› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lågt lamba värde, resten för höga
- Detta ämne har 8 svar, 1,206 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2010 kl. 12:18 #24582
Sebbsa
DeltagareFått nedslag på besiktningen för andra gången nu. Testade att byta olja/filter, tillsätta k-sprit samt göra läcktest på motor och avgassystem men det verkade tätt.
Då fick jag dessa värden från senaste besiktning:
CO 1,4 (0,5) HC 145 (100) CO 2500 1,9 (0,3) LAMBDA 0,93 (0,90-1,10)Någon som vet var man ska börja? Lambda eller kat kanske?
17 november, 2010 kl. 12:40 #213897Kvarnis
DeltagareLambdan är med stor säkerhet paj, om inte bilen är ommapad dvs
17 november, 2010 kl. 12:53 #213900Gilarski
DeltagareEn tanke, om lambda funkar så säger den just nu ”fet blandning”. Den feta blandningen är väl inom toleranserna (0,93) även om närmare 1.0 bör vara ’idealet’ vid låg motorlast.
Katalysatorn plockar normalt ned nivåerna av CO och HC, men om katalysatorn är risig i kombination med fet blandning kan du ju få problem med höga värden också.
Ofullständig förbränning (alltså inte enbart för mycket bränsle) kan uppstå ifall dina tändstift är risiga, men just detta borde nog lambda hantera om den funkar.
18 november, 2010 kl. 10:13 #213901Sebbsa
DeltagareDen är mappad och det sitter annat ecu från jrm, men det har suttit på bilen flera år och aldrig varit problem med avgasvärden tidigare att bedöma att tidigare besiktningsprotokoll.
Om man ska följa serviceboken så är det inte dags att byta tändstift på ett bra tag iaf. Men så ni tror katten är dags att byta?
18 november, 2010 kl. 11:45 #213896Manor
DeltagareDen är mappad och det sitter annat ecu från jrm, men det har suttit på bilen flera år och aldrig varit problem med avgasvärden tidigare att bedöma att tidigare besiktningsprotokoll.
Om man ska följa serviceboken så är det inte dags att byta tändstift på ett bra tag iaf. Men så ni tror katten är dags att byta?
Den tidigare ägaren kanske bytte tillbaka till original ECU inför besiktningen!!?
Det brukade de flesta göra som körde med PossumLink grejer, vill jag minnas.19 november, 2010 kl. 19:35 #213902Sebbsa
DeltagareHar en kompis som kör med samma typ av trim fast på sin evo. Den behövde iaf inte byta ecu vid besiktning. Men man kanske skulle ta och testa det iaf
19 november, 2010 kl. 20:28 #213899Turbovin
DeltagareSka väl verkligen inte behövas om det är bra mappat. Kör den efter closed loop lambda så borde det gå ganska smärtfritt. Även utan lambda aktiverat i sprutet så går det ju att få till värdena fint om man lägger lite tid på mappningen.
Men lambdasonden kan ju va kaputt, verkar inte hålla speciellt bra kvalitet på Subaru.
22 november, 2010 kl. 19:46 #213903Sebbsa
DeltagareBöt lambdasond och körde riktigt ordentligt hårt några kilometer, det gjorde susen! 🙂
23 november, 2010 kl. 08:50 #213898Kvarnis
DeltagareTold you so 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
