› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lågt laddtryck
- Detta ämne har 24 svar, 1,794 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
wheeliedevil.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2005 kl. 06:19 #56017
Manor
DeltagareFinns det ingen Subaruverkstad i närheten?
Min gick precis som vanligt…fast laddade ästan ingenting. Tomgången var normal…ja, det fanns inget som indikerade att det var LMS:en som spökade.
Du kanske kan låna en LMS av någon kompis och testa!!?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56016Manor
DeltagareJag gissar på den beryktade delen som nyss har fått en ny förkortning LMS. LMS står för LuftMasseSkiten, och kan gå sönder när som helst…speciellt om ett öppet filer används. Mig veterligen så går det inte att se på den om den är sönder, och den behöver heller inte lysa upp checkengine-lampan. I mitt fall så gick den vid cirka 10000 mil körda. Bilen gick som en påse nötter, men 1 km innan verkstaden så laddade den som vanligt igen. Största felet man kan göra då är att hoppas att allt är bra…och att felet har lagat sig själv. In till verkstaden och mät upp den med SelectMonitorn…kolla nuvarande eventuella felkoder och historiska.
Om det inte skulle vara LMS så är chansning nummer på lambda-sensorn, som en del har haft strul med på sistonde.
Lycka till / Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #56024wheeliedevil
DeltagareHej!
Märkte idag när jag körde att bilen inte laddar mer än 0,6 (grundtryck?) Bilen går som den ska för övrigt. Kan tillägga att jag bytt ratten (tagit bort airbagen) om det skulle gära att bilen går in i felsäkert läge? Men om jag inte vet fel så ska airbagsystemet vara ett helt eget?? Har kollat alla tryckslangar och även alla ”vaccum-slangar” utan o hitta nåt fel. Har demonterat LLm:n och den ser torr ut (tänkte på luftfilterolja). Ideer??
Tack!19 december, 2005 kl. 06:19 #56025wheeliedevil
DeltagareFinns det något sätt o kolla felkoder på själv, typ med blinkkoder? Har någon något mätvärde på LLM eller det går inte o mäta den heller om den är kass? Har provat o ta bort batteripolen ca en halvtimme för o se om ecu:n nollställde sig men ingen skillnad… Borde inte bilen få en ryckig gång om LLM:en går sönder? Jag har ju inte märkt nåt förrens idag på väg hem från jobbet att laddtrycksmätaren stannade på 0,6 o att bilen var slö. Har en air/fuel mätare och den visar ok värden fast magrare vid fullt än vanligt men det fattas ju också halva laddtrycket.. ;(
Mer ideér?19 december, 2005 kl. 06:19 #56026wheeliedevil
DeltagareIngen??
19 december, 2005 kl. 06:19 #56027wheeliedevil
DeltagareJag har en air/fuel mätare och ser att motorn får korrekt blandning så jag tror inte att det är lambdan heller och varför skulle isåfall trycket sjunka? Blir det en följd av att ecu:n isåfall ställer sig i felsäkert läge då den skulle få en felsignal av lambdan? Har ju ingen verkstad i närheten. Närmsta är 5 mil bort och 9 mil från jobbet och jag slutar kl 17.00 så man hinner ju aldrig.. Check engine lampan lyser ju inte heller. Solenoiderna då?
Ska prova o flytta över dom från polarens så får vi se…
tack så länge!!19 december, 2005 kl. 06:19 #56028wheeliedevil
DeltagareHar plockat bort solenoiderna nu och den ena (lilla) är det fritt blås igenom upp till map sensorn och den stora är tät. Är detta som det ska vara, den stora går visst på 12V det står på den men vågar man koppla 12v till den lilla med tro? Detta är ju allt som är inblandat i slangväg. Men dom ser torra o fina ut och varför skulle dom gegga igen då? Vad skulle det annars vara? Jag pratade med en kille på TS idag och han trodde inte det var Unichipet iaf. Dom hade inte haft en enda reklamation på dom vad det gällde detta. Han sa även att om chipet skulle balla ur så skulle bilen återgå till standard eller så skulle check engine lampan tändas.
Jag jobbar som MC mek och har tokmycket just nu när sommaren är här..19 december, 2005 kl. 06:19 #56029wheeliedevil
DeltagareDen stora solenoiden fungerar iaf. Den lilla vågar jag inte koppla ström på då jag inte vet exakt vad den gör. Den är ju öppen men det måste den ju vara för att map sensorn ska få sin signal…
Klart att man kan prova o knipa åt slangen till wastegaten för o se om den funkar. Det är bra spänn på fjädern iaf. Det känns inget glapp. Jag vet inte hur Unichipet styr trycket men har för mig att förra ägaren sa att det var elektroniskt.. Ska kolla imorgon om det går in någon slang till chipet. Det gjorde det på min gamla impreza som också var unichippad.
Det sitter inga konstigheter på slangarna. En tryckslang med ett T kors på från trycksidan på turbon över till wastegaten. T uttaget går till solenoiden och mapsensorn via ett ”filter” som det gåt lätt att blåsa genom. Från solenoiden går en slang tillbaka till insugsidan innan turbon.
Att prova o plugga knipa slangen för o se om det fungerar o ladda skulle ju utesluta turbon och io med att llm:en fungerar så ska den ju ge bränsle för en testrepa. Inte 260km/h högfartstest då såklart utan bara för o se om den går upp över 1 bar.
Tack för att ni hjälper till!!19 december, 2005 kl. 06:19 #56036Yaskin
DeltagareGrattis!
Tyvärr så har jag inte samma lösning på min bil, jag har orginal box. I går provade jag att dra ur slangen till WG, jäklar vad snabbt och högt den laddade… Givetvis bara som ett test, jag släppte gasen direkt när jag såg att det funkade!!
Troligtvis får inte solenoiden signal att öppna, alltså går bilen i någon form av nödprogram…
La ström på solenoiden och blåste igenom, det går ju som det ska.
Ska prova en annan lmm tror jag.
/ Andreas
19 december, 2005 kl. 06:19 #56037Yaskin
DeltagareGrattis!Tyvärr så har jag inte samma lösning på min bil, jag har orginal box. I går provade jag att dra ur slangen till WG, jäklar vad snabbt och högt den laddade… Givetvis bara som ett test, jag släppte gasen direkt när jag såg att det funkade!! Troligtvis får inte solenoiden signal att öppna, alltså går bilen i någon form av nödprogram…La ström på solenoiden och blåste igenom, det går ju som det ska.Ska prova en annan lmm tror jag./ Andreas
Om solenoiden inte skulle få signal så ger det samma fenomen som när du testade att dra ut slangen till WG (typ). När solenoiden öppnar så kommer WG att öppnas för att inte laddtrycket ska bli för högt. När solenoiden geggar igen så laddar turbon för mycket så att fuelcut:en slår till…detta ger en väldigt ryckig gångmvh Mats N
Jag är inte riktigt med på det du säjer, om solenoiden inte får signal står den väl stängd, det gör väl att WG öppnar vid grundladdtryck, om däremot solenoiden hänger sig i öppet läge så laddar turbon tills fuelcuten går in??
/ Andreas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.