SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Lågt lamba värde, resten för höga

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24582
    Sebbsa
    Deltagare

      Fått nedslag på besiktningen för andra gången nu. Testade att byta olja/filter, tillsätta k-sprit samt göra läcktest på motor och avgassystem men det verkade tätt.

      Då fick jag dessa värden från senaste besiktning:
      CO 1,4 (0,5) HC 145 (100) CO 2500 1,9 (0,3) LAMBDA 0,93 (0,90-1,10)

      Någon som vet var man ska börja? Lambda eller kat kanske?

      #213897
      Kvarnis
      Deltagare

        Lambdan är med stor säkerhet paj, om inte bilen är ommapad dvs

        #213900
        Gilarski
        Deltagare

          En tanke, om lambda funkar så säger den just nu ”fet blandning”. Den feta blandningen är väl inom toleranserna (0,93) även om närmare 1.0 bör vara ’idealet’ vid låg motorlast.

          Katalysatorn plockar normalt ned nivåerna av CO och HC, men om katalysatorn är risig i kombination med fet blandning kan du ju få problem med höga värden också.

          Ofullständig förbränning (alltså inte enbart för mycket bränsle) kan uppstå ifall dina tändstift är risiga, men just detta borde nog lambda hantera om den funkar.

          #213901
          Sebbsa
          Deltagare

            Den är mappad och det sitter annat ecu från jrm, men det har suttit på bilen flera år och aldrig varit problem med avgasvärden tidigare att bedöma att tidigare besiktningsprotokoll.

            Om man ska följa serviceboken så är det inte dags att byta tändstift på ett bra tag iaf. Men så ni tror katten är dags att byta?

            #213896
            Manor
            Deltagare

              Den är mappad och det sitter annat ecu från jrm, men det har suttit på bilen flera år och aldrig varit problem med avgasvärden tidigare att bedöma att tidigare besiktningsprotokoll.

              Om man ska följa serviceboken så är det inte dags att byta tändstift på ett bra tag iaf. Men så ni tror katten är dags att byta?

              Den tidigare ägaren kanske bytte tillbaka till original ECU inför besiktningen!!?
              Det brukade de flesta göra som körde med PossumLink grejer, vill jag minnas.

              #213902
              Sebbsa
              Deltagare

                Har en kompis som kör med samma typ av trim fast på sin evo. Den behövde iaf inte byta ecu vid besiktning. Men man kanske skulle ta och testa det iaf

                #213899
                Turbovin
                Deltagare

                  Ska väl verkligen inte behövas om det är bra mappat. Kör den efter closed loop lambda så borde det gå ganska smärtfritt. Även utan lambda aktiverat i sprutet så går det ju att få till värdena fint om man lägger lite tid på mappningen.

                  Men lambdasonden kan ju va kaputt, verkar inte hålla speciellt bra kvalitet på Subaru.

                  #213903
                  Sebbsa
                  Deltagare

                    Böt lambdasond och körde riktigt ordentligt hårt några kilometer, det gjorde susen! 🙂

                    #213898
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Told you so 😀

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.