desen.
Tommy vill vi ha på vår sida.. 😀Ps. Kan juh nämna för han att vi ska ställa ut på SM tävlingen. Ds.
30 juni, 2006 kl. 17:22 #58181Desen
DeltagareÄntligen dags att kunna avsluta en problemtråd med ett lyckligt slut.
Nu har jag varit hos Tommy o Stoffe och fått laddtrycket justerat.
Skulle gjorts i Måndags men när jag kom dit så hade det kört ihop sig för dem, och jag fick återkomma torsdag. Han lovade då att fixa det gratis eftersom jag kört dit en gång i onödan.
Hyvens kille den där Tommy.När jag kom dit så kopplades selectmonitorn och hans mekaniska VDO mätare in. Vi körde en runda och kollade maxtrycket.
Det visade sig att min bil inte laddade mer än 0,5 bar. 😮 😮Vi körde tebax och spände WG och testade igen…. fortfarande för lågt.
4 rundor kördes varav 2 körda av Stoffe, så var WG fullt spänd. ( Där var många gängor att spänna.)Nu laddar den ca 1 bar. Dvs det dubbla mot innan.
Och vips så har jag en helt annan bil, nu är det ju ett jäkla drag i den jämfört med innan.
Han som hade bilen innan mig måste ha justerat ner trycket av någon anledning.
Min teori är att när han bytte avgas så ville han hålla koll på skenande laddtryck och satte in en mätare. När han körde tyckte han väl det blev högt och tänkte inte på att BAR o PSI inte är samma utan justerade till 9 PSI.Jaja nu är allt frid och fröjd. Kokaren går som en skållad råtta
😀 😀
Och tommy har lärt sig hur man mäter laddtryck via select monitorn
:+ :+Dessutom har jag lärt mig att nya phantom mätare kan slå fel på 0.2 bar. Satte i min gamla PSI igen som stämmer.
Inväntar nu bara min dawes fån vilda västern.
Slutet gott allting gott
/Andreas, Skåne, Kristianstad, som snart kan omvandla PSI i sömnen.
Blå GT -99/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -9930 juni, 2006 kl. 17:50 #58164Manor
DeltagareFy satan va gött Desen. Grattis till en massa extra gratis hästkrafter. Det var det billigaste i trimningsväg jag har hört talas om :).
mvh Mats N
30 juni, 2006 kl. 17:54 #58170specialized
DeltagareJösses 😮 laddade bara 0,5 med motorn orginal i övrigt ? Bilen måsta ha känts lika pigg som en Nissan Micra 1,2 eller nått ?? 😀
Bra att det fick ett lycklig slut iaf 🙂
0,1 bar = 0.068 PSI 😉
Mvh.Mattias
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
————————————— -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.